Частна фирма отново контролира изборите

Не е ясно кога „Смартматик” ще отговори на ЦИК за софтуера за машините за вота

Експерти изчислиха: Вотът с машина ще продължава от 2 до 4 минути

Тежестта пада върху ОИК

Изборите в България са за пореден път в ръцете на частна фирма, а експерти и местна и централна администрация не могат да намерят решение за хаоса, установиха репортери на „Труд news” при разговори с юристи и депутати от различни парламентарни групи. Все още не е ясно кога компанията „Смартматик“ ще даде надграждане на софтуера, който да е подходящ за местните избори, тъй като машините не са планирани да се ползват за избори на кметове и общински съветници.

В същото време от ЦИК вече на няколко пъти сложността на провеждането на местните избори чрез хибридното гласуване и фактът, че софтуерът на машините не е за местни избори, когато някъде избирател гласува с до 4 бюлетини – за кмет на населено място, за кмет на община, за кмет на район и за общински съветници. Вотът на един избирател ще продължава от 2 до 4 минути, ако гласува с машина, изчислиха експерти пред „Труд news”.

Избирателните секции в страната са близо 11800, а с машини ще се гласува приблизително в 9366 от тях. Този път обаче тежестта на изборния ден ще се струпа на членовете на Общинските избирателни комисии (ОИК), които са 265. Те от своя страна ще започнат работа на 9 септември, а малко след това ще бъдат ясни членовете на Секционните избирателни комисии. Едва след това те ще преминат необходимото обучение по задълженията им в изборния ден, за което сега е предвидено допълнително заплащане. От ЦИК не проверяват нивото на грамотност на членовете на СИК. Партиите изпращат своите представители в изборните комисии, а изискванията за тях са да владеят български език и да имат избирателни права.

Освен това пореден ремонт на Изборния кодекс може да започне още в първите дни на новата сесия на 49-ото Народно събрание, тъй като смесеното гласуване с машини и бюлетини, както и твърде краткият срок между I и II тур за кметските избори от 7 дни, ще затрудни сериозно членовете на СИК и може да го променим на 14, коментираха пред „Труд news” депутати от ГЕРБ-СДС, ППДБ и БСП, които имат множество запитвания по организацията на вота от избирателните си райони. От всички партии обаче признават, че е много лоша практиката да се променя изборно законодателство дни преди избори.

От 9 септември до 7 дни след изборите

Членовете на ОИК получават 1685 лева, а в София - 2000 лева

40 лева допълнително, ако отидеш на обучение

В община Търговище партиите се разбраха по време на консултации за състава на Общинската избирателна комисия (ОИК), а в областта трябва да бъдат определени съставите на още 4 ОИК - на община Антоново, Омуртаг, Опака и Попово. Общият брой на ОИК за страната е 265.

Членовете на всички 265 ОИК в страната ще получат възнаграждения за подготовката и произвеждане на изборите за общински съветници и за кметове на общини и на кметства на 29 октомври 2023 година, както следва: Председател -1870 лева, зам.-председател - 1775 лева, секретар на ОИК - 1775 лева, член - 1685 лева. В Столична община председателите на ОИК ще получават 2300 лева, зам.-председатели и секретарите-2200 лева, а членовете - 2000 лева.

В Пловдив и Варна възнаграждението ще е по-ниско, реши ЦИК, съответно за председател - 2035 лева, за зам.-председател и секретар - 1925 лева, а членовете ще получат 1760 лева. Членовете на ОИК получават месечно възнаграждение от 9 септември 2023 г., когато ще встъпят официално в длъжност, до 7 дни от обявяване на резултатите от изборите за I тур или за II тур, ако се произвежда балотаж в съответната община. Осигурителните вноски по Кодекса за социално осигуряване и Закона за здравното осигуряване на членовете на ОИК са за сметка на държавния бюджет. Възнагражденията на членовете на ОИК не се облагат с данъци. Към ОИК може да бъдат назначени и специалисти, като възнаграждението на всеки един се съгласува с кмета на съответната община, където работи ОИК. Ако членовете на ОИК имат разходи за пътуване извън населеното място, то те се поемат от държавния бюджет. Членовете на СИК или подвижна СИК за I тур ще получат 215 лева. Председател на СИК ще вземе 275 лева, а зам.-председателите и секретарите - по 245 лева. Всеки член на СИК, който участва в обучението за провеждането на местни избори, ще получи и допълнително възнаграждение от 40 лева. Ще се заплаща и ангажимента за получаването на бюлетините и изборните книжа, както и подреждането на помещението за гласуване в деня преди изборите - по 15 лева на човек. Предвидено е и заплащане за предоставянето на протоколите в ОИК след края на изборния ден, което варира според броя на секциите. Сумите са 25 лева - в общини с брой на секциите до 350, 35 лева - в общини с брой на секции от 351 до 1000 (включително) и 50 лева за Столична община.

За балотажите са предвидени допълнителни възнаграждения.

Росица Матева, говорител на ЦИК, пред “Труд news”: Ще обучим сериозно членовете на Секционните избирателни комисии

14 дни за балотаж е по-спокоен срок

- Госпожо Матева, от ЦИК преговаряте с компанията “Смартматик” за софтуер за местните избори, които са по-сложни и с повече бюлетини, колко време предвиждате за финализирането им? 
- Повече от три седмици сме в преговори със “Смартматик”, ние сме дали изискванията си, за да ни кажат как може да бъде надграден този софтуер за местните избори, но не бих могла да кажа колко време е необходимо. Имаме тяхното уверение, че това ще се случи в срок, както и буквално до дни ще получим от тях отговор как точно ще се случи надграждането на софтуера за машините за гласуване. А след това ще бъдат и предприети действия от ЦИК за осигуряване на това надграждане. Работим усилено и активно.

- Много IT специалисти от различни политически партии настояват за достъп до кода на въпросния софтуер, тъй като само “отварянето му до всички” е гаранция за липса на манипулация. Ще удовлетворите ли този път исканията им?
- Не знам на какви факти почиват мнения, че ЦИК няма контрол върху изборите. ЦИК изпълнява закона и след като беше променен Изборния кодекс и бяхме задължени да предоставим този достъп до изходния код, ние сме го предоставили на всички регистрирани в ЦИК представители на политически формации. Той беше предоставен на изборите на 2 април и сега ще бъде абсолютно същото. Всичко, което сме задължени да направим по Изборния кодекс, ние ще го направим, както винаги досега. Преди 2 април предоставихме достъпа в обема като документи и като възможност за присъствие както Изборния кодекс определя. Едва след промените в законодателството бяхме задължени да предоставяме достъпа до изходния код. Преди това ЦИК нямаше такова задължение, но и преди това сме регистрирали при нас представители на партии и коалиции, които са присъствали на всички етапи на удостоверяване на софтуера. Много е рано да говорим за проблеми, ЦИК ще осигури на избирателите възможност да гласуват и с машина, и с хартиена бюлетина. Оказани са случаите в Изборния кодекс, ако се преустанови гласуването с машина, че продължава гласуването с хартиени бюлетини, но е твърде рано да се занимаваме с тези подробности.

- От ЦИК направихте препоръки към законодателите времето между първия и втория тур на местните избори да бъде не 7, а 14 дни. Наложително ли е това?
- Ние сме изготвяли през годините много доклади, каквото е и нашето задължение след провеждане на избори и сме предложили, но сме и аргументирали защо е по-добре, между двата тура срокът да е поне 14 дни. Но промени в изборно законодателство непосредствено преди избори, знаете, че не са препоръчителни.

- По препоръките на Венецианската комисия.
- Да, точно така. В крайна сметка законодателят ще прецени и ще реши. Ако срокът стане 14 дни, ще бъде малко по-спокойно, но и при срок 7 дни между първи и втори тур ще се справим, както го направихме на втория тур за президент и вицепрезидент. Тогава имаше също и машинно гласуване, тогава имаше машини и извън страната, но се справихме. Сега гласуване извън страната няма да има. Имаме намерение да се обучат сериозно членовете на Секционните избирателни комисии (СИК).

Явор Божанков, депутат от ППДБ, пред “Труд news”: Законодателството ще създаде страхотна трудност

В разрез с Венецианската комисия

Веселина Ангелова, 
Труд news

Не съм запознат с направено предложение за увеличаване на срока между първия тур и балотажа на изборите, но мога да заявя принципно, че Изборният кодекс трябва да бъде сериозно прегледан, защото на местния вот има един кандидат за кмет на община, един за населено място, листа за общински съветници, преференции. И всичко това умножено по две хартиени бюлетини и машина, ще създаде страхотна трудност. Това заяви пред “Труд news” Явор Божанков, депутат от ППДБ в Габровския избирателен район.

Народният представител припомни, че на последните избори възникнаха много проблеми като например трябваше резултатът от хартия и машини да бъде сумиран на ръка и да се вкара в протокол.

“При местния вот това ще е значително по-обeмна и сложна работа”, категоричен е Божанков.

Заради това е и съображението на народния представител, което той обясни пред “Фрогнюз” неотдавна, че Изборният кодекс трябва да бъде отворен, за да не се стигне до “пълна вакханалия” на изборния процес и проблеми заради множеството неясноти около начина, по който ще се гласува - дали с машина, дали с хартия.

“Ясно е обаче, че това ще създаде голямо напрежение, защото разглеждане на Изборен кодекс никога не е минавало без сериозни трусове и това отново ще се случи”, каза още пред “Труд news” Явор Божанков.

Той смята обаче, че ако всички парламентарно представени партии имат доброто желание да проведат местни избори без сътресения, следва да се направят промени.

На въпрос измененията в последния момент преди изборите няма ли да е в разрез с препоръките на Венецианската конвенция, Божанков потвърди, че това е така. Припомняме, че международните наблюдатели от години отбелязват, как приемането на изменения непосредствено преди изборите подкопава стабилността на изборното законодателство и противостои на дългогодишната позиция на Службата за демократични институции и права на човека (СДИПЧ) на ОСС и на Венецианската комисия, която гласи, че изборното законодателство трябва да бъде приемано чрез обществен, включващ и ефективен процес на консултации, който е предпоставка за изграждане на консенсус сред главните заинтересовани страни. Обратното - приемане на спешни поправки преди избори обикновено води до нови проблеми при провеждането на вота.

“Практиката в България е Изборният кодекс да се отваря винаги преди избори. И това отваряне ще е продиктувано от предишните изменения, защото от 100% машинен вот, който мина веднъж без проблеми, се премина към смесен вот. След това видяхме колко грешни протоколи имаше. И ако това беше валидно за предните избори, сега ще важи с още по-голяма сила и за предстоящите наесен”, обясни казуса с местните избори Явор Божанков.

Д-р Борислав Цеков, Център за нова Европа, пред “Труд news”: Спрете експериментите с Изборния кодекс

Пак стана 12 без 5 преди изборите и лобистите за машинно броене на гласовете се активизираха. Страшно щяло да стане, ако не се върнело машинното броене, обявиха гороломно от ЦИК и нейния казионен “обществен” съвет. Знаете ли защо?

Защото според тях местните избори били много сложни и това щяло много да затрудни изборната администрация, понеже ще се гласува с по три интегрални бюлетини, а в градовете с районно деление - даже с четири. Да се смееш ли, да плачеш ли! Безпочвени твърдения, които целят две неща.

Първо, да насърчават мързела и некомпетентността на изборната администрация в секционните комисии, вместо ЦИК да се стегне и да проведе адекватно обучение. И, второ което е по-важното - това е алибито им, за да върнат безконтролното и силно уязвимо за манипулации машинно отчитане на гласовете, каквото има само в Бутан и Венецуела, но е отречено в развитите демократични държави.

Ще припомня, че в България са провеждани далеч по-сложни избори, при това в аналогови времена, когато нямаше дори принтери в секциите, да не говорим за мобилни комуникации. Изборите тогава бяха перфектно организирани, а администрацията си вършеше работата без проблеми. Така например, през октомври 1991 г. се проведоха избори 5 в 1.

Гласувахме за депутати, за кметове на общини, за кметове на населени места, за районни кметове в градовете с районно деление, както и за общински съветници. При това - забележете, че нямаше интегрална бюлетина, а всяка партия, коалиция или независим кандидат бяха с отделни бюлетини - над 150 бюлетини бяха подредени в “тъмната стаичка”.

Освен това имаше цветни бюлетини, бюлетини с една или повече цветни ленти и пр. А пък член на секционната комисия правеше отметка на ръка в личния паспорт на гласоподавателя “гласувал в избори за..., дата...”.

Нямаше обаче “обществен съвет” и ЦИК си беше на мястото и явно затова изборите през 1991 г., които наистина бяха сложни от организационно гледище, минаха перфектно. И всичките след тях. Сега, при днешните технически възможности и комуникации, им било сложно!? Ново двайсет е, че им било малко времето от 7 дни между два тура и трябвало да е 14 дни, за да сколасат с отпечатването на бюлетини. Е, на Луната ли се печатаха през 1991 г., а и винаги след това, бюлетините, та беше напълно достатъчен 7-дневния срок?

Спрете с мрънкането и експериментите с Изборния кодекс преди избори. Ако не сте кадърни да работите качествено и в срок, както са правили тези преди вас при далеч по-лоши условия - оставка и да идват други.

TRUD_VERSION_AMP:4//
Публикувано от Екип на Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"