Състоянието на пътната мрежа в момента е близо до определението "живозастрашаващо". Не става дума само за отворилите се дупки, кратери и създалите се неравности, но и за липсата или влошеното състояние на обезопасителни елементи, вертикална и хоризонтална маркировка.
Можем да опишем положението с пътищата и като трагично, като няма да сбъркаме. Скоро, подозирам, ще въведем термин "трудно проходими пътища", което е атестат за липса на транспортна свързаност. Пътната поддръжка в момента, до колкото я има въобще, се заключава тук-там в кърпене на дупки и толкова. Мантинели не се сменят - има участъци, които са без мантинели поради ПТП или с нагънати мантинели от поне година...
Има участъци, където липсващите мантинели или пропадащият път откъм банкета е сигнализиран с бализи, които седят така от месеци. Има участъци, в които видимостта вече е нарушена поради прорасналите храсти и клони... На места вече и знаците ги няма, а вероятността да се появят е съмнителна. За хоризонтална маркировка вече можем само да мечтаем.
Положението не е никак добро и предвещава да завършим годината с катастрофални резултати по брой тежки ПТП, загинали и ранени при ПТП. Състоянието на пътя е ключов фактор за пътната безопасност, колкото е по-зле поддържан един път, толкова е по-голям рискът от произшествия.
За капак на всичко отишлото си вече правителство на Промяната блокира трите възлови проекта за автомобилния трафик - АМ Струма, АМ Хемус и АМ Русе-Велико Търново. Това означава още години тежък трафик по двулентови пътища и хиляди катастрофи със стотици пострадали.
В следващите дни ще се опитам да обобщя информация за проблемни участъци по републиканската пътна мрежа и да сезирам АПИ и МРРБ с надеждата, че все пак ще се намерят отговорни хора, които да предприемат мерки поне за нормализиране на състоянието на част от трасетата докато все още климатичните условия позволяват ремонти.