Nissan Leaf променя електрическата мобилност
Както навсякъде и в автомобилната индустрия едни предпочитат да говорят, а други - да действат. Nissan определено е във втората група, когато става дума за електрическа мобилност. Докато някои производители чак сега „прохождат“ под напрежението на високоволтовите батерии и пазарната конюктура, японската компания вече върти бързи обиколки и трупа преднина пред конкуренцията. Това се дължи на най-успешния електромобил в света Nissan Leaf, който отдавна надхвърли 300 000 продажби в първото си поколение и сега лансира още по-добра втора генерация.
„Труд“ се убеди в качествата на новия модел в шофиране по Подбалкански път от София до Сопот. Дългата 130 км отсечка съдържа разнообразен релеф с изкачвания и спускания, с бързи прави, бавни завои и преминаване през населени места – пълен комплект изпитания за електрическия автомобил. Потегляме с напълно заредена батерия с капацитет 40 киловатчаса. Нейният ресурс е вдигнат с 10 киловатчаса в сравнение с предишното поколение, а енергийната плътност е увеличена с повече от 60% при същите размери. По този начин електромобилът може да стигне по-далеч с едно зареждане.
На хартия пробегът на новия Leaf е 380 км по досегашния цикъл на измерване NEFZ и 260 км според по-съвременния и близък до действителността цикъл WLTP. При нормално каране след изминаване на 130-километровата дистанция от София до Сопот в батерията остана налична около 40% от енергията. Разбира се, и при електрическите коли, както при конвенционалните, консумацията зависи от стила на шофиране. При високо натоварване двигателят изразходва повече енергия и пробегът се скъсява, което личи особено отчетливо от данните на бордовия компютър при движение над 120 км/ч. Максималната скорост на Leaf e 144 км/ч и се постига безпроблемно, но топи бързо запасите в батерията. Увеличената до 150 к.с. мощност и постоянният въртящ момент от 320 Nm правят ускорението бързо и приятно.
Водачът има възможност да контролира изразходването на енергията и зареждането по време на пътуване чрез избор на режим на работа на автомобила. В режим на зареждане при вдигане на крака от педала на газта се активира функцията за рекуперация на кинетичната енергия и нейното складиране в батерията. При спускане и при намаляване на скоростта колата сама си произвежда ток. Друга забележителна техническа черта на новия Leaf е функцията ePedal, която позволява автомобилът да се управлява само с един педал, защото този на газта служи и като спирачка. Щом водачът пусне педала, скоростта се намалява до пълен покой отново чрез рекуперация. Този тип шофиране е по-подходящ за града при непрекъснатото тръгване и спиране на светофарите, но извън населените места създава дискомфорт. Разбира се, човекът зад волана може във всеки момент да изключи действието на ePedal-a. В града обаче шофирането с един педал, който служи и като газ и като спирачка, е напълно възможно и това е поредна стъпка към автономността. Сигурно не е далеч денят, в който след изчезването на педала за съединителя, ще изчезне и педалът за спирачката, а след това и на газта...
Превключването на различните режими на движение се осъществява с подобен на джойстик малък скоростен лост. Чрез него водачът си избира дали повече да харчи или повече да генерира енергия и така да увеличава или намалява пробега си. От обикновен контакт в електрическата мрежа батерията се зарежда напълно за 16 часа, а от станция за бърз заряд за 40 минути се пълни на 80%.
Спортна визия и луксозна кабина
Второто поколение Nissan Leaf скъсва със заоблените форми на своя предшественик. Новият модел изглежда значително по-спортно и агресивно, като се приближава до дизайнерския стил на конвенционалните кросоувъри на марката. Пътническата кабина е с размерите на стандартен хечбек с място за двама възрастни и едно дете на задната седалка. Настаняването е комфортно, а използваните материали създават усещане за лукс. Шумоизолацията е отлична и при движение се чува само звука от търкането на гумите с асфалта.
Дължината на каросерията е 4,49 м, а междуосното разстояние – 2,70. Батерията е инсталирана в пода за по-добър баланс и нисък център на тежестта. В зависимост от оборудването електромобилът тежи между 1580 и 1640 кг, без да създава чувство за тежест при управление. При преодоляване на неравности проличава, че окачването е стегнато, за да може колата да се представя солидно при по-бързо каране в завои. Вместимостта на багажника е 435 л.
Водачът почива на магистралата
Новият модел Leaf е първият автомобил на Nissan, оборудван със системата Pro Pilot за подпомагане на водача при движение на магистрала. Тя улеснява шофирането и намалява напрежението, тъй като поддържа зададената лента и разстоянието до превозното средство отпред. Системата се активира от шофьора и работи на базата на данни от камери и радарни сензори. На подобен принцип функционира и системата за автоматично паркиране (успоредно и перпендикулярно), която без никаква намеса на човека зад волана намества автомобила в избраното паркомясто. По този начин Leaf достига до ниво на автономност на луксозните лимузини от високия клас. Водачът може да си почива (особено при дълги пътувания), но не бива да губи контрол. Хубавото е, че системата Pro Pilot функционира в пълен диапазон до максималната скорост 144 км/ч.
Шофьорското място зад регулиращия се само по височина волан е удобно и леко по-високо в сравнение с масовите хечбеци. Масивния тунел между предните седалки леко ограничава пространството на първия ред, без да притеснява изобщо пътуващите отзад. Контролните уреди са дигитални с изключение на аналоговия скоростомер. Във всеки един момент водачът вижда нивото на заряд на батерията, оставащия пробег и режима на движение, защото тези данни се менят динамично в зависимост от шофирането.
Навигацията и инфо-развлекателните системи използват 7-инчовия цветен екран на централната конзола. Конфигурацията на този дисплей е променена така, че да осигури по-лесен достъп до основните системи като аудиото, навигацията, бордовия компютър и асистиращите системи. Чрез новоразработен интерфейс собствениците могат да следят дистанционно от смартфона си заряда на батерията, да активират климатичната инсталация и други функции.