Кулинарни архитекти живеят в Instagram и TikTok
Заведения инвестират в ярки цветове за повече лайкове в социалните мрежи
Менюто в QR код
В последните години храната се е превърнала от просто средство за поддържане на живот в мощен социален символ, чрез който хората изразяват статус, естетика и принадлежност. Много от тенденциите в гастрономията се въртят около външния вид, презентацията и преживяването, което храната предоставя, като често качеството и хранителните й стойности остават на заден план.
Една от основните причини за това са социалните медии. Instagram, TikTok и други платформи улесняват популяризирането на визуално впечатляващи ястия, които изглеждат като произведения на изкуството, но често не предлагат същото ниво на вкусови и хранителни качества. Социалните мрежи играят ролята на нови кулинарни архитекти, като не само определят кои храни са модерни, кои ресторанти носят имидж на посетителите си, но и променят самото отношение към храненето.
Визуалната привлекателност, инфлуенсърите, тенденциите за устойчиво хранене и глобалните кулинарни предизвикателства все повече оформят гастрономическия пейзаж. Към това добавяме и факта, че една голяма група млади от 18 до 35 години прекарват цели 5 дни в годината, разглеждайки изображения на храни в Instagram. Цели 30 процента биха избегнали заведение, ако присъствието му в социалните мрежи е слабо. И обратно – те ще се насочат към заведение, което предлага менюто си чрез QR код.
Фотогеничността на храната става по-важна от истинските й качества, а ресторанти и шеф-готвачи се ориентират към създаване на "Instagram-worthy" ястия. Това води до ситуации, в които хората избират места за хранене не заради качеството на храната, а заради възможността да публикуват впечатляващи снимки и да демонстрират стил.
Изразът „Instagram worthy“, когато се отнася до храна, може да се обясни като „достатъчно впечатляващ за публикуване в Instagram“ или „подходящ за Instagram“. Това означава, че ястието е визуално привлекателно и естетически поднесено до такава степен, че би предизвикало интерес и възхищение в социалните мрежи. Акцентът е повече върху външния вид на храната, отколкото върху вкусовите й качества.
Храната се превръща не само в необходимост, но и в начин да се изрази идентичност, статус и култура. Този процес обаче поставя под въпрос истинските ценности на храната, която би трябвало да бъде на първо място източник на здраве и удоволствие. Потребителите на социалните мрежи споделят своите преживявания във Facebook Reels и Instagram Stories с клипове на различни ястия, но все по-често търсят и ефекта от атмосферата или интериора на ресторанта или бистрото.
Проучване за ресторантьорската индустрия в САЩ съобщи неотдавна, че 88% от клиентите се доверяват на онлайн рецензии много повече, отколкото на лични препоръки. Нещо повече, ресторантският бизнес може да ползва и препоръката да поддържа канали в съответните социални мрежи и дори да публикува там в определени часове. Идеалното време за онлайн рекламите с кулинарно съдържание е 9 сутринта, около обяд до 13,00 часа и вечер към 20,00 часа. В тези часове потребителите най-често се хранят или отделят време за социални мрежи през смартфоните си.
Статистиката на различни маркетингови платформи дава почти едни и същи резултати – повече от половината (51%) клиенти твърдят, че социалните медии могат да повлияят на избора им за ресторант. Приблизително 22 на сто от клиентите са вдъхновени да посетят отново ресторант, ако заведението присъства активно в социалните медии.
Ресторантите са принудени да предлагат ястия в ярки цветове, нестандартни композиции и иновативна презентация, която често засенчва вкусовите качества. Много заведения се насочват към инвестиране в менюта и интериори, които да привличат повече внимание в социалните мрежи. Това включва не само ястия, които изглеждат добре на снимка, но и създаване на специални места за снимки или уникален декор, който клиентите да могат да споделят в платформите. Така се създава един вид „изживяване“, което надхвърля простото хранене и се превръща в социален феномен. Много от тях се възползват от инфлуенсъри, които разпространяват информация за техните ястия, често достигайки до големи аудитории в рамките на часове.