Фелипе Маса - Шампион за 21 секунди

Още един динозавър от златната ера на Михаел Шумахер пресече финалната линия на своята кариера във „Формула 1”. Изминалият сезон бе последен за Фелипе Маса. 36-годишният бразилски пилот на „Уилямс” слезе окончателно от болида и остави зад себе си 269 състезания, 11 победи, 41 класирания в челната тройка, 16 първи позиции и 4540 км начело на колоната. Неговата голяма мечта (а и на още 200 милиона бразилци) да стане шампион, бе разрушена по особено жесток начин от Люис Хамилтън през 2008 г.

Кариерата на Маса във “Формула 1” започва с брутална катастрофа. През 2002 г. като новобранец той сяда в колата на “Заубер”, за да се състезава с позабравени днес стари муцуни като братята Шумахер, Рубенс Барикело, Хуан Пабло Монтоя, Джанкарло Фисикела, Ярно Трули, Еди Ървайн, Дженсън Бътън, Оливие Панис, Жак Вилньов, Хайнц-Харалд Френцен. Стартът на първото състезание за сезона в Мелбърн е белязан с масов инцидент, при който Ралф Шумахер се блъска с 236 км/ч в колата на Барикело и полита като снаряд във въздуха, а Маса е един от осемте катастрофирали и отпаднали пилоти.

15-години по-късно всички герои от това екшън състезание (с изключение на Кими Райконен) са излезли от “Формула 1”. При Фелипе това се случи от втория път. Първият му опит да се откаже беше неуспешен. В края на 2016 г. той се сбогува с пистата и феновете като пилот на “Уилямс”. Всичко мина както му е редът – с аплаузи, сълзи, прегръдки. Само само два месеца по-късно обаче бразилецът се върна в отбора да запуши дупката, отворена от колегата му Валтери Ботас, който премина в “Мерцедес” на мястото на сензационно прекратилия кариерата си шампион Нико Розберг.

Фелипе Маса нямаше неговия късмет да грабне титлата и да зарадва лудия по “Формула 1” бразилски народ, който напразно чака своя четвърти шампион след Емерсон Фитипалди, Нелсон Пикет и Аертон Сена. Пред днешния ветеран се открива такава златна възможност като пилот на “Ферари” през 2008 г. в последното за сезона състезание, при това на бразилска земя на пистата в Интерлагос.

В 19 часа, 47 минути и 14 секунди в онзи супердраматичен 2 ноември Маса пресича като победител финалната линия. По същото време големият му конкурент за титлата Люис Хамилтън с “Макларън” е на шесто място, което означава, че бразилецът става шампион. В бокса на “Ферари” избухва радост, бащата и братята на Маса се прегръщат, крещят и скачат. Страната на кафето изпада в опиянение – за първи път след великия Сена бразилец печели “Формула 1”!

В 19 часа, 47 минути и 35 секунди Хамилтън изпреварва в последния завой Тимо Глок (”Тойота”) и излиза на пета позиция, която му позволява да изскочи с една точка пред Маса в крайното класиране. След още 18 секунди, в 19 часа, 47 минути и 53 секунди Люис пресича финалната линия и се превръща в най-младия и първи тъмнокож шампион в историята на “Формула 1”. Титлата остава в ръцете на Фелипе само 21 секунди и му се изплъзва завинаги.

Лош късмет? Едва ли. Тогава съдбата му отне шанса да се нареди сред шампионите, но година по-късно му запази живота при страховития инцидент на състезанието в Унгария. На пистата край Будапеща откъсната стоманена пружина от колата на Барикело удари Маса по главата и като по чудо не проби черепа му и не го ослепи. Нараняванията бяха толкова тежки, че Фелипе прекара на легло остатъка от сезона. “Това беше големият късмет в моя живот в цялата ми кариера”, убеден е пилотът.

С неговото оттегляне от “Формула 1” отминава и времето на южноамериканските пилоти. Разходите по обучението и изграждането на един млад състезател вече са толкова високи, а пробивът – толкова труден, че малцина могат да си го позволят. Дори заможната и харизматична фамилия Сена не успя да наложи трайно Бруно Сена, племенник на Аертон Сена. Маса може да се окаже последният мохикан във “Формула 1” от една велика спортна нация, луда по футбола и автомобилния спорт и дала на света идоли като Пеле и Сена. През следващия сезон, без симпатичния пилот от Сао Пауло, ученик и съотборник на недостижимия Михаел Шумахер във “Ферари”, “Формула 1” няма да е същата.

 

Обожава Зико, рита с Роберто Карлос

Макар че е израснал на пистата за картинг, като всеки бразилец Фелипе Маса си пада и по футбола. Той е голям фен на едноименния отбор от родния си град Сао Пауло. Идолът от детските му години е знаменитият Зико. Когато бившата звезда на националния отбор става треньор на “Фенербахче”, в клуба на привържениците на турския клуб се записва самият Маса. Пилотът е близък приятел и често рита на малки вратички със знаменития ляв бек Роберто Карлос, който също се подвизаваше в отбора от Истанбул. Самият Маса обича този град, защото там печели първата си победа във “Формула 1”.

Фелипе минава за съвестен католик. Той е от италиански произход, женен, синът му се казва Фелипиньо.

 

За него

Свърши най-трудното - остана жив

Фелипе Маса е добро момче, мъж на години, но дете по характер. Направи силна кариера, макар че вероятно би искал тя да премине по друг начин. След удара в каската през 2009 г. в Унгария сякаш нещо в него се пречупи. Той има правото да се откаже с гордо вдигната глава, защото успя да свърши най-трудното в своя занаят на пилот – остана жив.

Емерсон Фитипалди, двукратен шампион във “Формула 1”

 

Голям мъж и джентълмен

Като превъзходен пилот Фелипе Маса многократно е доказвал своите качества. Аз се удивих как намери сили да преглътне разочарованието, когато изпусна в последния миг титлата през 2008 г. Тогава той постъпи като голям мъж и истински джентълмен, като поздрави новия шампион Люис Хамилтън и се държа изключително достойно на награждаването.

Михаел Шумахер, седемкратен шампион във “Формула 1”

 

Пипа топката като бразилец

Неслучайно Фелипе Маса има бразилски паспорт. Той умее да пипа технично топката като истински футболист. Това се вижда в мачовете, които играем между отбори на пилоти и тенисисти. Обикновено аз съм капитан на едните, а той – на другите. В повечето случаи моят отбор от тенисисти побеждава неговите автомобилисти.

Новак Джокович, бивш №1 в тениса

Беше узрял за титлата

Фелипе Маса е богатство за “Формула 1” не само защото е бразилец, а защото показа постоянство и добри резултати. Той заслужаваше да стане шампион. Във “Ферари” му бе много трудно да излезе от сянката на Михаел Шумахер. След отказването на Шуми се видя по-ясно, че Маса е добър пилот. Тогава беше узрял за титлата, но Хамилтън му я измъкна в последния завой.

Бърни Екълстоун, бивш собственик на “Формула 1”

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд онлайн

Този уебсайт използва "бисквитки"