Новото македонско правителство даде ясна заявка, че връзката със Солун и особено Белград, е предпочитана пред тази с Албания и България
Парадоксално е желанието на РСМ да стане член на Съюза, при положение, че Мицкоски открито се противопоставя и върви срещу европейските интереси
След като преди броени дни сръбските управници се похвалиха, че са спрели изграждането на Коридор 8 между Северна Македония и България, надали има някакво съмнение, че новото правителство в РСМ е под пряко управление на западната ни съседка. Както заяви сръбският министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич, правителството на Александър Вучич е участвало активно в спирането на изграждането на Коридор 8, който трябва да свърже Черно море с Адриатическо: „В Европейския съюз форсираха коридора от България до Албания, както и онзи от Румъния до Гърция. Ние предотвратихме този мрачен сценарий за Сърбия с решението на Александър Вучич Белград да започне да инвестира в ЖП линията от Коридор 10“.
Поведението на Сърбия не е учудващо – през вековете те нееднократно са заставали къде открито, къде подмолно срещу нашите интереси, като тук не говорим за съвсем естествената защита на националните интереси, а често за крайно шовинистични амбиции, касаещи територии и население, които не са техни. Именно с тяхното активно съдействие, апетитите на РСМ нараснаха рязко през последните месеци, след като правителството на ДМПНЕ, начело с Християн Мицкоски пое държавното кормило. Неслучайно и първото му решение беше да спре изграждането на Коридор 8.
Както беше пределно ясен Весич, през Сърбия трябва да минават всички ЖП линии и тя да е основен фактор на Балканите. Явно за пореден път РСМ ще им помогне в амбициите, а Коридор 8 е пречка както за техните, така и за тези на руснаците цели. Трасето на коридора съвпада с древния път „Виа Егнатия” – един от най-известните римски пътища, започвал от Адриатика, преминавал през Македония, Южна Тракия и стигал до Мала Азия. Днешната му начална точка е Албания, като пътят е Дуръс – Тирана – Скопие – София – Пловдив – Бургас – Варна, като за страната ни той е от съществено значение. Освен ние, Италия, Македония и Албания имат интерес от изграждането му. Но на другия полюс са Гърция, Сърбия и Русия, защото това трасе означава конкуренция на пътища, преминаващи през техните територии.
Именно благодарение на изграждането на този коридор, зависимостта на България, РСМ и Албания от Гърция и Сърбия щеше да бъде осезаемо намалено. Нещо, което обаче правителството на Мицкоски категорично не желае, поне не и по отношение на сърбите.
След избирането му за премиер, той побърза да заяви, че приоритетният за правителството му е Коридор 10, чийто маршрут съединява Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция и България. Ясно е кои интереси обслужват новите управници на РСМ, което за пореден път удря пряко върху нас. И макар за изграждането на източната част на Коридор 8 ЕС вече да е осигурил финансиране от предприсъединителния грант „Финансова рамка за Западните Балкани“, както и два заема от ЕБВР и ЕИБ, това не попречи на Мицкоски да си позволи дори да предложи тези средства да бъдат използвани за модернизиране на ж.п. линията от Коридор 10.
Новото македонско правителство даде ясна заявка, че връзката със Солун и особено Белград, е предпочитана пред тази с Албания и България. Николоски нееднократно се оплакваше, че жп маршрутът, който трябва да свърже страната му с нашата, бил твърде скъп, а една от последните стъпки, предприети от правителството им, беше изтеглянето на членовете на Комисията за изграждането на третата фаза на жп линията с България.
Разбира се, идеята за пренасочване на средства беше моментално пресечена от ЕС, като оттам заявиха, че няма как европейски пари да отидат от един към друг коридор, а в последния доклад на ЕК за страната беше и ясно подчертано, че трябва спешно да се ускори строителството на Коридор 8. Парадоксално е в този случай желанието на РСМ да стане член на Съюза, при положение, че Мицкоски открито се противопоставя и върви срещу европейските интереси, като открито обслужва тези на Сърбия и Русия, като всъщност потъпква и интересите на самите македонци, отдалечавайки ги от ЕС.
Македонският премиер даже даде съвместната пресконференция със сръбския премиер Милош Вучевич, на която заяви, че железницата, която трябва да свърже страната му с нашата, щяла да свърши в „полутунел в задънена улица” и това били грешни пари, за разлика от дадения от него пример с високоскоростната железница с Белград (част от Коридор 10).
Че с подобно поведение няма да постигне нищо, стана ясно и от безпрецедентното решение на ЕС., взето на 15.10, да започне втората си междуправителствена конференция с Албания, което на практика означава отделяне от РСМ. При обявяването беше ясно заявено, че основната причина е, че югозападната ни съседка не е изпълнила задълженията си по преговорната рамка, липсват и реформи в сферата на основните права и върховенството на закона, борбата с корупцията и организираната престъпност.
Шикалкавеното на новото македонско правителство и опитите за пазарлъци от типа на – първо ни приемете, после ще променим Конституцията си, очаквано не дадоха резултати, напротив, доведоха до въпросното отделяне от Албания. Публичното обявяване на Мицкоски, че подготвял писмо до ЕС, в което щял да даде нови идеи за продължаване на преговорите за членство на страната му, будят насмешка.
А че РСМ открито обслужва сръбските интереси, които обичайно са срещу нашите и срещу тези на цяла Европа, ни беше напомнено и в края на септември, когато на връх Каймакчалан, където преди 108 г. се е разиграла една от емблематичните битки между българи и сърби за свободата на Македония, македонците на практика празнуваха окупацията си от сърбите. И нещо немислимо за суверенна държава – по време на честванията се говореше само на сръбски и се вееха сръбски знамена.
Освен явна провокация срещу нас, това беше и подигравка с паметта на дедите на днешните македонци, които са се борили именно срещу сръбските окупатори. Но както отлично знаем, за днешните управници на РСМ, особено за новите им, няма нищо по-страшно от историческите факти, а именно че сме неразривно свързани.
Пределно ясно е, че с днешно Скопие, каквито и разговори за присъединяване към ЕС са напълно безплодни. Правителство, което открито обслужва чужди интереси по оста Москва – Белград, няма как да стане част от Съюза. Нещо повече, тази политика на Мицкоски е пряко насочена и срещу ЕС. Ако и на 16.10, когато в Брюксел ще има среща на ниво зам.-министри и представители на Еврокомисията между българската и северномакедонската страна, на която ще бъдат обсъдени текущите и бъдещи дейности по осъществяването на Коридор №8, не се постигне нищо съществено, много вероятно е преговорите с РСМ да бъдат замразени неизвестно докога.
За съжаление, това за пореден път ще удари и върху нашите интереси, защото продължаващите вече над 150 години опити да се изгради железопътна връзка между София и Скопие, явно няма да се осъществят скоро. А според различни данни, липсата на Коридор 8, води и до 1 млрд.американски долара загуби за страната ни годишно. И постоянното натъртване от македонска страна, че връзката им с Белград и Солун е много по-важна за тях за разлика от маршрута Варна-Дуръс, както и че за тях това е провалена инвестиция, ясно показват, че докато РСМ не промени коренно политиката си и отношението към страната ни, не можем да очакваме никаква положителна промяна или развитие на двустранните ни отношения.
И докато управляващите в РСМ не демонстрират с действия, че наистина гледат на запад, закъдето уж са се запътили, а не постоянно да въртят глава на изток, обслужвайки антиевропейски интереси, никаква ползотворна комуникация не може да бъде водена с тях – както от наша, така и от страна на Съюза.