Строители фалират, уволняват работници

Хиляди хора може да останат без препитание, нараства рискът от катастрофи

Готови са на протести

Агенция “Пътна инфраструктура” бави плащания за извършена работа

Строителни фирми са изправени пред опасността да фалират, не могат да дават заплати и да плащат на доставчици. А пътищата в страната се рушат, заради спрени регулярни ремонти. 

Всичко това е резултат от спрени плащания от страна на Агенция “Пътна инфраструктура”. АПИ дължи около 800 млн. лв. по фактурирани и сертифицирани дейности и още около 200 млн. лв. за неприети такива.
В позиция на Българска браншова камара “Пътища” до президента, премиера и служебните министри на регионалното развитие и на финансите се обяснява тежкото финансово състояние на фирмите от бранша, което поражда ескалиращо социално напрежение.

Липсата на плащания за изпълнени дейности, част от които са фактурирани и за тях е внесен ДДС в бюджета, по сключени договори с АПИ, доведе до негативни последици за фирмите, изразяващи се в блокиране на банкови сметки, невъзможност за обслужване на кредити и за плащане на заплати, посочват от браншовата камара. Има опасност от фалит на фирми, което ще има лавинообразен ефект за множеството доставчици и подизпълнители. Това ще доведе до освобождаване на много квалифицирани работници, имайки предвид, че в пътния бранш са заети десетки хиляди хора, пише в позицията на бранша.

Същевременно строителните фирми извършват ежедневните си задължения по сключените договори за поддържане на пътищата. Всеки ден те поддържат екипи за реакция при катастрофи и аварии. За да бъдат осигурени безопасни условия за пътуване плащат на хора, поддържат превозни средства, осигуряват инструменти и материали.

Липсата на плащания от страна на АПИ поставя фирмите в невъзможност да изпълняват задълженията си по строителство и поддръжка на пътищата. Това, заедно с липсата на възлагане от АПИ за извършване на дейности по поддръжка на пътищата, критично влошава безопасността при пътуване, посочват от браншовата камара. Не навременното ремонтиране на повреди на пътната настилка ще създаде предпоставки за катастрофи. Средствата за възстановяване на пътищата в последствие ще са многократно по-големи. Израстването на храсти край пътя и особено при кръстовищата намалява видимостта и повишава риска от катастрофи.

Вече трети месец АПИ не възлага рутинни дейности по поддържане на пътищата, въпреки подходящото за това време. Това води до необоснован престой на работна ръка, за която се плащат заплати. А при идване на зимата пътищата няма да са подготвени и през пролетта състоянието им ще бъде апокалиптично, посочват от бранша. Дори и да бъдат възлагани дейности по текущ ремонт на пътната мрежа през есента, те ще се изпълняват при лоши климатични условия и отново негативите от обществото ще са за пътните фирми.
На срещите с ръководството на МРРБ не получихме никаква яснота за бъдещите действия за поддържане на пътищата, посочват от браншовата камара. При такова отношение на държавата фирмите изпадат в невъзможност да плащат заплати. Ако не бъдат предприети действия за изплащане на дължимите суми сме готови да организираме протестни действия, заявяват от браншова камара “Пътища”.

Служебният министър Виолета Комитова:
Няма пари  за пътища в бюджета

Юридически проблем бавел плащанията

Пари за изплащане на дейностите, изпълнени от “Автомагистрали - Черно море” няма, заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова. Това, че парламентът не е гласувал актуализацията на бюджета било сред причините за забавените плащания. Комитова обаче уточни, че “Автомагистрали - Черно море” АД са свършили добре работата си.

Изправени сме пред много сериозен юридически проблем с плащанията към “Автомагистрали - Черно море” АД, каза Виолета Комитова. Тя заяви, че ще се обърнат към прокуратурата, която да даде становище има ли законен път да бъдат изплатени средства по договор, който не е финансово осигурен.

“Автомагистрали - Черно море” АД имат договор с държавната компания “Автомагистрали”. Нашето търговско дружество си е позволило да извърши свръхдоговоряне и да дава работа на фирми, без да има осигурено финансиране, каза министърът. “При тези договори, за които не е осигурено финансиране в бюджета, се нарушават множество закони. Ако имахме всичките пари, дори и да платим, влизаме в хипотезата да нарушим няколко закона”, обясни тя.

По думите є в случая “Автомагистрали - Черно море” АД са жертва. Тя припомни, че МРРБ иска бюджет от 1,5 млрд. лв., за да може ведомството да извърши всичките си разплащания.

Служители на протест със 100-метров трибагреник

Близо 300 души с плакати “Искаме парите си”, “Искаме запазване на работните места” и 100-метров трибагреник в ръце се зарекоха, че ще блокират пътища до успех.

Цветелина Георгиева
ТРУД, Шумен

Гневни и отчаяни пътни строители от фирма “Автомагистрали - Черно море”, на които държавата дължи близо 37 млн. лв. за изпълнени ремонти, протестираха в петък на три пътни участъка в страната и пред Министерски съвет. Един от протестите беше на магистрала “Хемус”, при пътен възел Бeлокопитово до Шумен.

Близо 300 души с плакати “Искаме парите си”, “Искаме запазване на работните места” и 100-метров трибагреник в ръце се зарекоха, че ще блокират пътища до успех и приеха нарочна декларация. “Ще разпъваме знамената, колкото е нужно. Ще затваряме пътища, докато не ни платят”, обяви пред протестиращите Асен Тодоров от дружеството и бе категоричен, че протестът е изцяло синдикален.

Шуменската фирма се опитва да получи заработените средства от държавното дружество “Автомагистрали”, пряко подчинено на министъра на регионалното развитие, от края на април. Проведени са две официални срещи с министър Комитова, написани са множество писма, включително и до служебния премиер.

Неизплатената сума бави заплатите на над 800 пътни строители за юли и може да доведе до съкращения. Заради забавени заплати и несигурност през последните 3-4 месеца дружеството са напуснали 130 души. Фирмата не може да се издължи на доставчици за материали и горива, блокират се нейни обекти, периодично се спират ток, газ, телефони.

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Труд

Този уебсайт използва "бисквитки"