Слагат мито на стоки от сайтовете „Тему“ и „Шейн“

Брюксел иска да ограничи вноса на евтини стоки от Китай

За пратки на стойност до 150 евро в момента плащат само ДДС

Промените влизат в сила от 1 март 2028 г.

Китайските стоки, поръчвани онлайн от сайтове като “Тему” (Temu) и “Шейн” (Shein) ще поскъпнат заради въвеждане на мито. Да отпадне безмитният внос на стоки на стойност до 150 евро, поръчвани онлайн от страни извън ЕС, предлага Европейската комисия с промени в действащия сега регламент за митата при дистанционни продажби на стоки.

До промяната се стигна след като търговци на дрехи от страни от ЕС, включително и от България, се оплакаха от спад на продажбите заради евтиния внос на дрехи от Китай. Много българи се възползват от възможността да поръчват онлайн не само евтин дрехи, а и редица стоки за дома и градината, аксесоари, дребни уреди и т. н. Освен ниската цена, доставката на тези стоки е безплатна.

В момента за поръчваните онлайн стоки от Китай не се плаща мито, ако пратката е на обща стойност до 150 евро, но ДДС се дължи. До 1 юли 2021 г. вносът беше освободен и от ДДС, ако стоките са с незначителна стойност (под 22 евро). Мотивът беше, че административната тежест за обмитяване на тези пратки е твърде голяма на фона на стойността им.

Но ситуацията при онлайн търговията бързо се променя, а онлайн поръчките на евтини стоки от Китай нарастват. През 2022 г. “традиционните търговци” са подали над 405 млн. декларации за внос в ЕС на стойност 2,9 млрд. евро. Същевременно са подадени 1,1 млрд. митнически декларации за евтини стоки на стоки до 150 евро, а общата декларирана стойност на тези стоки е 12,3 млрд. евро, пише в мотивите на Европейската комисия за отпадане на безмитния внос. Средната декларирана стойност на внасяните артикули е около 11 евро. През 2023 г. броят на внесените артикули в страните от ЕС се е удвоил.

Освобождаването от мито облагодетелства операторите на електронна търговия от страни извън ЕС пред традиционната търговия и търговците на дребно в ЕС, които трябва да плащат мита при внос на едро, посочват от Европейската комисия.
Но експертите от Европейската комисия признават, че определяне на приложимото мито при внос на много стоки на ниска стойност е сложна задача въз основа на тарифното класиране, митническата стойност и произхода на стоките.

Прилагането на този метод в електронната търговия би довело до твърде голяма административна тежест както за митниците, така и за бизнеса. За да се избегне това, предложението е внасяните стоки да бъдат разделени на пет основни групи, като за всяка група митническата ставка е различна. Например 0% за книги, печатни материали, произведения на изкуството, 5% за играчки, музикални инструменти, метални прибори за хранене, 8% за копринени и памучни продукти, керамични продукти, фотографски стоки, 12% за дрехи, аксесоари, кожени артикули, пътни чанти и 17% за обувки, стъклария.

Върху митото се начислява и ДДС, което допълнително ще доведе до поскъпване на поръчваните онлайн стоки от китайски сайтове. Тези мита ще бъдат прилагани без значение точно от коя страна е вносът - дали е от Китай, САЩ или друга държава извън ЕС. Вносителите ще могат да прилагат и преференциални митнически ставки, ако има такива за вноса на определени стоки от определени страни, но в тези случаи ще трябва да минат през традиционните процедури.

Предложението на Европейската комисия е освобождаването от мита при внос на стоки със стойност до 150 евро на пратка да бъде отменено от 1 март 2028 г. Очакванията са промяната да доведе до събиране на мита върху вноса от електронната търговия в размер на 13 млрд. евро за срок от 15 години.

В България намаляват оборотите

Затварят магазини за дрехи втора ръка

Предлагат въвеждане на еко такси

Онлайн поръчките на дрехи от Китай водят до намаляване на оборота на традиционните търговци.

Вносът на евтини дрехи от Китай доведе до спад на търговския оборот на традиционните търговци и затваряне на магазини в България, стана ясно по време на кръгла маса за последиците от бързото навлизане на китайските платформи за онлайн търговия в България и Европа, организирана от Българска асоциация “Кръгов текстил” (БАКТ).

Председателят на БАКТ Севдалин Спасов определи проблема като въпрос от национална сигурност. Говорейки за своя бизнес с дрехи втора употреба, той посочи, че от над 40 магазина се е наложило да бъдат затворени 9. “Направихме проучване сред членовете на нашата асоциация - 15% имаме спад на търговския оборот, а 10% затваряне на магазини”, заяви Спасов. Той посочи, че ако за 2022 г. към ЕС са изпратени 1 млрд. пратки от трети страни, основно от Китай, то за 2023 г. пратките са 2 млрд., което според него означава, че около 20 млн. стоки са влезли в България при средна цена 7 долара. Това прави по 10 пратки на месец на активен потребител у нас.

Предлагаме да има по-строг контрол по отношение на здравните изисквания на внасяните стоки, премахване на прага на обмитяване само на стоки на стойност над 150 евро, както и въвеждане на еко такси за внасяните дрехи, защото са за еднократна употреба, които после не могат да се рециклират, посочи Спасов.

Ангажират товарни полети от Азия за година напред

Закриват работни места заради евтиния внос

Субсидират износа от Китай

“Тему” е най-големият рекламодател в платформите на Meta (Facebook, Instagram), влагайки около 2 млрд. долара в световен мащаб, по данни на Българска асоциация “Кръгов текстил”.

“Обезпокоени сме от това, което се случва през последната година заради голямата експанзия на китайските онлайн платформи за стоки”, каза председателят на БСК Добри Митрев по време на кръгла маса, организирана от Българска асоциация “Кръгов текстил” (БАКТ). “Те осъществяват дейност на територията на цял свят с изключително ниски стойности на техните продукти, с безплатна доставка и бърза доставка по въздух, с ангажиране за повече от година напред на карго полетите в посока Азия-Европа”, добави той. По думите му има редица примери за намаляване на производството, закриване на обекти и намаляване на работни места като ефект от навлизането на онлайн платформи като “Тему” и “Шейн”.

Според данни на БАКТ “Тему” субсидира поръчките си и продава под себестойност, за да печели пазарен дял. Загубата от всяка поръчка през “Тему” е 30-35% за пратки към САЩ и около 40% за тези в световен мащаб, включително към ЕС, каза Севдалин Спасов, председател на БАКТ.

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Стефан Кючуков

Този уебсайт използва "бисквитки"