Режисьорската версия е с непоказвани досега сцени
Прожекции на 30 ноември и 1 декември в “Люмиер”
100 години от рождението на Марлон Брандо
В годината, в която се навършват 100 години от рождението на Марлон Брандо, Киномания прожектира режисьорската версия на “Апокалипсис сега”. Публиката ще може да си припомни забележителната роля на Брандо като дезертиралия полковник Курц, по чиито следи е изпратен персонажът на Мартин Шийн капитан Уилард. Новата, реставрирана версия на несравнимия епос на Франсис Форд Копола, допълнена с непоказвани досега сцени и ремастерирана от оригиналния негатив в 4K Ultra HD за подобрение на цветовете, гледаме на 30 ноември и 1 декември в Кино “Люмиер”.
Плакат на филма
Именно “Апокалипсис сега” окончателно завърши легендата за Копола като безкомпромисен филмов авторитет и властен патриарх, който се държи като тиранин на снимачната площадка в преследване на своята визия.
През 2005-а Копола беше в Балчик, за да снима части от своята драма “Младост без младост”. Тогава направи специална пресконференция за българските журналисти и се върна към бурната творческа епоха на 70-те, превърнала го в жива легенда на качественото кино. “На снимачната площадка аз не съм Бог, но съм диктатор”, каза тогава Копола.
Едва ли някой друг режисьор можеше да завърши “Апокалипсис сега”. “Този филм не е за Виетнам. Той е Виетнам. И ние като американската армия отидохме в джунглата с прекалено много пари, прекалено много техника и постепенно изгубихме разсъдъка си”, спомня си американския майстор от италиански произход.
Сюрреалистичната военна драма, вдъхновена от “Сърцето на мрака” на Джоузеф Конрад, изважда гениалните, но и тъмни страни от личността на Копола. Режисьорът не се спира пред нищо, за да осъществи своята визия. Бюджетът скача от 12 на 30 милиона долара, а за една от най-иконичните сцени Копола и екипът му унищожават няколко десетки декара палмови дървета във Филипините, като изливат върху тях над 5 хиляди литра бензин. Копола обобщава травматичния и брутален производствен процес в чудесния документален филм за създаването на шедьовъра, озаглавен тематично и подобаващо “Сърцето на мрака”, направен от неговата съпруга Елинор.