Едно от най-смъртоносните трасета ще изчезне от картата
АПИ има готовност в края април да обяви обществената поръчка за лот 3.2 на автомагистрала “Струма”
Обществената поръчка за строителство на автомагистрала “Струма” през Кресненското дефиле може да бъде обявена в края на април, съобщиха от Агенция “Пътна инфраструктура” (виж карето).
С изграждането на аутобана през пролома, ще бъде спряна касапницата там – десетки хора губят живота си всяка година при катастрофи в опасния участък.
Единствената пречка, която засега не позволява търгът за изпълнител на изграждането на лот 3.2. от аутобана да се проведе, е жалбата срещу Оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС). Делото по тази жалба, подадена от “зелените”, е насрочено за 2 април. След поправките в закона, приети миналата година, обжалването на ОВОС, когато става дума за големи инфраструктурни проекти, вече е на една инстанция. Ако съдебният състав реши, че аргументите на “еколозите” са неоснователни, АПИ ще задвижи процедурата за обществената поръчка за изпълнение на вариант Г 10.50 на лот 3.2, или така наречения “източен”.
Той бе одобрен от Висшия експертен екологичен съвет към Министерството на околната среда и водите след редица обществени обсъждания. По време на тези дискусии експертите и местните общности подкрепиха източния вариант. Той предвижда движението в посока Гърция по АМ “Струма” да минава по сега съществуващото трасе, което ще бъде ремонтирано и разширено. Към София ще има напълно нов път – той ще минава на изток от пролома, през Кресненското плато.
АМ “Струма” е част от Паневропейския коридор номер 4, който свързва Германия с Гърция. Магистралата трябваше да бъде готова преди 14 години, но заради жалби от “природозащитни” организации за лот 3.2 строителството се забави. В момента страната ни рискува да върне всички пари, отпуснати от Брюксел за “Струма”. Това ще стане, ако тя не бъде завършена до 2022 година, като сумата е близо 1.5 милиарда евро.
В понеделник за Кресненското дефиле се проведе и среща в МОСВ между министър Нено Димов и Камарата на строителите в България. На нея от браншовата организация представиха идеята си за развитие на района, опустошен от пожар миналата година.
За целта е създадено сдружение “Бъдеще за човека и природата в Кресненското дефиле”, в което са включени и два университета – УАСГ и Лесотехническия. Проектът предвижда възстановяване на биоразнообразието в района, като той се превърне в дестинация, предлагаща екотуризъм.
Кметът на Кресна Николай Георгиев:
Пострадалите ще са по-малко
Той припомни, че всеки гражданин в общината иска да има магистрала.
„Няма човек, който да е срещу това. Нашата община се обяви за източния вариант на трасето, който бе приет. Дано има повече бизнес и да се превърнем в атрактивно място за инвестиции с новата магистрала”, каза Георгиев.
Шефът на АПИ:
Пускаме търга до края на април
“Всяка година трафикът се увеличава с 10-15%, увеличават се и товарните автомобили, но все още не достига финансиране”, добави той.