Оливер Ципзе предупреди, че автомобилната индустрия в ЕС ще намалее наполовина
Принудителната и бърза електрификация на автомобилите генерира безпрецедентна криза в европейската автомобилна индустрия. Ръководителят на BMW определи забраната от 2035 г. за двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в ЕС като "огромна грешка" и прогнозира, че автомобилната индустрия на Стария континент може да намалее наполовина, пише Newsweek.ro.
Кризата в автомобилната индустрия, породена от разходите за електрификация и цените на суровините и енергията, непрекъснато се задълбочава. След като Volkswagen обяви, че обмисля затварянето на три фабрики в Германия, Audi реши да затвори историческия си завод в Брюксел, а Fiat временно спря производството на няколко линии за електрически автомобили в Италия, Stellantis обяви съкращения в Jeep в САЩ.
Изпълнителният директор на BMW Оливер Ципзе разкритикува за пореден път фактическата забрана на бензиновите и дизеловите двигатели с вътрешно горене в Европейския съюз през 2035 година.
"Това е огромна грешка, защото беше избрана конкретна дата, но пазарите не могат да бъдат точни на тази дата", каза Ципзе пред конгреса на Automobilwoche в Берлин.
"Мекото приземяване винаги е по-добро от твърдото. В противен случай, производителите например, също биха станали уязвими за изнудване, когато става въпрос за доставка на части", обясни шефът на BMW.
Позовавайки се на забраната за емисии на CO2 за нови автомобили, продавани на пазарите на ЕС от 2035 година натам, Оливер Ципзе посочи, че "никой не трябва да се оплаква, ако индустрията е само на половината път след това".
Също така шефът на BMW оспорва сроковете, договорени на ниво Европейски съюз за постигане на целите по отношение на намаляването на емисиите на CO2.
Но въпреки, че някои части от индустрията полагат усилия за смекчаване на целите за следващата година, те не трябва да бъдат предоговаряни, заяви той и обясни: "В противен случай индустрията също ще има проблем с доверието", посочи Ципзе.
"Все пак граничните стойности са известни от 5 години, достатъчно време за адаптация. Всички, които сега казват, че още не са готови, най-накрая признават, че колите им не са от най-ново поколение и дори не могат да преодолеят бариерата за влизане", обясни шефът на BMW.
Според Европейската зелена сделка (Green Deal) от 2025 г. средните емисии на замърсители на ниво цялата гама на автомобилния производител, измерени на базата на така наречената тестова процедура WLTP, трябва да намалеят до 94 g CO2/ km, от 116 грама CO2 /km в момента, нещо технически възможно, общо взето, само чрез електрификация.
А превишаването на новата средна граница на CO2 може да доведе до глоби от 95 евро за всеки допълнителен грам CO2 на километър, умножен по броя на продадените превозни средства. Това, според анализаторите, би означавало глоби от стотици милиони евро за всеки европейски автомобилен производител и обща глоба на ниво автомобилна индустрия в ЕС до 16 милиарда евро.
От друга страна, шефът на BMW заяви, че "електромобилността расте в световен мащаб" и че въпреки различните скорости на пазарите, BMW продължава да отчита ръст в продажбите на чисто електрически автомобили, за разлика от много други производители.
"Електромобилността се разраства в световен мащаб, Германия е специален случай в това отношение", каза Ципзе, добавяйки, че BMW очаква тласък от моделите Neue Klasse, първите от които трябва да бъдат представени през 2025 г.
Но шефът на BMW е изчислил, че ще продължи да има 5 различни типа задвижвания по света за много дълго време. В допълнение към бензиновите и дизеловите, както и чисто електрическите и plug-in хибридните превозни средства, Оливер Ципзе включва и водородни, електрически автомобили с водородни горивни клетки.