Половината ученици у нас нямат базисни умения и познания
Китай води класацията
Лоши резултати по четене, математика и природни науки сред деветокласниците у нас. Това сочат резултатите за България от последното изследване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA). То оценява функционалната грамотност при ученици, които са завършили задължително образование - как могат да използват наученото в реални житейски ситуации.
У нас изследването е проведено от 10.04 до 18.05.2018 в 197 училища сред 6900 ученици, родени през 2002 г. Областите на оценяване са четене, природни науки математика, както и допълнителен модул “гладко четене”. В настоящото изследване основната област е “четивна грамотност”, обясни Неда Кристанова, директор на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН.
По този показател България е сред страните с по-ниски от средните за ОИСР резултати. Сред всички 79 държави и области, които участват,
Китай и Сингапур са първенци с над 550 точки, а на дъното са Филипини и Доминиканска република.
За периода между 2015-2018 г. точките, които постигат нашите ученици по природни науки, от 446 стават 424. Така попадаме сред държавите с отчетлив спад. В другите две направления няма спад, но няма и подобрение - при четене се отчитат 420 точки (432 през 2015), а по математика 436 (441 през 2015).
47% от учениците не са достигнали минимално ниво на владеене на компетентности при четене. 53% постигат второ от шест равнища и нагоре. По математика успеваемостта е 56%, а по природни науки - 53%.
Българските ученици на 5 и 6 ниво на грамотност, които разбират дълги текстове, интерпретират, разбират разликата между факт е мнение, са само 2%, в сравнение с 8,6% за останалите участници изследването. По математика процентите са 4,2 срещу 10,2 за ОИСР, 1,5 срещу 6,8 е процентът по природни науки.
Красимир Вълчев: Следващите резултати няма да са по-добри
“За нас резултатите не са изненадващи, но са разочароващи. Те отговарят на националните ни външни оценявания, които се оказват надеждни”, коментира образователният министър Красимир Вълчев. “Трябва повече усилия. Закъсняхме с промените в закона за предучилищното образование. Проблемът е в трансформирането на знания в умения. Това ни показват и резултатите в PISA”, обобщи той.
“Не очакваме следващите резултати да са по-добри. Това, че са малко по-лоши, не означава, че имаме напредък”, коментира още Вълчев. Според него проблемът е в запазване на високите негативни резултати.