Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) предлага да се приравни данъчното облагане между дизелови и бензинови превозни средства и диференциация на пътния данък според границите на емисиите на въглероден диоксид.
Похвала в доклад за напредъка към енергийния преход, но също така и сериозно предупреждение към застаряващия парк от превозни средства, получи Гърция от ръководителят на дирекция "Околна политика" на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие Родолфо Лейси.
В същото време Организацията предложи уеднаквяване на данъчното облагане между нови и стари превозни средства, както и между дизела и бензина, като същевременно обяви плащане на тол такси в зависимост от емисиите на CO2 от превозните средства.
Относно застаряващия автопарк, г-н Лейси напомни, че: „Автопаркът в Гърция е един от най-старите в Европа. Финансовата криза и ниските такси за трафик на по-стари превозни средства бяха пречки за неговото обновяване". Този факт, в комбинация с премахването на забраната за движение на дизелови коли в центъра на Атина и Солун, продължава да насърчава продажбите на дизелови превозни средства.
Припомняме, че средната възраст на леките автомобили в Гърция е 15 години, а на камионите 20 години.
В същото време докладът подчертава, че в Гърция все още се регистрира замърсяване на въздуха в градските райони, надвишаващ границите, определени от законодателството на ЕС, със сериозни последици за общественото здраве. Освен това, Гърция изостава в разработването на национална програма за контрол на замърсяването на въздуха.
Магистралната мрежа в страната се е удвоила през последното десетилетие. През 2017 г. инвестициите в пътна мрежа възлизат на 2,3% от БВП, най-високо ниво сред страните от ОИСР. Липсата на планове за устойчив градски транспорт обаче допринесоха за продължаващата зависимост от частни автомобили.
Препоръките на Агенцията към Гърция включват ефективно използване на превозните средстват за екологична инфраструктура, преразглеждане на данъчната диференциация на горивата. Постепенно премахване на разликата между данъците върху дизел и бензин. Идентифициране на вредни за околната среда субсидии и приоритизиране на тези, които ще бъдат поетапно премахнати. Уеднаквяване на данъчното облагане за нови и стари превозни средства.