Френското кино доминира в Берлин

Четири заглавия в конкурса

“Петер фон Кант” откри фестивала

Малко неочаквано се оказа, че в основния конкурс на 72-то Берлинале доминира френското кино с 4 от общо 18 селектирани филма. Нещо повече - официалното откриване бе тъкмо с новия филм на Франсоа Озон “Петер фон Кант”! Знаменитият френски режисьор е между любимците на Берлинале и за шести път участва в конкурса, като през 2019 г. заслужи “Сребърна мечка” за силния си филм “По Божията милост” със скандален сюжет за педофилски извращения в католическата църква. А сега с новата си лента той отдава почит към знаменития немски режисьор Райнер Вернер Фасбиндер (1945-1982) като прави своеобразен римейк на забележителния му филм “Горчивите сълзи на Петра фон Кант” (1972) точно 50 години след създаването му.

Кадър от “Петер фон Кант”

Очевидно домакините на Берлинале неслучайно са взели това решение. И вечерта на 10 февруари на червения килим пред луксозната зала Берлинале Палас на уютния площад “Марлене Дитрих” екипът на Франсоа Озон дефилира с реверанс към немското кино и към един от най-ярките му и незабравими режисьори. Новата версия на Озон поставя в центъра на сюжета неистовата драма на артиста при ненаситната потребност от публична слава, примесена с екзалтация от емоционални страсти в личен план. Сюжетът на Фасбиндер е с обърнат фокус като при Озон основният персонаж е мъж - знаменит режисьор с внезапно пламнал любовен огън към неотразимо красивия младеж Амир. В ролята на режисьора е експлозивния актьор Дени Меноше, в чието лице дори се забелязва видима прилика с Фасбиндер или поне с неговата специфична лека брада и мустаци. Озон неслучайно залага на подобен сюжет, за да декларира пиетета си към един от безспорно най-талантливите автори в немското кино.

С подобен емоционално свръхнапрегнат сюжет са представя и опитната Урсула Мейер (16 филма досега) в новата си мощна семейна драма “Линията”. Сюжетът разказва за тежък конфликт между небрежна майка със слава на бивша попзвезда (в ролята великолепната актриса Валерия Бруни Тедески) и избухливата ѝ невъздържана дъщеря, пренебрегвана от нея в детството. Непреодолимият конфликт води до съдебно решение с ограничителна заповед дъщерята да не доближава на по-малко от 100 метра къщата на майката. Кулминацията е в Коледната нощ с изключителна емоционална енергия от екрана и цяла гама на покъртителни епизоди с двете прекрасни актриси. За това безспорно работи и талантът на Стефани Бланшо (дъщерята), която е и съсценаристка на Урсула Майер.

И още един “женски” филм “Нощни пасажери” среща на екрана великолепните актриси Шарлот Генсбур и Еманюел Беар. Режисьорът Михаел Херс умело разказва съдбата на самотна майка с две деца - тийнейджъри, изоставена от съпруга си сама да се грижи за тях, като поема цялата тежест на всекидневното битие. И независимо, че сюжетът се връща в 1981 година, посланията за позицията на жената и нейната отговорност във всекидневния семеен живот са ясно поднесени с безспорна днешна актуалност. Без излишен патос, но с психологическа убедителност филмът поднася своето четливо послание.

В карето френски филми свое запазено място има новият опус “Двете страни на острието” на голямата режисьорка Клер Дени. След смъртта на Аньес Варда (1928-2019) тя остана гранд дамата на френското кино и дискретно, но с огромен авторитет бележи днешния му ден. В новия си филм тя е в тематичната и жанрова класика на френското любовно кино, и то в най-специфичния му сюжет - триъгълник с една жена между двама мъже! А така декларативно застава много далече от модния напоследък тренд за всякакви сюжетни джендър вариации. Клер Дени не разчита на подобна схема, а напротив - отново залага на плътен психологически разказ с ярки характери в достоверни житейски ситуации, защитени от много силни и точни актьори като Жулиет Бинош, Венсан Линдон и Грегоар Колен. В болезнения финал все пак просветва волята за продължаващ емоционален живот, независимо от разкъсания триъгълник, който винаги наранява един от персонажите. А дали само един? Това ще разберат съвсем скоро и българските зрители, защото новият филм на Клер Дени ще открие 26-ия София Филм Фест (10-31 март 2022). И това ще е първият фестивал, където филмът ще бъде показан след световната премиера на Берлинале!

TRUD_VERSION_AMP:1//
Публикувано от Божидар Манов

Този уебсайт използва "бисквитки"