Учениците с дигитална раница наесен

МОН пуска единна онлайн платформа

Дават 1,2 млн. лв. хонорари за учители с одобрени уроци

Електронните дневници остават

Учениците да разполагат с “дигитална раница” за безплатни онлайн уроци през предстоящата учебна година. Това предвижда Министерството на образованието и науката (МОН), което ще пусне наесен единна електронна образователна платформа за децата, учителите и родителите.

Парите за нея са осигурени по проект “Образование за утрешния ден” на Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020 г. Идеята започва да се развива още през 2018 г. от екипа на МОН по това време, начело с Красимир Вълчев. Основата цел е да има безплатни електронни уроци по всички теми, дисциплини и за всички класове, както и да се направи преходът към персонализация на образованието - ученикът да получава уроци според нуждите си.

Очаква се платформата да бъде инсталирана върху облачната среда на МОН, а достъпът до нея ще бъде с електронните профили в edu.mon. Тя ще се състои от пет отделни модула, обединени в обща рамка. Учениците ще ползват “дигитална раница” - свое пространство, профил, в който ще събират уроците и нужните им материали. Самото съдържание ще бъде филтрирано и поднесено на съобразно тяхната учебна програма, уточняват от просветното ведомство. Така учениците ще получават на едно място цялата информация, необходима за тяхното обучение.

Освен това една от важните идеи е българските учители да правят уроците и да ги качват онлайн, за което да получават заплащане. Преподавателите сами да създават дигитално учебно съдържание - уроци, упражнения, тестове. В специален модул ще могат да предлагат уроците си за национално ползване. Те ще бъдат оценявани от университетски преподавател и специалист по предмета. Одобрените уроци ще станат достъпни за всички останали учители, а авторите им ще получават заплащане. За това е предвиден бюджет от над 1,2 млн. лв.

Чрез платформата родителите също ще получават конкретна информация какво учат децата им, какви са оценките им и седмичната им програма. Тя няма да е алтернатива на електронните дневници, нито ще замени електронните платформи, които училищата вече ползват.

Процедура

Хиляди преподаватели на обучение

За да сработи платформата, за която в следващите 3 години МОН смята да налее 24,4 млн. лв., предстои да се организира обучение на учители.

Предвидено е 6200 преподаватели да се научат да създават качествени интерактивни уроци, а други 12 000 - да работят с платформата и да използват съдържанието.

Съвместно със Софийския университет “Климент Охридски” ще бъде проведено обучение на 2200 учители по програмиране/кодиране, киберсигурност и защита на интелектуална собственост.

В отделен модул за анализ в платформата МОН ще може да следи кои електронни уроци и инструменти се използват най-често, какви са постигнатите резултати по учебни предмети, групирани по региони, възрастови групи и други фактори.

Цветослава Андреева, учител по български език и литература от Шумен: Учебниците са в стил университетски

Изтича срокът за мнения от преподаватели

Прегледът на учебните програми е в ход, предстои допитване и до учениците за сложността на учебния материал.

Цветелина Георгиева,
ТРУД, Шумен

Днес изтича срокът на доброволната и анонимна анкета, която МОН пусна до учителите по общообразователни предмети в страната. В нея от тях се искаше да дадат своите препоръки какво да се промени в учебните програми от 1. до 10. клас. А резултатите ще бъдат дадени на работната група, която започна прегледа на учебното съдържание.

Сондирането на мненията обаче съвпадна с пролетната ваканцията, което е причина много преподаватели да не стигнат по попълването на анкетата, разказаха директори на училища пред “Труд”. Все пак тези, които са успели, смятат, че много често материалът е усложнен излишно.

“Този по български език за 7. клас е свален в учебниците за 5. клас и деца трудно го разбират. Нужни са повече часове за упражнения. Като цяло учебниците са с усложнена терминология и стилът им е университетски”, коментира ситуацията Цветослава Андреева от Шумен, която преподава на 5. и 12. клас.

Тя е изненадана, че анкетите на МО не се отнасят и до 11. и 12. клас, защото и там има нужда от промени. Преди авторите са се учили в хронологичен ред, а сега са на модули, обединени от периоди, и учениците трудно ги разбират.

Доклад на кмета Йорданка Фандъкова

Общинските школа в София под видеонаблюдение

Общо 240 нови камери сложени в столицата

Миналата година към системата в София са включени нови 240 камери.

Всички общински училища в София вече са с изградено видеонаблюдение. През 2021 г. към системата са включени последните пет училища - 65. ОУ в район “Искър”, 152. ОУ в район “Витоша”, 24. СУ в “Подуяне”, 202. ОУ в “Панчарево” и гимназията по селско стопанство в “Овча купел”. Това са данни от доклада на кмета на Столичната община Йорданка Фандъкова за предприетите действия в сектор сигурност през 2021 г., представени на заседанието на Столичния общински съвет днес.

През 2021 г. поставихме общо 240 нови камери. В системата за видеонаблюдение са включени Южния парк, парк “Дружба”, парк “Герена”, парк “Гео Милев” и градина “Иван Вазов”, Ларгото при църквата “Св. Петка Самарджийска” и зони от кв. “Факултета”, посочва в доклада Фандъкова.

В процес на реализация е включването на още пет зони, сред тях такива в кв. “Димитър Миленков”, кв. “Абдовица” и в районите “Нови Искър” и “Кремиковци”.

Видеонаблюдението на Столичната община е най-голямата единна система, работеща у нас.

TRUD_VERSION_AMP:2//
Публикувано от Лилия Ангелова

Този уебсайт използва "бисквитки"