Фалшиви намаления пред първия учебен ден

Потребителски организации алармират за търговски трикове

За 15 септември цените скрито се вдигат, замаскирани с отстъпка

Въпреки обявеното, не всички стоки са намалени

За фалшиви и подвеждащи намаления между 20 и 50% преди началото на учебната година предупреждават потребителски организации.

При обявени промоционални цени за цели обекти или сайтове с ученически стоки, много често отстъпките важат само за определени артикули. Това са част от констатациите на „ Ние потребителите”. Пред “Труд news” председателят на асоциацията Габриела Руменова обобщи, че у нас това често се случва кампанийно, преди учебната година, “Черен петък” или Коледни и Новогодишни празници.

“По метода на наблюдението и анализ на съобщенията, които се отправят към потребителите, с целева публика родителите, стигнахме до фрапантни нарушения. Послания за 20% отстъпка, създават усещането у хората, че всеки един артикул от тези групи стоки, в дадения търговски обект, ще бъде намален с посочения процент. Но ако човек влезе в търговската база и на щанд с обявена такава реклама, се вижда, че част от стоките са намалени, но останалите са на редовните си цени. Хората се чувстват подведени, защото те отиват на място само заради обявеното намаление,“ поясни Руменова. Припомни, че по закон, когато търговецът обявява съобщение за намаление трябва да е ясно какви са условията на отстъпка, какъв е процентът и за кои артикули важи. Ако намалението е частично, трябва изрично да са изброени продуктите.

“Много важен въпрос е, че в кампания за тематични стоки не е сигурно дали тези сега ни ги предлагат с намаление. Може да се окаже, че тази стара, уж намалена цена на етикета, не е била прилагана по закон в рамките на месец преди това. Това обаче може да провери само контролният орган, съответно КЗП”, уточни Руменова.

“За потребителя най-добрата стратегия е не да се взира в намаленията, а да сравнява. Ако има възможност да се мине през три магазина и да се сравнят цените, то няма да се подведем по фалшиви отстъпки. Но не всеки има време за това”, заяви пред “Труд news” Богомил Николов от “Активни потребители”. Затова посочи интернет за “голямото оръжие”.

“Там може да се сравнят цените най-лесно, а и да се проверят характеристиките на продуктите. Ако една раница е продавана за ергономична, то цената є е по-висока от останалите, но дали наистина е щадяща детския гръб може да видим в сайта на производителя. Така няма да платим по-скъпо за иначе евтин артикул”, заяви Николов.

Много често при онлайн пазаруване потребителите са изненадвани с условия преди да платят, за да получат процентът отстъпка, да си купят минимум два други продукта. Или покупките да са над определена стойност. Това също е нарушение, тъй като не е обявено предварително”, предупредиха потребителските организации.

Законът задължава

Всички стоки да са с цена, да има и производител

Трябва описание на български език

Етикетът задължително трябва да съдържа информация за производителя и вносителя, ако е необходимо указания за употреба, като тази информация трябва да бъде разбираема, достъпна, ясна, на български език, лесна за отличаване и да не бъде подвеждаща.

При несъответствие или повреда на стоката в гаранционния срок, потребителят може да упражни правото си на рекламация в срок до две години, считано от доставянето на потребителската стока. Това задължават от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

За “Труд news” от контролния орган заявиха, че с наближаването на 15 септември обявяват старта на активна кампания за защита на правата на потребителите в цялата страна. През целия месец ще се извършват мащабни проверки в онлайн магазини и физически търговски обекти, с цел да се гарантира коректността при продажбата на стоки за ученици.

КЗП ще следи стриктно за наличието на заблуждаващи твърдения и нелоялни търговски практики, свързани с продажбата на учебни пособия, помагала и други ученически стоки. Инспекциите ще бъдат насочени към стоки като облекла, обувки, принадлежности, аксесоари и мебели за детски и юношески стаи. Особено внимание ще се обърне на цените, обявените намаления и безопасността на продуктите.

Председателят на КЗП Мария Филипова предупреждава търговците да спазват законовите изисквания, включително предоставянето на точна преддоговорна информация и обявяване на намаления, независимо дали продажбите се извършват онлайн или в магазини.

Комисията за защита на потребителите ще продължи да информира обществото за резултатите от проверките и препоръките към търговците, заявиха от там.

Униформи товарят семейния бюджет с 200 лв.

Във Варна върви търговията втора ръка

Екип втора употреба върви на половин цена.

Даниела Фархи,
Труд news, Варна

Униформите са едно от най-големите пера при подготовката на варненските ученици. Почти всички училища в града изискват униформи, а цената на пълен комплект е около 200 лв.

Родители твърдят, че униформите са поскъпнали с 20% за последните 2 г. Риза с дълъг ръкав тази година струва от 35 до 45 лв. според училището. Ако е с къс, сумата е от 28 до 33 лв.

Жилетките са от 40 до 55 лв., а вратовръзките - от 14 до 18 лв. Отделно се купуват панталони и поли. Заради скъпотията масово върви търговия с униформи втора ръка, основно за прогимназията, тъй като тогава децата растат и всяка година се налага да се купуват нови ризи и блузи. Така родителите си спестяват поне половината от разхода. За влезлите в гимназия обичайно се купува нов комплект униформа, с която родителите се надяват децата да изкарат до дипломиране.

След като учебниците за гимназиалния курс вече са безплатни, най-скъпа излиза подготовката на първокласниците, защото за тях всичко се купува за първи път.

Родителите изчисляват, че заедно с помагалата ще похарчат поне 800 лв. Раниците се купуват обикновено от физически магазини, защото хората не са сигурни, че закупените от сайтове ще са качествени. На пазара се рекламират намаления, в които обаче никой не вярва. Марковите раници излизат 130-150 лв., средният клас е между 70-90 лв., а най-евтините са по 35-40 лв., но те са малки и не могат да поберат всички тетрадки, папки, помагала, кутия за храна и бутилка с вода, коментират майки.

Заради неверни отстъпки

Бургаски майки избягват книжарници

Купуват по-рано заради доставката от две седмици

Проследяват намаленията онлайн.

Мария Кехайова,
Труд news, Бургас

За първолаците, които тази година ще пристъпят училищния праг, родителите са подготвили поне хилядарка. Това е така, защото при тях всичко ще се купува наведнъж.

Раници, тетрадки, всякакви пособия, пластилини, пластмасови цифри, кутии за хранене и дрехи. Това е наистина много и всичко е скъпо, затова от бюджета са заделени доста пари.

При останалите ученици, които вече са по- големи, и родителите имат повече опит, майките коментират, че ще купуват необходимите пособия на части.

Има много обявени фалшиви намаления, както при тетрадки и моливи, така и при дрехите. Но така е и по време на “черните петъци”, казаха бургаски майки на ученици. Затова много от тях, споделят, че предпочитат да пазаруват необходимото в сайтове.

От там дори и с две седмици доставка, пособията излизат по-изгодно, твърдят те.

Намаленията са обявени още преди месец. Стоките са китайски, но моливите и химикалите са много по евтини, отколкото да ги купиш от книжарница, казват те.

В Благоевград дават луди пари за артикули с любими герои

Светлана Василева,
Труд news, Благоевград

Родители не пестят пари, ако детето го иска.

Комплектите от пособия за първолаци варират от 60 до 90 лева. Евтините са стандарти и включват минимум необходимите неща, а по-скъпите са премиум, които включват и глезотии. По-големият разход на родителите са раниците. В момента има намаления на раници от 120 на 90 лева, няма как да се разбере дали това е истинско или фалшиво намаление. Но важното е, че те се харесват на децата - изобразяват техните любими герои и това ги прави търсени. Марковите също се предлагат на цени от 150 лева нагоре. Но колко са маркови кой да каже? Родителите не се вълнуват дали има търговски измами, едни гледат да е по-евтино, други гледат да е модерно. Най-много се тюхкат майките около това как изглеждат кутиите за храна, бутилките за вода, анцузите и маратонките. Задължително държат да са модни и дават луди пари. Наша справка паказва, че едни и същи бутилки за вода в магазините се предлагат за 15 лева, а онлайн струват по 7-8 лева. Масово се търгува и от известните онлайн платформи, в които цените са доста ниски. Така един първолак излиза най-евтино около 200 лева всичко-пособия, дрехи и обувки, но ако се търгува във физически магазин, родителите казват, че същата стока ще им излезе поне с 50 до 100 лева повече.

След обществено недоволство

МОН се отказа да въвежда единен е-дневник

"Школо" остава

Казусът с частните е-дневници и националната електронна информационна система се корени в това, че втората няма нужните функционалности, бавна е и отстъпва пред платформи като “Школо” открай време, обясняват учители и директори.

Просветният министър Галин Цоков се отказа от спорните текстове в предложенията за промени в Наредбата за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование, които предвиждаха пълно преминаване на електронните дневници към НЕИСПУО - Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование от учебната 2025/26 г. Така качената за обществено обсъждане забраната за ползването на електронни дневници в училищата от външни доставчици като “Школо” и др. след учебната 2024/2025 г. ще бъде преосмислена.

След острата реакция на учители и родители, от МОН съобщиха, че подобно предложение може да бъде направено само след детайлно предварително обсъждане с всички заинтересовани страни, отчитане на мнението на родители, учители и директори. След като това не е факт, те премахват спорните текстове, а Наредбата ще бъде публикувана отново за обществено обсъждане.

По-рано, учители и директори коментираха в социалните мрежи, че “предвид функционалността на НЕИСПУО, липсата на адекватна поддръжка и мъките на цялата гилдия по прилагане на данни в системата, се очертава да се върнат хартиените дневници... за всеки случай. Ще има периодична загуба на данни. Пълно безумие. Първо да обезпечат поддръжката, после такива кардинални мерки”.

Някои отбелязаха и друг казус - вече са платили абонамент не само за учебната 2024/2025 година на външен източник на услугата е-дневник.

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Гита Манолова

Този уебсайт използва "бисквитки"