Над 100 Мерцедеса и Линкълн-а на Кенеди са паркирани в дома на о.з. полковник Дишко Иванов
Различават от оригиналите само по мащаба 1:43, побират се в длан
Бяла завист ще завладее всеки почитател на автомобилите, ако прекрачи прага на шуменеца Дишко Иванов. Дори и волана на Майбах да въртиш, тук има какво да видиш. Една стая от апартамента на о.з.полковника е пълна с транспортна техника. Над 1500 модела от всякакъв вид - от самолети изтребители през линейки спасители до правителствени коли са гъсто паркирани в осветените витрини. Истински музей на световното автомобилостроене и военната техника от 1928 г. до днес. Моделите се различават от оригиналите само по мащаба 1:43, побират се в длан.
"Други пороци нямам. Преди 30 г. спрях цигарите", смее се шуменецът, чието хоби никак не е евтино. Практикува го от половин век, завладяло го още като бил в гимназията. Купил първия си Москвич 408 от "Млад техник" за тогавашните 2 лева. Наскоро заменил ценната количка /и със сантиментална стойност б.а./ за един автобус Икарус и ЗИЛ 157 с обща оценка 400 лева. Московецът попаднал в ръцете на търговец, който го пласирал в родината му Русия на цената на возило втора ръка.
Дишко обаче, не е купил нито един модел на кола, за да печели от него. През всичките години бил верен на невероятната тръпка да притежаваш нещо, което виждаш да пътува по българските улици или просто си го мяркал на кино или в книга. А преди демокрацията, при дефицит на всякакви стоки, било истинско предизвикателство да успееш да се снабдиш с определен модел. Дори и сега за някои се чака по 2-3 години.
Най-много в ценната колекция на о.з. инженер полковника, някогашен преподавател по ракетно артилерийско въоръжение във Военно училище в Шумен, са военните машини. Над 300 самолети, вертолети, танкове, ракетни системи... Едва ли има колекционер у нас с толкова представителна сбирка от техника, която армията ни безвъзвратно е загубила, друга все още се ползва. Дишко е успял да сглоби изтребителите, които са били на въоръжение и по витрините могат да се видят МиГ-те 15, 17, 19, 21, 23, 25, Су-22, както и все още летящите МиГ-29 двуместен и едноместен, и Су-25. Признава: "Като представител на най-силната армия, която България е имала в своята история, една от причините да притежавам тези модели е носталгия към професията и това, че след 1989 г. бяха унищожени такъв брой и толкова въоръжение в нашата армия, че не ми се коментира".
Притежава и модел на F-16 отпреди 2000 г. - най-масово произвеждания военен изтребител в света. "Не съм съгласен, че F-16 е с по-добри качества от МиГ-29", казва шуменецът. И само вметва как преди години на съвместни учения на Граф Игнатиево, лично американски пилот споделил пред български колега, че не желае да лети срещу МиГ-29.
Шуменецът се гордее и с бронетанковата си техника. На цяла лавица е пресъздал истинско танково сражение от Втората световна война заедно с немски, руски войници чак до танкистите в машините. Сглобявал ги лично, всяка верижна машина е поне от 400 елемента. Най-голямото предизвикателство обаче, е не да напаснеш частите, а да ги оцветиш, за да получиш пълно копие на оригинала, казва о.з. полковникът. Същото старание е полагал и за авиацията си. Разказва, че само двигателите на два от изтребителите му отнели 6 часа, докато им придаде вид на изгорял метал. Полагал 3 слоя боя с въздушен пистолет аерограф.
Безспорната гордост на военната част от колекцията са сглобените в най-близко време стендови модели с мащаб 1:35. Те включват самоходни артилерийски системи, реактивни системи за залпов огън и ракетна техника. Най-скъп му е моделът на ракетния комплекс Р-300 /SS-1c "SCUD-B"/, който преподавал години наред, а вече е нарязан. Моделите са сглобени от по 1200 елемента - отварят се, изправят ракетите в бойно положение... "Бук М 1 в момента е на въоръжение в руската армия. Това е предницата й", сочи бившият военен за лаиците, защото визията заблуждава. "А от ей тази пускова установка /SS-23 Spider/, която сега я има в Националния военноисторически музей, съседите на България не можеха да спят спокойно, заради нейната далекобойност от 400 км и с голям заряд", коментира спецът. Голямото му желание е да ги покаже в изложба и е категоричен, че никой, който види наличната му военна техника, няма да остане безразличен.
Част от колекцията на Дишко е и пълната история на автомобилостроенето на руснаците. Витрините са пълни с Лади, Жигулита, Москвичи, Волги, ЗИЛ-ове, Камази и ГАЗ-ки. Набавил си е и атрактивните Руссо-Балт, първите руски автомобили. Има пълна серия от черни коли - членовози. Така наричали колите, ползвани от държавниците, членове на Политбюро.
Дишко разказва невероятни истории - примерно как модел Волга с по-големи стъкла не е пусната в серийно производство заради неодобрението на Раиса Горбачова, която сметнала, че ще й се виждат коленете. Колекционерът пази и автомобилите на американските президенти Кенеди, Джонсън и Никсън. Всички от марката Линкълн.
Най-представената марка в колекцията му е Мерцедес - над 120 модела, включително и серия легенди, реализирали се най-добре на пазара от 1930-та година до днес. След това е "неговата марка БМВ", защото о.з.полковникът е заклет почитател. Невероятно, но колекционерът е имал само три лични коли за 47 г. шофьорска биография. Жигула карал 29 г., после купил БМВ трета серия, а сега кара БМВ Х3.
От известно време се зарича, че спира с колекционерството. Преди десет години, когато съпругата му с разбиране отстъпила една стая от жилището за хобито му, изобщо не подозирал, че мястото ще стане кът. Чакат го за сглобяване още няколко ракетни модела в кутии. Фамилията се готви и за екскурзия до Москва и шуменецът знае, че там колекционерските изкушения ще бъдат много.