Търсят партньори в Турция, Швейцария, Русия и Арабските емирства
77% от компаниите залагат на износа
Над 43% от българските фирми имат най-голям интерес към Германия, като 77% от компаниите искат да изнасят стоки. Това показва проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) за нагласата на бизнеса през 2019 г. В миналогодишното проучване Германия беше втора след Китай, но поради търговските спорове със САЩ, езиковата бариера и голямата дистанция, Китай остава назад в настоящото проучване.
Фирмите търсят бизнес партньори и в Турция, Швейцария, Русия и Обединените арабски емирства, които допълват челната петорка. С някои от тях – като Турция и Русия, има спад в стокообмена по различни причини, отчитат от БТПП. Швейцария бележи огромен скок в интереса на българите към бизнес пътувания, след като през миналата година беше на 20-то място, а в тазгодишното проучване е на трета позиция. САЩ привлича една четвърт от бизнеса у нас.
Освен да засилят износа си, 28% от фирмите търсят добър партньор и за вноса на стоки, а 44% се нуждаят от партньор за съвместна инвестиция в България. По-малък процент – 14%, търсят фирми за инвестиции зад граница.
Българският бизнес има интерес основно към партньорство с компании в сферата на машини и оборудване (43%), услуги (26%), храни и напитки (24%), и строителство (19%). Близо две трети от компаниите обаче не познават напълно условията за търговия със страните, с които искат да имат бизнес отношения.