Финансова машинация преди век и половина
Американските търговци записвали печалбите с черно
Мит за търговия с роби
Черният петък вече мина и най-вероятно всеки един имейл е бил залят от безброй оферти, намаления и разпродажби. И въпреки че в много страни, включително и в България, този „празник” не е само в петък и не е само един ден, произходът на термина е от далечната 1869 г. и първоначално е имал съвсем различно значение – не се използва за празничното пазаруване след Деня на благодарността, а за финансова криза и по-конкретно на пазара на злато в САЩ на 24 септември 1869 г.
Тогава двама известни финансисти от Уолстрийт - Джей Гулд и Джим Фиск - заедно купуват възможно най-много държавно злато, надявайки се да вдигнат цената до небето и да го продадат след това.
В онзи петък тяхната конспирация се разплита и пазарът на злато в САЩ се срива. Това изпраща фондовия пазар надолу и фалира всички - от бароните на Уолстрийт до фермерите. За този период това е познатият „Черен петък”.
Истинската история зад Черния петък обаче не е толкова примамлива, колкото търговците на дребно може да ви я представят. През 50-те години на миналия век името „Черен петък“ започва да се използва за деня след Деня на благодарността, но не поради познатата ни днес причина. На този ден полицията в град Филаделфия използва термина, за да опише хаоса в града, когато тълпи от хора препълват улиците преди голям футболен мач между армията и флота, който се провежда следващата събота всяка година.
До 1961 г. наименованието Черен петък се налага във Филаделфия до степен, че градските търговци и рекламодатели се опитват неуспешно да го променят на „Великия петък“, за да премахнат негативните асоциации. Терминът обаче не се разпространява в останалата част от страната много по-късно и до 1985 г. той не е широко използван. Някъде в края на 80-те години обаче търговците на дребно намират начин да преоткрият Черния петък и да го превърнат в нещо, което да рефлектира положително върху тях и техните клиенти. Резултатът е концепцията „червено към черно“ и идеята, че денят след Деня на благодарността бележи повода, когато американските магазини най-накрая излизат на печалба, защото тогава купувачите харчат най-много пари за намалени стоки. В миналото американските търговци и продавачи записвали важната счетоводна информация с различни цветове – печалбите били отбелязвани с черно, а загубите – с червено.
Историята за Черния петък остава и доста скоро по-тъмните корени на термина във Филаделфия са до голяма степен забравени. Оттогава еднодневното богатство от продажбите се превръща в четиридневно събитие и поражда други „празници за търговия на дребно“, като Уикенд за малкия бизнес и Киберпонеделник. Вече почти всички оферти можем да получим онлайн и въпреки това трафикът към моловете значително се увеличава в този период от годината. В САЩ често се стига до физическа саморазправа, а дори има регистрирани смъртни случаи.
През последните години се появи и друг мит - че през 1800 г. собствениците на южни плантации са можели да купуват поробени работници с отстъпка в деня след Деня на благодарността. Тази версия за корените на Черния петък успява да накара много потребители да бойкотират търговията на дребно, но все пак пазаруването в този ден си остава масова практика.
Черния петък достига много по-късно до Обединеното кралство и Европа като цяло. Терминът се използва, за да опише петъка преди Коледа като една от най-големите вечери в годината за офис партита и празненства. Всъщност Amazon представя Черния петък на своите клиенти в Обединеното кралство чак през 2010 г., но едва когато Asda, собственост на Walmart, взима участие през 2013 г., тогава денят наистина започва да се развива.
Купувачите в Обединеното кралство харчат колосалните £4,8 милиарда по време на миналогодишните разпродажби на Черния петък. Тази година, поради поскъпването на живота, се очаква това число да спадне с 18%. Според проучване на Finder, средният разход на британците за пазаруване в разпродажбите на Черния петък и Киберпонеделника се очаква да падне до £189,59 спрямо миналогодишните £275. Въпреки спада в продажбите обаче, броят на британците, които планират да пазаруват по време на намаленията, всъщност се е увеличил с 6% спрямо миналата година - от 33% за 2021 г. до 39% за 2022 г.
Ако търсите нещо конкретно, Черният петък може да бъде изключително полезен да го купите на страхотна цена. Възможно е обаче не винаги да получавате сделката, която ви се предлага. Проучване на Which? сочи, че 95% от изследваните отстъпки, включително промоции за популярни технологии, продукти за дома и лична хигиена, всъщност са били налични на същата цена или дори по-евтино през шестте месеца преди и след разпродажбите в Черния петък. Само 4 от 83 проучвани продукта са на най-ниската си цена на самия Черен петък.
Ако планирате да се възползвате от разпродажбите по време на Черния петък, все пак имайте предвид, че ако нещо звучи твърде хубаво, за да е истина, вероятно не е.
Нелепо
Продавачи мамят, купувачи се излагат
По време на Черния петък много хора стигат до крайности.
По време на Черния петък много потребители стигат до крайности и изпадат в смешни и дори понякога нелепи ситуации в името на това да купят желания продукт на изгодна цена. Американец чакал три дни пред вратата на магазин, но осъзнавал, че всъщност е застанал не пред входната, а пред тази на склада и не успял да влезе навреме. Друг купувач разказва как е видял двойка да се реди 14 часа на опашка, за да си купи пълна количка с хавлии от по 2 долара. От американски магазин пък решили да привлекат клиенти, като обявили лъжлива промоция – няколко часа преди да отворят, съобщили, че има намаление на фотоапарат от 200 долара на 50 долара, но пропуснали да споменат, че имат налични само 4 бройки.