Стефан Диомов: „Евровизия“ беше радост за очите, не толкова за ушите

 

Песента на Украйна спечели не само заради съчувствието от зрителите

Съжалявам, че песента „Мирът“ стана актуална тази година

Зажаднял съм за изпълнители, които да казват, а не да се показват

Щастлив съм, че направих песни, които се пеят вече 40 години

Обичаният композитор Стефан Диомов е създал едни от най-красивите песни в българската музика. Още от малък той е много музикален и започва да свири на акордеон, като става толкова добър, че често го канят да свири на различни забави и събирания. 16-годишен започва да се занимава по-професионално с музика, а първата си вокална група – „Тоника“, сформира през 1972-ра година. Песните им „Балада“ и „Интимно“, създадени от Диомов, печелят Първа награда от Младежкия конкурс за забавна песен през 1974 г и 1978 г. Освен „Тоника“, Стефан Диомов създава и други от най-любимите родни групи, като „Тоника СВ“, „Горещ пясък“, „Фамилия Тоника“ и „Петте сезона“, които също печелят много награди и изнасят безброй концерти у нас и в чужбина. През 1996 г. композиторът възражда конкурса „Бургас и морето“, който се превърна в най-големия форум за българска музика в последните години. Известният бургазлия е направил и 7 фотоизложби, а в момента подготвя осмата, която ще се открие на 1 юли в Морската градина в Бургас. Стефан Диомов има син и дъщеря – Георги и Мария, които вече го зарадваха с 4 внука.

- Г-н Диомов, следихте ли конкурса за песен на „Евровизия“ и мислите ли, че политиката и съчувствието към Украйна надделя при определянето на победителя, или песента им имаше нужните качества? 
- С удоволствие ще отговоря, защото гледах „Евровизия“ с интерес. Беше много пиететно зрелище - радост за очите, но не толкова за ушите. Чух няколко хубави песни, обаче по-голямата част не докоснаха сърцето ми. Песента на Великобритания, която водеше непрекъснато беше добра, на Латвия също. Честно казано, на мен ми хареса и украинската песен, при тях се получи една смесица от съчувствие и емоция, но песента беше и стойностна. Тя носи белезите на тяхната народна песен - с виртуозен рап в нея. Това, че спечели не означава, че е само заради симпатии или съчувствие от зрителите - в никакъв случай, това значи да подценим екипа. Бях сигурен в успеха на тази песен, още на полуфиналите тя ми направи най-силно впечатление. В „Евровизия“ не ми допада, че почти всички държави пеят на английски, а така става еднотипно и скучно. Съжалявам за отпадането на нашите момчета, но какво да се прави - това е конкурс със своите правила, въпреки че Intelligent Music Project бяха добре подготвени.

- Вие кой роден изпълнител бихте искали да ни представи на този конкурс и какво е мнението ви за това, че в „Евровизия“ се набляга повече на ефектните костюми и хореография, отколкото на песните?
- Да, фантастична хореография и костюми - от оригинални по-оригинални, но я нямаше достатъчно песента. Аз бих желал да ни представи някой от известните ни изпълнители, но работата е там, че никой от тях не иска да поеме големия риск. Бедата на този конкурс е, че в него участват предимно млади неутвърдени певци, които приемат борбата за слава на живот и смърт. Да, подготвени са фантастично – пеещи и танцуващи, но я няма силната и завладяваща оригинална песен, която да повтори успеха на АВВА и Тото Кутуньо например, няма такива силни изпълнители, които да разтресат залата.

- На вас лично като творец , как ви се отразява войната в Украйна и мислите ли, че в новините виждаме цялата истина, или много неща остават скрити?
- Сигурно много неща остават скрити. За мен цялата тази война е нещо безкрайно нелепо и в никакъв случай не трябваше да се случва. Боледувам за това, което става - и за едната и за другата страна. На фронта гинат млади момчета – това е пълно безумие. Не съм очаквал това да се случва в нашия 21 век – жестока, братоубийствена, абсурдна война!  

- Един от хитовете на „Тоника СВ“ – „Мирът“, по-известен като „Ах, мирът“ звучи много актуално с днешна дата. Вярвате ли, че мирът скоро пак ще дойде?
- Музиката на „Мирът“ е на Янко Миладинов, стиховете са на Дамян Дамянов, а мое дело е аранжиментът. В момента толкова желая да се сложи край на тази война и очаквам това да се случи, другото би било провал на всички. Тази песен постигна голям успех и я пяхме много дълго време. Беше любима песен на Хачо Бояджиев, който я използваше във всички програми, но тогава нямаше война. Колко  съжалявам, че тъкмо тя стана актуална тази година, в която смятахме че ще живеем в мир и спокойствие.

- Тази година се навършват 50 години от създаването на вокална група „Тоника“. Ще отбележите ли този юбилей и какво си спомняте най-ярко като се връщате в първите години на тази легендарна група?
- Това бяха много романтични години. Тогава ние бяхме млади и ентусиазирани и всичко беше като един хубав сън. Успехът ни грабна и ни завъртя във вихрен танц, който продължава и до ден днешен. Жалко, че двама от „Тоника“ вече ги няма – прекрасният Гого и неповторимият Иван. Миналата година направих един концерт с много изпълнители и се опитах да възстановя „Тоника“ и мисля, че се получи – те отново напомниха за себе си. Силна група бяха, с оригинални песни и гласове. Тази година, на 5-ти септември, аз и моите няколко формации сме поканени да закрием празниците на изкуствата „Аполония“ и отново ще събера моите приятели и съратници и ще повторя предишния концерт, който имаше голям успех. По желание на организаторите на този прекрасен фестивал в Созопол отново ще се изявят заедно „Тоника“, „Тоника СВ“, „Фамилия Тоника“, „Петте сезона“, Тони Димитрова, Боян Михайлов и други.

- А в момента записвате ли нови песни?
- По време на пандемията написах няколко песни и се надявам да ги реализирам с „Тоника СВ" и „Петте сезона“. Оставаме си пак същите мелодици и продължаваме тази тенденция да пеем за любовта и за приятелството. През лятото ни предстоят доста концерти в много градове и се радваме, че пандемията поотмина. На последната ни изява в известен столичен клуб  имаше много публика и забелязах, че това бяха предимно млади хора. Цялата ни програма беше повече от час, а те пееха по-силно от нас и знаеха текстовете по-добре от мен, което си беше цяло чудо, защото това бяха 15-20-30 годишни хора! 

- Незабравимата Ваня Костова е ваше откритие. Какво ви липсва най-силно от общуването с нея?
- Тя самата ми липсва. Тази жена беше изтъкана от песен. Често след концерт се събирахме да вечеряме и там също ставаха фантастични концерти. След като похапнехме, най-неочаквано Ваня запяваше народни песни, а когато хората в заведението усетеха какво се случва и започваха да ръкопляскат и така започваше втората част на концерта. В какви ли не ситуации сме били, а тя: „Диомов, дай да изпея една песен!“ По това се познава истинският певец - по желанието да пее, ако вземе да мрънка, че не е добре с гърлото, че не е спал и т.н. – работата е ясна. Съжалявам много, че с Ваня се случи най-лошото, но тя остави следа – първо, имаше силни текстове, второ – уникален глас и  изпяваше така всяка сричка, че да се разбере от слушателя. Толкова съм зажаднял за изпълнители, които излизат на сцената да казват, а не да се показват.

- Как попадна Ваня в групата?
- Случи се, когато най-неочаквано Ева забременя и трябваше да й се намери заместничка в първата „Тоника“, защото ни предстоеше турне в Полша. Тогава се сетих за едно момиченце с очила, много слабо и фино, което ми беше направило впечатление, след като веднъж я чух как пее и много я харесах. Тогава тя изпя своя песен „Обичам печени кестени“ - неин ученически опит, при това пееше с такава невероятна лекота и извивки, че като трябваше да намеря заместничка на Ева, веднага взех нея. Няколко години по-късно, като започнах да правя „Тоника СВ“, отново се сетих за Ваня. След като я взех, малко по малко тя израсна и в последните няколко години даже аз започнах да се уча от нея, а не тя от мен. Малко хора знаят, че тя беше чудесен изпълнител на народни песни. Най-хубаво пееше тези от репертоара на Борис Машалов. Днес съжалявам, че с Ваня не успях да запиша албум с нейните интерпретации на български народни песни. Бяхме толкова често на сцената и правехме стотици концерти на година и за нейните народни песни така и не остана време... Тъжно е, че Пламен Ставрев също си отиде най-неочаквано - случи се точно когато аз му готвех коледен концерт. Той беше истински мъжкар и беше като богатир на сцената – с прекрасна дикция и голям афинитет към баладата.

- А кога забелязахте Тони Димитрова, която също е от Бургас? Как си обяснявате, че талантлива певица като нея е била изключена от училищния хор?
- Тук има много неща за размисъл - защо така се получава... Тони дойде най-неочаквано в моя живот, като метеор! Тя продължава да бъде моя приятелка, скоро пак ще направя песен за нея. За първи път я чух на един  конкурс и направо не можах да повярвам на ушите си, а точно тогава имах нужда от солистка на група „Горещ пясък“! Незабавно я назначих, работата потръгна и скоро тя започна да пее моите песни все по-успешно и най-неочаквано се случи чудото. Интересно е, че в началото никой не искаше да я издава, защото била крайно неизвестна. Първата й издателка Дора Чернева се съгласи заради мен и Тончо Русев. Тя каза: „Дано да се продадат поне триста бройки“, а Тони продаде триста хиляди! 

- С Тони Димитрова обичате да се шегувате със славата и разказвате със самоирония как веднъж са ви объркали с Тони Дачева и Развигор Попов. Имате ли и други подобни случки?  
- Имал съм много често такива случки, понякога дори абсурдни. Веднъж, докато си купувам чушки за печене от един магазин в Нови Искър и гледам двете продавачки нещо си шушнат и ме коментират. Като отидох към тях и едната се надвеси над мен и ми каза съучастнически: „Митко Щерев, нали?“ С някой друг нямаше  да се учудя да ме объркат, но с Митко Щерев?! Ние нямаме никаква прилика. С Ваня Костова също имам подобен забавен случай. Бях на опашка за вестници, а тя ме чакаше отстрани на пейката и две бабички отидоха при нея. Едната й каза: „Ти си, която ни пееш по телевизията, нали?“ Ваня разбра, че е разпозната и й  отговори: „Да, бабе, аз съм“. „Златен глас си!“, допълни жената. След това двете баби тръгнаха и като минаваха покрай мен чух как другата  я попита: „Коя беше тази ма?“А тя й вика: „Как коя ма - Кичка Бодурова!“ Много се смяхме с Ваня след това

- Наскоро излезе втората част на вашата биографична книга „Белите  и черни клавиши на моя живот“. Как се приема тя от почитателите ви?
- Много добре се приема – горд съм с тази книга. Най-неочаквано за мен тя преживя няколко ретиража. Докато я пишех се стремях тя да не бъде моята автобиография, а на всички групи и оркестранти, с които работих и създадох. Славни времена бяха и съм щастлив, че направихме песни, които се пеят вече 40 години, без тогава да осъзнаваме, че ще се радваме на успех и толкова години по-късно. Ние бяхме ентусиазирани млади хора, влюбени в песента и преодолявахме трудностите по пътя, защото в онова време нямаше компютри, телефони, или джипиеси - нямаше ги тези удобства и всичко беше на косъм от провала, но не спирахме, защото много обичахме това, което правим.

- Вие сте пътувал много. Коя е най-любимата ви дестинация и бихте ли споделили някоя интересна случка от тези ваши пътешествия?
- Във втората си книга разказах за моите неповторими преживявания. Бил съм в над 80 държави и не са една и две дестинациите, които са ме очаровали, но най-силно впечатление ми направиха трите велики водопада – Виктория, Игуасу и Ниагара. Много ме впечатли и Австралия, Индия, както и Перу  - с невероятните Колка каньон и особено Мачу Пикчу. Там е уникално, но много се изморих и хванах височинна болест, защото това са обекти на над 3000 м. надморска височина, а дори над 5000 метра аз се изкачвах без кислородна маска и получих на два пъти кислороден глад, даже припаднах в ръцете на моите приятели. Добре, че нашия гид носеше кислороден апарат и това успя да ме спаси.

- „Бургас и морето“ остана единствения голям форум за българска музика. Защо стана така, че почти няма къде да се чуе хубава родна песен, при положение че хората имат нужда от нея?
-Ами, тъжно е това, защото наистина „Бургас и морето“ остана единственият поп фестивал. Не знам защо стана така  и вече няма „Златният Орфей“ и „Мелодия на годината“ – може би те си изживяха времето. Но вярвам, че един де това ще се промени.

- Мислите ли, че днес също има нужда от комисии, които да отсяват кои песни стават за ефир, защото се появиха доста нецензурни неща?
- О, много труден въпрос, но не смятам, че има нужда от комисия. Живеем в демократична държава и ако се появи комисия ще ми замирише на социализъм - самите редактори на радиа и телевизии не трябва да пускат пошлите неща. Факт е, че започнаха да се появяват недопустимо пошли текстове. За това са виновни редакторите и ако те по-съвестно си гледат работата това няма да се случва, но нека да има свобода  - без свобода сме за никъде. Но, трябва да се знае, че популярната музика стига до децата и тя им влияе, затова трябва да се подхожда по-внимателно. 

- Вашият внук Божидар вече също пее и вие направихте дуетна песен за него и внучката на Ваня Костова - Ванеса. Бихте ли искали да продължи на пътя на песента и той по какво друго се увлича?
- Той свири на пиано. Сега е в четвърти клас - много музикално дете, много му се радвам. Скоро имаше участие в Сливен и постигна голям успех,  хората много му ръкопляскаха, но той беше недоволен от участието си и доста плака. Представил се беше чудесно и публиката много го хареса, а той плачеше неукротимо, защото се укоряваше, че е сбъркал на едно място. Аз го успокоявах, че никой нищо не е разбрал, но това е хубаво качество - да е взискателен към себе си. Един музикант трябва да бъде винаги недоволен, иначе отива в полето на самодоволството, а това е толкова отблъскващо.

- Усещал ли сте божията помощ и кои са най-важните уроци, които сте научил в живота?
- Няколко пъти съм бил в сериозни ситуации и сякаш някакъв ангел пазител ме закриля  - дай Боже да продължи да ме пази. Научих този урок, че човек може да постигне всичко, стига силно да го желае, а когато си разколебан за нещо, по-добре не го прави. Това, което ни се случва в живота е една олелия, но ние никога не си казахме: няма да го направим, казахме си: ще го направим! Човек трябва да вярва в това, което прави и и да го прави докрай, да не се отказва на половината път. Никога не трябва да спираш по средата на пътя, както се пееше в една песен.

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Светла Йорданова

Този уебсайт използва "бисквитки"