Липсват устройства, които да "ловят" наднормените децибели
Шум от мощни возила тормози жителите на Велико Търново. Освен терорът от дневния автомобилен трафик, боляри са стресирани и нощем от ревящи мотоциклети и бързи коли. Потърпевши споделят, че водачите натискат газта предимно по бул."България" и ул."Краков", но често фучат и по уличките в отделните квартали на старата столица.
Репортер на "Труд" поиска информация от ОД на МВР във Велико Търново за извършени проверки и санкционирани водачи, но такива данни не бяха предоставени.
Проблемът обаче се оказва изключително сериозен както от здравна гледна точка, така и от законодателна.
Законът за движение по пътищата е приет през 1999 г. и оттогава той е променян повече от 70 пъти. Практиката обаче показва, че има алинеи и санкции, които не се прилагат.
"В закона изрично е записано, че ревящите коли, мотори, камиони, които превишават нормите за шум, трябва незабавно да бъдат спирани от движение, а водачите им - глобявани. Реално обаче всичко остава на хартия. Причината е, че липсват устройства, които да "ловят" наднормените децибели. И проблемът ще бъде решен едва след 2023 г.Проверките за шумните автомобили трябва да се извършват от КАТ и на пунктовете за технически прегледи. Оказва се обаче, че масово пунктовете за прегледи в страната не разполагат с шумомери, а за всички пътни полицаи в страната са закупени не повече от 5-6 мобилни устройства", коментират експерти.
Според медици лудостта на шумния свят се отразява пагубно на метаболизма, възпрепятства окислителните процеси и предизвиква раздразнение и агресия.
Изследване на Световната здравна организация (СЗО) е установило, че дневните загуби от шума в околната среда са 61 000 години от исхемична болест на сърцето, 45 000 години за когнитивно увреждане на децата, 903 000 години смущения на съня, и 587 000 години дразнения, причинени от шума в държавите-членки на ЕС и другите европейски страни. Тези резултати показват, че поне един милион години пълноценен живот се губят всяка година от свързаните с шума заболявания в Европа.
По данни на СЗО първопричината за 3500 смъртни случая годишно от сърдечно-съдови заболявания, се дължи на прекомерен шум. Подложените на терор от високи децибели се оплакват от безсъние, разсеяност, отпадналост, апатия и дори хронична умора.
Проучване на професор Гари У. Евънс от университета Корнел, публикувано в Psychological Science, установява, че деца, чието училище се намира в близост до летище, развиват стресова реакция, чрез която игнорират шума. Но заедно с вредния шум от летището, те започват да пренебрегват и речта, и да губят когнитивни способности, т.е., да оглупяват. Изследването на СЗО сочи още, че шумът има силно физическо въздействие върху човешкия мозък, като повишава нивата на хормоните на стреса.