Ще бъде оправен, щом времето позволи
Фугите обират изместването на съоръжението
Няма грешки в проекта или изпълнението, категоричен е инж. Петър Стойчев
Студ, жега и вода са причина за напукването на асфалта на “Лъвов мост”. Подобно разцепване на настилката е нормално и не може да се говори за грешки в проекта или изпълнението, категорични бяха пред “Труд” проектанти и строителни инженери.
“Дълбоки напуквания по пътното платно има, но те не се дължат на проектантска или техническа грешка”. Това заяви пред “Труд” техническият ръководител на проекта инж. Петър Стойчев. Според него във всяка подобна конструкция има леки движения и точно затова се поставят фугите, където са се появили напукванията. В случая те са под асфалта, което било проектантско решение.
“Фугите са четири от по 3 см, имаме и балансиращи плочи, които служат, както и всички фуги, за обиране и разпределяне на напрежението”, обясни още експертът. И допълни, че при положителни температури асфалтът отгоре поема тези напрежения и движения без те да стават видими. Асфалтът става нееластичен при по-ниски температура и фугите стават видими”, обясни Стойчев.
Големите фуги се слагат на мостове, където водата се оттича без препятствие, обясни още инженерът. Освен това под самото кръстовище има редица съоръжения, включително тунелът на метрото, именно заради него са внимавали накъде ще насочат оттичащата се вода. Ясно е, че мостът няма да падне, а пукнатината в асфалта не застрашава по никакъв начин безопасността на преминаващите автомобили, обясниха за “Труд” пътни експерти и проектанти.
Различни по вид фуги се слагат на всички мостови съоръжения и тяхната роля е именно да “обират” температурните амплитуди, да отвеждат водата при дъжд или топене на снегове, както и да разпределят напрежението от преминаващия върху съоръжението трафик, така че да не бъде то компрометирано, обясни инженер пред “Труд”.
Мнение
Условията в момента не са подходящи за ремонт
Мостът е все още в гаранция, през април ще започне работата
Условията в момента не са подходящи за ремонт, категоричен е инж. Петър Стойчев. Той обясни, че все пак фугите трябва да се ремонтират, но не сега, а когато се вдигнат температурите, както смятат и други специалисти, до които “Труд” се допита.
Това може да стане евентуално през април.
“Фугите по съоръжението в момента са замърсени и заради това не може да се запълнят веднага”, допълни още инженерът. Именно заради това и колебливите температури в момента не е подходящото време да се прави ремонт на кръговото кръстовище на “Лъвов мост”, въпреки че изпълнителят искал бързо да си свърши работата. Но мостът все още е в гаранция и ще бъде ремонтиран, допълни инж. Петър Стойчев.
Диана Русинова, Европейски център по пътна безопасност, пред “Труд”:
Съоръжението е без пряка опасност
“След извършен оглед на мястото от наши експерти от центъра, по повод публикации в мрежата, може да кажем, че няма пряка опасност за моста”, каза пред “Труд” Диана Русинова от Европейски център по пътна безопасност. Според експертното мнение на инженери от института фугите не създават пряка опасност за колите, които се движат по пътя върху моста. “Но дали трябва да се запълват с битумни смеси, като временно решение, това ще реши фирмата”, допълни Русинова.
Виновни са много големите температурни амплитуди и допълни, че такъв тип отваряне на фугите на мостови съоръжения много често се получава при екстремно ниски температури, както тези от преди дни, когато застудя до минус 10 градуса.
“Това не е единичен случай, мостове със сравнително къси като дистанция пътища използват такива фуги и това е практика”, допълни още тя. И апелира да не се преекспонират такива теми и да не се създава истерия, заради неща в пътното строителство, които сме виждали и познаваме.