Руската авиационна холдингова компания (ОАК, част от държавния холдинг "Ростех") смени директорите на две от най-големите самолетостроителни дружества в страната - "Яковлев" и "Туполев", съобщават руски медии.
По данни на вестник "Комерсант" от постовете си са отстранени Андрей Богинский, генерален директор на "Яковлев", и Константин Тимофеев, административен директор на "Туполев". Временно техните места ще заемат генералният директор на ОАК Вадим Бадеха и неговият заместник Александър Бобришев.
"Комерсант" цитира запознати източници в авиационната индустрия, според които Богински е бил уволнен по заповед на министър-председателя Михаил Мишустин „заради провала на програмата за гражданска авиация“. Той също ще напусне поста си на заместник-генерален директор на ОАК за гражданската авиация.
По-специално това се отнася за самолет със среден обсег МС-21, който трябва да полети в средата на следващото десетилетие, но чието серийно производство постоянно се отлага. Сроковете за настоящата година, например, вече са прехвърлени за края на следващата.
Забавянето се дължи в немалка степен на западните санкции, наложени на Русия заради инвазията й в Украйна. Около 80 ключови компонента за МС-21 трябва да бъдат подменени, вкл. двигателите, тъй като не могат да бъдат доставени.
"Прехвърлянето на управлението пряко на компанията майка ОАК ще позволи всички налични ресурси да бъдат насочени към изпълнението на специфични задачи по сертификация и серийно производство на местни граждански самолети", се посочва в официално прессъобщение на ОАК.
Амбициозният план на правителството, трябваше да възроди авиационната индустрия в най-кратки срокове и предполагаше, че тази година в Русия ще бъдат произведени 40 граждански самолета. До 2026 г. производствените обеми трябва да бъдат увеличени до 120 самолета годишно, до 2028 г. - до 200, а през 2030 г. да достигнат ниво от 230 самолета годишно, което би било максимумът от втората половина на 70-те години на миналия век.
Според програмата миналата година руските превозвачи трябваше да получат два заместващи вноса „Сухой Суперджет" и три самолета Ту-214, а тази година - 20 самолета от първия тип, седем от втория и освен това 6 регионални самолета MC- 21 и два турбовитлови Ил-114 -300. В действителност руската авиационна индустрия успя да произведе два Ту-214 и един Ил-96-300. И правителството реши радикално да съкрати програмата. През 2025 г. вместо първоначално планираните 82 самолета сега се очаква да бъдат произведени само 20 самолета.
Заводите за самолети имат малко време: стотици чуждестранни самолети, закупени и наети от местни превозвачи, останаха без поддръжка и ремонт поради санкции, които забраниха доставката на компоненти за самолети в Русия. Масовото „пенсиониране“ на флота на гражданската авиация ще започне през 2025 г., предупреди по-рано ръководителят на "Ростех" Сергей Чемезов.
Два "Суперджета" кацнаха аварийно за ден, единият се запали
Двигателят на руски пътнически самолет „Сухой Суперджет 100“, на „Азимут Еърлайнс“, се запали снощи при кацане на летището в Анталия в Южна.
Пилотът е направил спешно обаждане след кацането на самолета в 21:34 часа местно време, а спасителните и противопожарните екипи на летището бързо са потушили огъня, се казва в изявлението на турското министерство на транспорта. Всички 89 пътници и шестима членове на екипажа са безопасно евакуирани.
От авиокомпанията заявиха, че самолетът, идващ от руския черноморски курорт Сочи, е осъществил "грубо кацане" поради лоши метеорологични условия и взаимодействие с вятъра.
Пак е неделя друг "Суперджет" извърщи аварийно кацане в Красноярск заради повреда в хидравличната система. този инцидент също се размина без пострадали.