Размисли около един символ в Бургас
Kато че ли от нищото, изведнъж в Бургас се появи една статуя, която мушна хората в ребрата и те наскачаха да я защитават или обратното. Кой поръча да се изработи и постави точно там, не е ясно на широката публика. Някой побърза да изтрие емблемата с винкел и пергел, но защо ли? Лично на мен, този знак много ми показваше. Засрамиха ли се, че го махнаха?
Ще пропусна да изразя мнение за художествените качества на творбата, която значително се разминава с недоразвитото ми естетическо чувство. Мисля си само, как бих отговорил, ако едно дете ме попита: „Кой е голият зелен чичко със синджир през рамо и защо от главата му излиза куче?“. Вие какво бихте казали на вашите деца?
Разбира се, част от вас ще отговорят: „Това е българският принц, от който е започнало цялото просвещение на хората. Преди това европейците са били задръстени, благодарение на него се Реформират и Възраждат, за да стигнат до това, което са днес. Ако не е бил той, французите нямаше да имат революция, нямаше да са свободни и равни като братя. Този принц се казва Боян Мага, което означава мъдрец, а не магьосник. Обичал да се превръща в различни зверове, което в съвременната медицина се нарича ментална трансмутация.“
С последния термин ще спрете по-нататъшни въпроси, децата ще зяпнат в телефоните си и няма да се сетят за Кумчо Вълчо. Ако преди това изобщо не сте чували за този принц и черпите знания от сайтове, на които достоверността не е най-доброто качество или сте прочели коментари на негови задълбочени познавачи - съученици от Магнаурската школа, съселяни от Бяла вода, велики и по-малки адепти и вотани, то може би ще отделите време и за следващите редове:
„Симеон имал двама сина... Боян, разказват, дотолкова изучил магията, че внезапно могъл да се превръща от човек във вълк или на всякакъв друг звяр.“
Тези два реда са от малкото, ако не и единственото писмено свидетелство за Боян Мага. Написани са от епископа на Кремона Liutprandus през 950 г. Останалото са легенди и художествени измислици. Едно от най-задълбочените и подробни изследвания по тази тема е книгата на проф. Светлана Стойчева „Боян Магесника - Изследвания на литературния мит“ Изд. „Изток-запад“ 2017. От нейния текст и някои исторически книги бих могъл да събера следното:
Цар Симеон имал четирима сина - от първия си брак Михаил, от втория - Петър, Иван и Вениамин. Вениамин се отрекъл от християнското си име, нарекъл се Баян, започнал да се облича не по византийски образец, а с кожи, с които имитирал различни горски животни. Обърнал се към старите езически вярвания. Неговото поведение било в разрез с дворцовите обичаи, но народът го припознал като свой герой и покровител. Какво се е случило по-нататък, не се знае. Останалото са предания и легенди. Според тях Баян бил откраднат от самодива и останал да живее вечно в нейната пещера. Появявал се из различни краища на България като човек или звяр. В трудни за народа времена помагал да надвият враговете.
Красива легенда, подобна на Крали Марко и на други балкански герои. После Боян Магът постепенно бил забравен. След около девет века двата реда на епископа от Кремона били изровени от летописите. Магът се появява в литературата като Митичния герой, Духът -спасител на България, Магическото средство за постигане на справедливост. Отначало при възрожденците, а през 20-те години при писателите- модернисти. В общия магически хор припяват историци и езотеристи. При социализма Боян Магът отново изчезва, за да се появи през 70-те години, в общото течение на интелектуалците мистици, този път облечен в дрехите на богомилството. Тази ерес лесно се адаптира към марксистката идеология. Старателно се пропускат техните сатанински писания и богомилите се представят като борци за справедливост и свобода. След рухването на идеята за световно комунистическо общество, богомилите и Боян Магесника са в емблемата на общата либерална духовност. Оказват се носители на просвещението и прогреса. Тайното познание е достъпно само за посветените. Боговете на новата епоха. Ню ейдж. И отново без сатанистките им съждения, без Евангелията, Боговъплащението и Иисус Христос.
На кой празник ще поднасяме цветя на Боян Песоглавеца? Чий символ е той? Срам ме е от тази статуя...