Какви обновления планира в София ръководството Столичната община няколко месеца преди градът да стане домакин на председателството на Съвета на Европейския съюз. Къде ще се ремонтира и кога - на тези въпроси отговори пред „Труд“ кметът на столицата Йорданка Фандъкова.
- Госпожо Фъндъкова, вие всъщност сте прекият домакин на Европа за първата половина на 2018 година. Как ще посрещнете гостите си?
- Първо, разбира се, с отлично ремонтирани улици и булеварди. Може би най-сериозна ще бъде промяната по булевард „България“, той е ключов за София. В момента имаме стеснени участъци заради строежа на метрото, а през юни със собствени средства ще започнем подмяна на уличното осветление. За преасфалтирането водим преговори за финансиране с държавата, защото той е част от т.нар. правителствено трасе и ще е много натоварено за осигуряване на събитията от председателството на България на Съвета на ЕС. Започнали сме процедурите по избор на изпълнител, така че от средата на юли да имаме готовност да започнем работи при осигурени средства. Тази година реновираме цялостно 10 големи булеварда. Довършваме ремонта с разширението на бул. „Монтевидео“, който започнахме миналата година, но спряхме заради обжалване на отчуждаването. Преди дни приключиха делата за отчуждаване и вече можем да продължим работа. Разширяваме бул. ”Тодор Каблешков” от бул. "Братя Бъкстон" до бул. "Цар Борис III". Реконструираме участъци от бул. „Шипченски проход”, бул. „Асен Йорданов”, бул. "Прага", бул. „Княз Александър Дондуков”, ул. „Граф Игнатиев“, бул. "Oвча купел". Цялостните ремонти на базовата инфраструктура са ключов приоритет в последните години, с който успяхме да напреднем чувствително и благодарение на това започнахме програмата за ремонти и в кварталите.
- Кога започва ремонтът на бул. „Дондуков“ и вече наясно ли сте как ще изглежда булевардът след ремонта и дали ще бъде еднопосочен, каквито идеи също се обсъждаха?
- Цялостният ремонт на бул. „Дондуков“ е един от най-тежките ни обекти за тази година. Един от важните въпроси тук е за вида настилка. Тази част от булеварда в момента е павирана и целта ни беше да чуем мнението и на експерти, и на граждани за това, дали да я запазим. Вариантите са да запазим паветата, да асфалтираме или да изпълним смесен вариант - активните ленти за движение на автомобили да са с асфалт, а местата за паркиране и трамвайното трасе да са с паваж. На страницата ни в интернет гражданите можеха да гласуват в анкета, а кметът на района Васил Цолов и заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев организираха и обществени обсъждания. В средата на май е последното, след което ще вземем и окончателно решение за настилката. Проектантите вече работят по включване на част от предложенията на гражданите, дадени досега, като изграждане на острови в двата края на трамвайната линия при ул. „Бачо Киро“ и ул. „Кракра“. Сега големият въпрос е дали да има велоалея от едната страна или не - и очаквано мненията са разделени. По график ще започнем реконструкцията на 1 юни с подмяна на водопровода между ул. „Кракра“ и бул. „В. Левски“. Целта ни е да приключим в средата на септември както с пътната настилка, така и с новите трамвайни релси, тротоари и улично осветление. За времето, в което ще се наложи спиране на трамваите в участъка, ще осигурим заместваща автобусна линия между Паметника на Васил Левски и Женския пазар. Еднопосочно движение в момента не се предвижда, нужен е задълбочен анализ как това ще се отрази на транспортните потоци в много по-широк периметър.
- Продължавате ли ремонтирането на вътрешноквартални улици?
- Цялостният ремонт на по-малките улици в кварталите е новият приоритет в програмата ни. От 2016 г. работим по отделна програма, като ремонтираме цялостно 30-ина улици годишно. За 2017 г. сме планирали пълно обновяване на 35 квартални улици. Освен това след приключване на строителните дейности на метростанциите по бул. „Патриарх Евтимий“ предвиждаме и реконструкция на ул. „Княз Борис I“ в участъка от бул. „Патриарх Евтимий“ до бул. „Скобелев“, ул. „Шандор Петьофи“, улици в районите „Овча купел“, „Слатина“, „Нови Искър“ и др. В момента е в ход процедурата за избор на изпълнител за основна реконструкция и изграждане на 14 малки улици с прогнозна стойност 13 млн. лв. Около 70 млн. лв. тази година инвестираме в ремонти на уличната мрежа, както и изграждане на нови улици. От тях 36 млн. лв. са ремонтите, а 34 млн. лв. са за цялостната реконструкция на основни улици и булеварди.
- Обещахте, до 2019 г. градските автобуси в София да бъдат със средна възраст 7 г. Какви са плановете за модернизация на градския транспорт през 2017 година?
- За 3 години подменихме половината от автобусите в София. И през тази година продължаваме с процедура за закупуването на още 120 газови автобуса. В началото на седмицата прекратихме поръчката за доставка на 30 дизелови автобуса заради това, че до крайно класиране остана един участник и не може да се гарантира конкуренция. Поисках да се промени процедурата и с тези средства да закупим също автобуси на природен газ. Подготвяме и процедурата за първите електрически автобуси, за което вече тестваме четвърти тип технология в реални градски условия. Целта ни е да направим градският транспорт по-привлекателен и удобен за хората. Миналата година завършихме изграждането на системата за управление на трафика на 187 кръстовища, а през тази внедряваме програмата, която ще даде възможност на градския транспорт да преминава с предимство.
- През идните месеци ще бъдат ли пуснати в експлоатация още от модернизираните швейцарски трамваи? Къде в столицата ще се подновяват трамвайни релси?
- Повечето хора не знаят, че трамваите са най-скъпите превозни средства от градския транспорт. Цените на най-достъпните модели започват от 3 млн. лв. нагоре за мотриса. През 2014 г. реализирахме първия проект за купуване на 20 нови трамвая с подкрепата на ОП „Околна среда“. Миналата година купихме още 5 нови трамвая, а сега стартирахме процедура за купуване на още 13 нови. Започнахме и два проекта за подмяна на най-старите софийски трамваи с реновирани от Чехия и Швейцария. Доставихме 20 реновирани трамвая от Чехия, които замениха най-старите по линия 22. С 28-те швейцарски, които ще доставим до края на годината, заменяме мотрисите по линии 6, 8 и 12. Освен в трамваи инвестираме и в реновиране на трамвайните трасета - всички те не са реконструирани цялостно от времето на изграждането им. До момента сме реновирали релсовия път по бул. „България“, по бул. „Витоша“, в района на Руски паметник, където тестово направихме и първата линия върху трева, и по ул. „Козлодуй“. Подготвили сме проектите за реновиране на трасетата по бул. „Дондуков“ заедно с ремонта на целия булевард, по бул. „Цар Борис III“, по ул. „Граф Игнатиев“, по ул. „Каменоделска“ и ще довършим един останал участък от бул. „България“. Общо над 25 км трамвайни линии ще бъдат основно рехабилитирани, което чувствително ще повиши скоростта и комфорта на пътуване, намалявайки шума и вибрациите за живеещите наоколо.
- Спирането на строителството в район „Младост“ доведе до ескалация на напрежението между граждани и собственици на имоти. Какво ще предприемете, за да не се строи в зелени площи?
- Защитата на междублоковите пространства и детските площадки е обща задача, няма човек или кмет на район, който да иска да се строи върху тях. Нашата задача е да ги защитим от строителство по законен и ефективен начин, а не да противопоставяме едни хора на други. Заедно с главния архитект г-н Здравко Здравков предложихме промени в Закона за устройство и застрояване на София, които дават по-добра защита на междублоковите пространства в жилищните комплекси. Предишното Народно събрание не успя да ги приеме, в следващите седмици ние ще ги внесем заедно с допълнителни текстове за ограничаване на височината на нови сгради. В момента има вратички в законите и липса на ясни правила, които ограничават възможностите ни за действие. Убедена съм, че ясните правила ще са от полза и за предприемачите. Възложила съм и разработването на система за дефиниране и анализ на трафика, която задължително да се взема предвид преди даването на разрешения за строеж на сгради над определен обем. За историческия център на София искаме ясно да регламентираме запазване на силуета, което също е свързано с ясни разпоредби за максималната височина на нови сгради. Освен това бяхме започнали разговори с предходния екип на Министерството на земеделието за определяне на краен срок за приключване на производствата по възстановяване на земеделска земя в урбанизираните територии.
- Как ще бъде решен проблемът с опразването на Виетнамските общежития и намирането на жилища за изселването на семейства, живеещи там?
- Категоричната ми позиция е, че Виетнамските общежития трябва да бъдат премахнати и сме се заели много сериозно с тази задача. От 10-ина дни на място работи специална работна група, в която влизат кметове на райони, общински съветници от различни партии, експерти и граждани. Те правят анализ на всички настанявания и ще излязат както с пълна информация, така и с предложения за серия от мерки, които да предприемем. Кметът на район „Красна поляна“ започна извеждане на наемателите на бл. 10, като до момента са връчени заповеди за прекратяване на наемните отношения и заповеди за изземване на жилищата на всички некоректни наематели. Голяма част от тях са обжалвани и подлежат на съдебен контрол. Осем семейства до момента са изведени от жилищата, а за други 5, които са коректни наематели, са издадени заповеди за пренастаняване. Районът е започнал процедурата за прекратяване на договорите с недобросъвестните наематели на блокове 7, 8 и 12. За да успеем да освободим всички блокове, се нуждаем от подкрепата и на държавата. Благодарна съм на областния управител, който предостави 12 жилища за нуждите на Столичната община. В момента разглеждаме и имот, който ни предоставя Министерството на отбраната. Изпратила съм писма с молба за подкрепа на усилията ни до всички министри. С новия състав на Министерския съвет ще продължим разговорите. Нашият ангажимент по закон е да предложим жилища на всички, които са били добросъвестни наематели и имат адресна регистрация в София. Отделно от това в последните месеци по мое настояване в района има постоянно полицейско присъствие.
- В началото на май беше разрушена Двойната къща на бул. „Васил Левски“. Това предизвика голям обществен отзвук, тъй като доскоро тя бе паметник на културата, но в края на 2016-а този статут й е отнет. Какви са правомощията на местната власт в такива случаи?
- Поисках официално преразглеждане на отнетите статути на къщите на бул. „Цариградско шосе“ №37 и на ул. „Шести септември“ №49 от Министерството на културата в края на миналата година. Тези решения и мотивите към тях трябва да са публични, а не местната власт и гражданите да научаваме за тях впоследствие при свършен факт. За Двойната къща на бул. „Васил Левски“ Столичната община през 2014 г. е одобрила работен устройствен план, който включва запазване на къщата, която тогава е била със статут на паметник на културата. Ние подновяваме предложението си към Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) да дигитализираме за наша сметка целия архив на паметници на културата, които се намират на територията на града, и всички решения, които се вземат за тях. Специално заложихме в Закона за устройство и застрояване на София много високи глоби за собственици на паметници на културата, които не се грижат за тях. Налагали сме най-големите санкции - по 100 хил. лв. на собствениците на „Захарна фабрика“ - 3 пъти, на къщата на Яворов и на къщата на Фингов. В момента подготвяме процедурата да възстановяваме за собствена сметка сгради, паметници на културата от местно значение, каквато възможност ни дава Законът за културното наследство. За паметниците от национално значение тези правомощия са предоставени на държавата в лицето на Министерството на културата.
Нашият гост
Йорданка Фандъкова е завършила руска филология в СУ “Св. Климент Охридски” и работила като учител и директор на 73-то СОУ “Владислав Граматик” в София. Тя е зам.-кмет на София (2005-2009) и министър на образованието от 27 юли 2009 г. На 23 ноември 2009 г. става кмет на София. На 23 октомври 2011 г. отново печели изборите за поста. През октомври 2015 г. става кмет на София за трети път.