Слагат допълнителен данък върху месото

Дания първа въвежда налог върху вредните емисии от добитъка

Луфтханза вдига цените на билетите с до 72 евро, причините били еко изисквания

Дания, която е основен износител на свинско месо и млечни продукти, първа ще въведе данък върху емисиите на въглероден диоксид (CO2) от добитъка. Това ще стане от 2030 г., като Дания се надява да вдъхнови други държави да я последват, съобщи правителството на страната, цитирано от Ройтерс.

Данъкът беше предложен за първи път през февруари, за да помогне на страната да намали емисиите на парникови газове със 70% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. Правителството на страната постигна компромис с фермерите, промишлеността, профсъюзите и екологичните групи относно политиката, свързана със земеделието - най-големият източник на емисии на въглероден диоксид в страната.

“Ние ще бъдем първата страна в света, която ще въведе реален данък върху селското стопанство. Други страни ще бъдат вдъхновени от това”, каза министърът на данъците Йепе Брус. Въпреки че подлежи на одобрение от парламента, политически експерти очакват законопроектът да бъде приет след широк консенсус.

Предлага се земеделците да бъдат обложени с данък от 300 датски крони (43,16 долара) за тон въглероден диоксид през 2030 г., който да нарасне до 750 крони за тон до 2035 г. Земеделците ще имат право да приспадат 60% от новия данък от данъка върху доходите си, което означава, че действителната цена на тон ще започне от 120 крони и ще се увеличи до 300 крони през 2035 г.

Данъкът може да добави допълнителни разходи от 2 крони (0,22 британски паунда) на килограм мляно говеждо месо през 2030 г., каза министърът на икономиката Стефани Лосе. Телешката кайма сега струва около 70 крони за килограм в датските магазини.

Луфтханза пък обяви, че ще добави екологична такса до 72 евро към цената на самолетните билети. Целта е да покрие разходите за изпълнение на новите правила на ЕС за намаляване на вредните емисии. Цените на билетите вече бяха повишени през последните години заради бума на пътуванията след COVID, което поражда опасения, че по-нататъшни увеличения могат да започнат да възпират хората да летят със самолет.

Цените на билетите ще бъдат повишени с между 1 евро и 72 евро за всички полети от страни от Европейския съюз, Великобритания, Норвегия и Швейцария, съобщи германската авиокомпания. Повишението на цените ще “покрие част от нарастващите допълнителни разходи заради регулаторните екологични изисквания”, като например устойчиво авиационно гориво, направено от материали на биологична основа - считано за решаващо за намаляване на замърсяването от летенето.

Авиацията е отговорна само за около 2% от световните емисии, но е един от най-трудните сектори за декарбонизиране, тъй като горивото за полети не може лесно да бъде заменено с други видове енергия. Европейските регулатори въведоха правила, които изискват от доставчиците на гориво да гарантират, че 2% от горивото на летищата в ЕС е устойчиво до 2025 г., нараствайки до 6% през 2030 г. и 70% през 2050 г., като мнозина твърдят, че това ще увеличи разходите за сектора.

“Логично е и други авиокомпании да последват примера на Луфтханза”, каза анализаторът Дъдли Шанли. Еър Франс въведе такса за устойчиво гориво през януари 2022 г. добавяйки до 12 евро за бизнес тарифите и до 4 евро за икономичните тарифи. Сега обмисля мерки, подобни на тези на Луфтханза. Но британският превозвач Изиджет, който е съсредоточил голяма част от екологичната си стратегия върху намаляване на въглеродните емисии с помощта на водородна технология, заяви, че не планира да следва стъпките на Луфтханза. “Ние не прилагаме допълнителни такси и нямаме планове да го правим”, каза говорител на Изиджет пред Ройтерс.

При полетите на къси и средни разстояния билетите на Луфтханза ще поскъпнат с до 5 евро в икономична и до 7 евро за бизнес класа. При полети на дълги разстояния цените ще нараснат с между 18 евро и 72 евро. От компанията са коментирали пред Ройтерс, че този ход не е свързан с високите разходи за заплати на Луфтханза след стачките през тази година.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Ройтерс

Този уебсайт използва "бисквитки"