Три закона мутанти сменят правилата за движение по пътищата

Работна група от полицаи и чиновници публикува два от проектите си за обсъждане

Новите текстове в 80 % повтарят старите

Вдигат от 100 на 150 лв. глобите за нарушения на червен светофар и пешеходна пътека

Нов шофьор яха само до 67 коня. По-мощен автомобил може да кара 6 месеца само с придружител

Всеки нов шофьор през първите 6 месеца от взимането на книжката може да управлява само моторни превозни средства с мощност до 50 KW или 67 конски сили. Не е забранено през първата половин година да кара и по-мощен автомобил, но само с придружител. Тези правила са записани в бъдещия Закон за движение по пътищата (ЗДвП).

Проектът бе публикуван за обществено обсъждане заедно с проекта на Закона за водачите на МПС. До дни ще се появи и проектът на Закона за пътните превозни средства - това са трите части, на които се разделя сега действащия ЗДвП.

Правилата са писани от работна група чиновници от вътрешното, транспортното и регионалното министерство, в която не са допуснати външни експерти. Текстовете се обсъждат от края на 2017 г. До 23 февруари всеки желаещ може да праща предложения за изменения и допълнения в тях. Към 80 % от предложените норми в двата закона са механично и безкритично преписани от сегашния ЗДвП.

Новостите се броят на пръсти и сред тях е и ограничението за новите водачи. Въведена е и фигурата на придружителя – той трябва да притежава книжка от любителска категория не по-малко от 5 години. Не трябва да сяда в купето при новобранеца пиян или дрогиран и не бива да е лишаван от право да шофира през последните 5 години. Ако нов водач бъде хванат да яха сам над 67 коня, глобата му е 500 лв., а ако нарушението е на придружителя, той ще отнесе санкция от 300 лева.

В проектите има увеличение на някои от сегашните глоби, но основните – за превишена скорост и употреба за алкохол се запазват същите. Вдигнати са с 50 % санкциите за минаване на червен сигнал на светофара и за неосигурено предимство на пресичащите на пешеходна пътека (виж таблицата). Въведена е и глоба от 150 лв. за отнето предимство на колоездач, който кара по велоалея.

Въвежда се и понятието ползвател на автомобила, който ще бъде записван в талона за собственост заедно със собственика.

 

В периода от 15 ноември до 1 март

Зимните гуми стават задължителни

В закона свалят изискването за грайфер до 1,6 мм, което за зимни гумите с ламели означава галош

Шофьорите измерват дълбочината на протектора на гумата с монета от 1 лв. Ако жълтата част е скрита, значи грайферът е дълбок 1,6 мм. Ако монетата потъне до основата на цифрата 1, дълбочината отговаря на изискването за 4мм.

Mоторните превозни средства и теглените от тях ремаркета, които се движат по пътищата, трябва да бъдат с гуми, с дълбочина на протектора не по-малка от 1,6 милиметра. В периода от 15 ноември до 1 март леките и лекотоварните автомобили до 3,5 тона (от категориите М1 и N1) трябва да бъдат с гуми, предназначени за зимни условия с дълбочина на протектора не по-малка от 1,6 милиметра.

За камионите, автобусите и моторите зимните гуми не са задължителни, но трябва да бъдат с дълбочина на протектора не по-малка от 4 милиметра.

Тези правила трябва да заменят сега действащия ЗДвП, според който трябва да се кара с гуми “предназначени за зимни условия или с гуми, с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 милиметра”. Абсурдният текст, приет в 43-то Народно събрание, не само разрешаваше да се кара с летни гуми, а и от него не ставаше ясно какъв трябва да е грайферът на зимните.

Новото изискване се отнася до гуми с търговски означения М+S (Mud + Snow – кал и сняг), каквито имат и т.нар. всесезонните гуми. Всички те обаче имат по-големи или по-малки грайфери с ламели – отвори, които „захапват” снега. Ако една зимна или всесезонна гума е изтрита до 1,6 мм, това означава, че тя е галош, защото ламелите й или ги няма, или не могат да вършат работа.

 

МВР прави курсове за водачи с взети книжки

Шофьор, който в рамките на 24 месеца е наказан три пъти с влезли в сила наказателни постановления за едно или повече тежки нарушения, остава без книжка. Той ще трябва да ходи на лекционно обучение в структурите на МВР, но не по-рано от 12 месеца от датата, на която му е взето свидетелството. В проекта на ЗДвП е записано, че редът и начинът за провеждането на подобни курсове ще бъдат определен в наредба на вътрешния министър. В същата наредба трябва да е посочено и как катаджиите ще правят допълнително обучение за водачите, които са останали без книжки заради изчерпване на контролните им точки.

В законопроекта са изброени 8 тежки нарушения, заради които водачите ще остават без правоспособност. Това са каране в насрещното по магистрала или скоростен път; шофиране в аварийната лента на магистралата, освен при повреда, здравословен проблем или за пътна помощ; сядане зад волана с над 0,5 промила алкохол в кръвта или дрога; превишаване на скоростта с в населено място с над 50 км/ч.; минаване на червен сигнал на светофара, отнемане на предимство на пешеходец на пешеходна пътека и организиране или участие в нелегални гонки.

 

Идиотщината “несъобразена скорост” пак е тук

Авторите и на бъдещия ЗдвП не са успели да се освободят от заразната “несъобразена скорост”, попаднала в закона още през 70-те години на 20 век. Тя дава обяснение на полицаите и чиновниците за всяка катастрофа и ги освобождава от задължението да търсят истинските причини за злополуката. А те може да са колкото в “несъобразителния” шофьор, толкова и в “несъобразителния” стопанин на пътя, слагал знаците или “несъобразителния” катаджия, следил дали се спазват.

 

Забраняват смартфони и таблети при шофиране

В проектозакона се въвежда понятието “мобилни устройства за комуникация” и забрана за ползването им по време на движение. За тях обаче не е дадена дефиниция в Допълнителните разпоредби. Така сред непозволените попадат не само GSM-и, а и смартфони, таблети, лаптопи… Разрешава се ползването им само чрез устройство, “без участие на ръцете”.

Любопитното в случая е, че всеки патрул на КАТ у нас вече има таблет и забраната важи с пълна сила и за полицаите. Глобата е 50 лв.

 

Остават 50 км/ч в населено и 90 км/ч извън населено място

Разрешената скорост за движение в населено и извън населено място остава същата, съответно 50 км/ч и 90 км/ч. Както и досега, за леките автомобили по магистралите скоростта е 140 км/ч, а за на скоростните пътища – 120 км/ч. Само преди седмица медии лансираха идеи на МВР всички скоростни режими да бъдат намалени поне с 10 км/ч. “Фейк пакетът” промени включваше и вземане на книжката за катастрофа на завой. Подобни правила няма в проекта за нов ЗДвП.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Екип на “Труд”

Този уебсайт използва "бисквитки"