Стои ли Европа пред огледалото Volkswagen?

Автомобилната индустрия на Германия осигурява работа на близо 800 000 души

Анализатори следят с повишена тревога влошаването на инвестиционния климат в целия ЕС

Симптом за по-голяма криза

Проблемите на автомобилния гигант Фолксваген (Volkswagen) се явяват отражение на дълбоките предизвикателства, пред които е изправена икономиката на Германия. Като ключов фактор в автомобилната индустрия, компанията илюстрира комбинацията от структурни затруднения, свързани с високите производствени разходи, слабата производителност и промените в глобалната търговска динамика. От 2022 г. германската икономика е поставена на изпитания с „енергийния ценоразпис“, а натисната спирачка от COVID-кризата все още не е задвижила европейските компании с необходимата скорост, напротив. Затова и все повече анализатори в момента поставят Volkswagen като огледало пред европейския бизнес.

Автомобилната индустрия, която представлява 5 на сто от БВП на Германия и осигурява работа на близо 800 000 души, е сърцето на икономиката на страната, посочи неотдавна в обширен материал CNN. Volkswagen, който притежава и марки като Audi и Porsche, играе ключова роля в този сектор, осигурявайки заетост за около 37 на сто от всички заети в индустрията. Мнозина от тях заемат добре платени позиции, което прави икономическата тежест на проблемите на концерна още по-значима.

Германия от дълго време се асоциира с производствената мощ и износния успех, които изведоха страната сред водещите икономики в света. Но тези предимства вече не са гаранция за устойчиво развитие. Както отбелязва говорител на автомобилната асоциация,  предизвикателствата в автомобилния сектор са симптом на по-голяма криза: "Ние не сме изправени само пред криза в автомобилната индустрия, а пред криза на Германия като място за правене на бизнес". 

Ключовите проблеми включват високите разходи за труд, които остават едни от най-високите в световен мащаб, и слабата производителност. Същевременно Германия губи позиции в износа на стоки към Китай – някога ключов пазар за германските производители. Китайската икономика все повече произвежда локално стоки, които преди са били внасяни от Европа, намалявайки зависимостта си от германските доставки.

Volkswagen изпитва затруднения, които отразяват тези тенденции. Делът на приходите, който компанията изразходва за труд, е намалял от 18,2 на сто през 2020 г. до 15,4 на сто през 2023 г. Но въпреки това разходите за труд остават по-високи в сравнение с други големи производители като BMW, Mercedes-Benz и Stellantis, които отделят между 9,5 на сто и 11 на сто.
Ситуацията на Volkswagen не е изолиран случай, а част от по-голямата картина на икономическа уязвимост на Германия, но и на Европейския съюз. Редица компании започват да преразглеждат бизнес моделите си и инвестиционните си стратегии.
През третото тримесечие на 2024 г. Германия за малко не е изпаднала в рецесия, което дава известно облекчение на най-голямата икономика в Европа, чието състояние се влошава.

Според Федералната статистическа служба, БВП е нараснал с 0,2% през периода юли-септември благодарение на увеличението на държавните разходи и разходите на домакинствата след свиването с 0,3% през предходните три месеца. 
Влошаването на перспективите на Volkswagen показва влошаването на условията в частния сектор в Германия. Според проучване, публикувано от S&P Global и Хамбургската търговска банка, предприятията от сферата на производството и услугите са регистрирали най-резкия спад на заетостта от близо четири години и половина.

Анализатори гледат с повишена тревога случващото се в германската икономика. Германия е основен двигател на европейската икономика и третият по големина износител в света. Не на последно място Германия беше извоювала ключова роля в глобалните вериги за доставки и автомобилния, машиностроителния и химическия сектор. Проблеми като високите производствени разходи, намаляването на износа към Китай и слабата производителност подкопават устойчивостта на този модел. Това може да доведе до рецесия в ЕС, спад на заетостта и влошаване на инвестиционния климат в цяла Европа.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"