Могъщ двигател V8 върти само задните колела
Преди няколко години една базирана в Дубай компания представи прототип на невъзможната комбинация – спортна кола за офроуд. Времето и мястото на събитието не бяха избрани случайно. Богатите жители край Персийския залив обичат да излизат на скоростни сафарита в пустинята и да въртят гуми в пясъците, но нямат много богат избор от подходящи превозни средства. Солидните фроудъри обикновено са тежки и тромави, а бързите автомобили не са особено проходими и не са адекватни на тежки терени.
Въпросната дубайска фирма не успя да вкара прототипа в серийно производство, но междувременно се премести в Лос Анджелис. И сега прави втори опит да сглоби и да продава спортна кола за офроуд. Името на компанията е Laffite и носи фамилията на своите собственици – Летисия и Бруно Лафит. Мъжът е племенник на френския пилот Жак Лафит, който има 180 състезания и 6 победи във „Формула 1“ в периода 1974 – 1986 г. за отборите „Лижие“ и „Уилямс“. Така че високите скорости са в гените на това семейство.
Представителите на известната в моторните спортове фамилия Лафит са готови с нов прототип за екстремно шофиране в офроуд. Моделът с име G-Tec X-Road прилича на кръстоска между спортно купе върху платформа на пустинно бъги. Едва ли е случайно, че новината за този автомобил излиза в началото на годината, когато много погледи са насочени към легендарното рали „Дакар“. В най-тежкото офроуд състезание доминираха бъгитата на MINI, които показаха едновременно скорост, издръжливост и проходимост, макар че имат задвижване на две от четирите колела.
Също като тях прототипът G-Tec X-Road не разполага със система 4х4, а цялата тяга на двигателя се изпраща към задната ос. Отсъствието на двойно предаване дава възможност да се намали общото тегло на модела и да се даде по-голяма свобода на амортисьорите за преодоляване на по-сериозни препятствия. Ходът на окачването от най-ниската до най-високата точка е близо половин метър – 43 см! Без система 4х4 колата получава и максимално големи колела с офроуд гуми за най-тежките настилки.
Пустинното бъги се задвижва от мощен бензинов двигател V8. Младата бутикова компания Laffite не разполага със собствен мотор, затова го взима от гиганта General Motors. Огромният „осмак“ с работен обем 6,2 л може да бъде настроен в различни нива на мощност. Върховият вариант генерира 710 конски сили, което е повече в сравнение с колите в рали „Дакар“, че дори и в сравнение с много модели на спортните коли на Porsche, Ferrari и Lamborghini. Представете си мощността на болид от „Формула 1“ в леко двуместно бъги с форма на купе върху огромни офроуд гуми.
Когато купувачите правят поръчка за модела G-Tec X-Road, могат да избират както броя на конските сили на мотора, така и трансмисията. Предавателната кутия може да бъде секвенциална (без педал на съединителя) с 5 предавки или автоматична с 6 предавки. Цените на автомобила са сериозни, също както и предварително афишираните му възможности. Върховият вариант със 710 конски сили струва половин милион долара.
В кабината има само две места
Първата суперкола за офроуд G-Tec X-Road се различава фрапантно от популярните SUV-ове. Новият модел не разполага с три реда седалки, нито с два. В кабината има място за един водач и един пътник до него – точно като в спортен автомобил. Безсмислено е в интериора да се търсят екстри като супермодерна инфо-развлекателната система, управление на функциите с жестове и други последни писъци на техниката.
Конструкторите са се постарали да създадат максимални удобства за двамата души на борда, но фокусът да бъде върху шофирането. Те се настаняват в кожени седалки с 6-точкови колани и солидна странична опора. Метални апликации и карбон създават усещане за лукс. Воланът е почти квадратен и изправен вертикално, тъй като с него ще има много работа. Инсталирани са удобни планки за ръчна смяна на предавките. Някои от функциите се управляват с превключватели на тавана – като в пилотска кабина на самолет.
Тежи 1300 кг и вдига скорост 230 км/ч
Изградената от леки материали каросерия на бъгито G-Tec X-Road тежи колкото малка градска кола – 1300 кг. За шасито са използвани сплави като хром-молибденова стомана 4130 с много висока степен на здравина. Автомобилът е дълъг 4,30 м, широчината му е 2,14 м, а най-високата точка на покрива е на разстояние 1,52 м от земята.
Създателите на прототипа Летисия и Бруно Лафит планират до края на годината да бъдат готови първите серийни модели. Цялото производство ще бъде ограничено на 30 екземпляра. Изработката ще се извършва след поръчка и ще отнема период от 10 месеца. Предвижда се дори и вариант с електрическо задвижване. Той ще бъде оборудван с литиево-йонна батерия с капацитет 60 киловатчаса. Енергията от едно зареждане ще е достатъчна за изминаването на 200 мили (322 км) до следващото спиране пред контакта.
Идеята на електрическата версия е да задоволи потребностите на богати авантюристи, които искат да „вилнеят“ в офроуд, но без да замърсяват въздуха. Тази тенденция набира скорост не толкова в Близкия изток, колкото в слънчевите щати Калифорния и Флорида. Там милионери купуват скъпи електрически коли, за да афишират загриженост към природата. Неслучайно Калифорния е мястото с най-голяма концентрация на електрифицирани автомобили в света в момента. През миналата година продажбите им там са скочили с 30 процента и в момента в щата се движат близо 700 000 превозни средства с нулеви емисии – хибриди или електромобили.