Юристи, експерти по изборно законодателство и IT специалисти пред „Труд news”: Машините под въпрос за балотажа в неделя

МЕУ да се задейства незабавно, за да има машинно гласуване на 5 ноември, каза шефката на ЦИК Камелия Нейкова

Устройствата не са удостоверени

Без машинно гласуване може да се проведе и балотажът на 5 ноември, коментираха пред „Труд news” юристи, експерти по изборно законодателство и IT специалисти. Правилата на Изборния кодекс предвиждат 20 работни дни за удостоверяване на машините, процедурата е с много детайли и едва ли може да се извърши за 2-3 дни, обясниха експертите. 

Те са категорични, че решението на ВАС от понеделник вечерта по никакъв начин не задължава ЦИК да върне машинното гласуване. Нещо повече, ВАС посочва в решението си, че отмяната на машинното гласуване на първия тур е законосъобразно, тъй като устройствата не са били удостоверени за сигурност. До този момент устройствата не са минали необходимото сертифициране, каквото се изисква по закон.

ВАС подчертава, че удостоверяването може да бъде извършено само с подписа на министъра на електронното управление (виж карето, б.р.) и че не може да се делегират права на заместник. Това означава, че Михаил Стойнов, заради когото гръмна скандалът и бе отменено машинното гласуване, е действал самоволно и извършеното от него сертифициране не може да бъде признато за валидно.

„Министерството на електронното управление да се задейства незабавно, за да има машинно гласуване в неделя", заяви председателката на ЦИК Камелия Нейкова. Тя посочи, че няма да има създаване на нов софтуер на машините, но ще има нова процедура по доверено изграждане на изходния код и нов хеш код, който ще се генерира в резултат на тази процедура.

Това означава, че отново трима членове на ЦИК ще подпишат нов ключ, който ще промени хеш-кода на машините.

Бивш лектор на академия „Телерик” в основата на скандала с машините

Михаил Стойнов бил протеже на Васил Терзиев

Сигналът до ДАНС срещу Михаил Стойнов е подаден заради неподчинението му на министъра на електронното управление Александър Йоловски от бивша шефка на дирекция в МЕУ, която в момента работи при премиера Николай Денков в Министерския съвет.

Бивш лектор в академия „Телерик” се оказа заместник-министърът на електронното управление Михаил Стойнов, който забърка скандала с машините, с неправомерните си действия по заснемане на изходния код на машините за гласуване. 

Академия „Телерик” е създадена от кандидата за кмет на ППДБ Васил Терзиев, а в министерството на е-управлението твърдят, че там наричали Стойнов протежето на Терзиев. Самият Стойнов е премълчал тази част от трудовата си биография в официалното си CV, което стои на сайта на министерството. 

Там се е похвалил, че е работил за американските ВВС. Служители в министерството разказаха пред репортер на “Труд news”, че на 25 октомври Стойнов разпоредил служители на Дирекция “Мрежова и информационна сигурност” да се явят в зала 344 на министерството, където той направил неправомерния видеозапис на процедурата по изграждане на изходния код.

Служителите на Дирекция “Мрежова и информационна сигурност” предупредили Стойнов, че действията му нарушават правилата, но той не реагирал на забележките му. Избухнал скандал, за който бил предупреден министъра на е-управлението Александър Йоловски, както и бивша шефка на дирекция в МЕУ, която сега работи в Министерски съвет. Въпросната жена, чието име се пази в редакцията на “Труд news”, подава сигнал до ДАНС, а справката-доклад е следствие от нейното обаждане в агенцията.

Припомняме, че в справката на ДАНС се казва, как “извършените от Стойнов действия, в това число и разпорежданията му за повторни действия по компилирането на изходния код на машините, създава риск тази информация да бъде предоставена на лица, които имат достъп до машините за гласуване преди изборите, както и след това”.

Из Решение на ВАС №10357, 30.10.2023 г.

ЦИК е отменила законосъобразно машинното гласуване на първи тур

За да се произнесе относно законосъобразността на обжалваното решение, съдът съобрази следното:

В административната преписка се съдържат данни, че процесът на удостоверяване на съответствието на машините е проведен и е приключил на 20.10.2023 г., за което са съставени протоколи.

Към момента на вземане на обжалваното решение на ЦИК няма издадено решение за удостоверяване съгласно чл. 213а ИК, за което комисията е била уведомена от министъра на електронното управление с цитираното в мотивите писмо.

Такова съгласуване е постъпило след приемане на обжалваното решение от ЦИК, което е подписано от Български институт за стандартизация, Български институт по метрология и заместник-министър на министерството на електронното управление (Михаил Стойнов, б. р.). Последният е бил определен да извършва тези действия със Заповед №МЕУ-14646/19.09.2023 г. на министъра на електронното управление.

С оглед изложените по-горе факти следва да се приеме, че както към момента на приемане на обжалваното решение, така и към настоящия момент липсва надлежно издадено решение от компетентните органи по смисъла на чл.213а ал.2 от Изборния кодекс.

В случая удостоверяване на съответствието на машините по смисъла на чл. 213а, ал.2 Изборния кодекс е изрична компетентност на министъра на електронното управление (централен орган на изпълнителната власт съгласно чл. 19, ал.2 от Закона за администрацията, какъвто не е министерството на електронното управление). Такава изрична компетентност на съответния орган не може да бъде делегирана на някой от подчинените му органи - в случая заместник министър.

...

В Закона за електронното управление не е предвидена възможност за делегиране на правомощия за удостоверяване по чл. 213а, ал.2 Изборния кодекс и затова заповедта за делегация от министъра на неговия заместник се явява незаконосъобразна, както и извършените от заместник министъра действия, включително издаденото по-късно решение за удостоверяване МЕУ-17714/27.10.2023 г., постъпило в Централната избирателна комисия след вземане на обжалваното решение.

Това е достатъчно основание да се приеме, че не е установено съответствие на устройствата за машинно гласуване по предвидения за това ред и от компетентните органи, което препятства гарантирането на принципите по чл. 3 ИК за прозрачност и сигурност на машинното гласуване. Затова решението на Централната избирателна комисия, в частта за провеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023 г. само с хартиени бюлетини, се явява законосъобразно.

Из Изборния кодекс 

Министърът утвърждава методиката за съответствие на машините

Чл. 213а. (Нов - ДВ, бр. 88 от 2020 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 104 от 2022 г.) 

(2) (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2022 г., в сила от 22.02.2022 г.) Министерството на електронното управление съвместно с Българския институт за стандартизация и Българския институт по метрология удостоверяват съответствието на доставения тип техническо устройство за машинно гласуване с изискванията по чл. 213, ал. 3 и изискванията на техническата спецификация по методика, утвърдена от министъра на електронното управление, председателя на Българския институт по метрология и председателя на управителния съвет на Българския институт за стандартизация.
...

(4) (Предишна ал. 3, изм. - ДВ, бр. 36 от 2021 г., в сила от 01.05.2021 г.) Удостоверяването по ал. 2 се извършва в срок от 20 работни дни, считано от датата на предоставянето от Централната избирателна комисия на техническите устройства за машинно гласуване.

(5) (Нова - ДВ, бр. 36 от 2021 г., в сила от 01.05.2021 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 104 от 2022 г.) Когато при удостоверяването по ал. 2 се установи несъответствие на устройствата за машинно гласуване с принципите по чл. 3, Централната избирателна комисия провежда съответния избор само с хартиени бюлетини.

Доц. Златогор Минчев, от БАН, експерт по компютърна сигурност, консултант към ЦИК за машинния вот, пред “Труд news”: Трябва нов софтуер, за да се изчисти въпросът по сигурността на вота

За да се изчистят всякакви съмнения от справката-доклад на ДАНС и последващи дискусии, следва да се извърши нов процес на доверено изграждане с официално утвърдена методика за удостоверяване на съответствие от Министерството на електронното управление. Трябва да бъде генериран нов хеш код и от старите машини ще бъде изтрито всичко, което е качено и ще бъде качен изцяло нов софтуер с новите бюлетини за балотажа. Така ще отпаднат всякакви съмнения и гражданите ще могат спокойно и сигурно да гласуват на втори тур с машини. Става дума за една компилация, която отнема час и следва запознаване с изходния код на политическите сили, които имат желание, за да може всичко да е публично.

Софтуерът просто трябва да се прекомпилира и да се качи на машините. “Сиела норма” АД ще се справи, те имат богат опит в качването. Така или иначе за втори тур трябваше да се подготвят машините, единственото е, че се отключват и се трие преди да се качи новият софтуер, но това отнема немного време. За да се изчисти целият въпрос по сигурността на вота, се качва нов софтуер, с нов код, нови пароли. Да се надяваме, че новият софтуер няма да се заснеме отново.

Ивилина Алексиева-Робинсън, бивш председател на ЦИК, пред Труд news”: ЦИК може да спре машините и за втори тур

- Госпожо Алексиева, защо ВАС определи решението на ЦИК за спирането на машините за първия тур на местните избори като законосъобразно?
- ВАС прие, че не е установено съответствие на устройствата за машинно гласуване по предвидения за това ред и от компетентните органи, което препятства гарантирането на принципите на Изборния кодекс за прозрачност и сигурност на машинното гласуване. Мотивите са подробно изложени в решението на съда, като се посочва, че заместник-министър на електронното управление няма материално-правна компетентност да извършва удостоверяване на съответствието на машините.

- Можем ли пак да се окажем в ситуация от ЦИК да излязат с второ решение за спиране на машините и за балотажите, защото очевидно има въпроси около сертифицирането им?
- Съществува такава възможност, ако не бъдат изпълнени изискванията на закона, не бъде спазена процедурата по удостоверяване, удостоверяването не бъде извършено от компетентните органи или при други нововъзникнали обстоятелства.

- Демокрацията е скъпо занимание и едва ли можем да търсим сметка за държавните харчове за провеждане на избори, но не чупим ли своеобразни рекорди по разходи точно по машините - на практика в ЦИК още преди три седмици получиха уверение, че финансовото министерство ще плати “колкото е необходимо”?
- Да, чупим рекорди! И преди съм казвала - вярно е, че демокрацията е скъпо нещо, но разходите за избори скочиха неимоверно - 151,1 милиона лева плюс над 21 милиона за дейности, свързани с машинното гласуване и компютърната обработка на резултатите и то за местни избори, в които се гласува само в страната. Искам да подчертая, че към днешна дата правителството не е представило детайлна обосновка на предвидените в план-сметката за изборите разходи. Да, трябва да се плати колкото е необходимо, но тази необходимост трябва да бъде доказана, при спазване на принципа за ефективно разходване на бюджетни средства.

Защо според Вас има толкова голям брой недействителни бюлетини след първи тур?
- Още не е дадена публичност на процента на недействителните гласове по изборни райони. В различни места този процент е различен. Причините за мен са комплексни: това са най-сложните избори, защото се гласува 3 в 1, на места 4 в 1. Макар че изискванията за гласуване със син химикал и само със знак “X” или “V” бяха въведени доста отдавна, а също и преференциите и кога преференцията е действителна, то има избиратели, които не знаят тези правила и до които разяснителната кампания на ЦИК не е достигнала. Възможно е и да има грешки на СИК при преброяването. Възможно е и да има случаи на злоупотреба при преброяване на гласовете. Възможно е и да има силен протестен вот - умишлено подаване на недействителен глас от самия избирател. За да не продължава да се спекулира с този въпрос, крайно време е законодателят да въведе задължение за ЦИК, съвместно с наблюдателски организации, да извършва последващ одит на бюлетините, след като сроковете за обжалване са изтекли. Това ще даде възможност да се отговори на поставения въпрос на база на действителните факти и да се предприемат адекватни мерки за преодоляване на проблема.

Пламен Киров, професор по конституционно право, пред “Труд news”: Съвсем правилно ЦИК е постановила да се гласува само с хартиени бюлетини на първия тур

Решението на ВАС е мотивирано изключително добре въз основа на закона и е постановено като диспозитива е абсолютно ясен и за хора, които не са юристи. Според решението първият тур на изборите на 29 октомври е преминал абсолютно законосъобразно тъй като решението на ЦИК да не се използват машини при гласуването на първия тур се основава на закона и то не може да бъде обявено за незаконосъобразно. Следователно съвсем правомерно ЦИК е постановила да се гласува само с хартиени бюлетини на първия тур. Основанието, поради което ВАС приема, че решението на ЦИК е законосъобразно се състои в това, че зам.-министърът, който е установил съответствието със своя подпис не е притежавал това правомощие по силата на закона за е-управлението. Министърът не може да прехвърля това свое правомощие на зам.-министър. Това е причината машините да не са сертифицирани.

Интересно би било, ако въпреки това ЦИК бе дала разрешение да се гласува с машини. И след това някое заинтересовано лице атакува гласуването с машини на първия тур като претендира, че машините не са били сертифицирани.

По отношение на втория тур ВАС отменя частта на решението на ЦИК. ВАС казват, че има време в рамките на седмицата между двата тура да бъдат сертифицирани машините след като се установи съответствие по предвидения в закона ред от министъра на е-управлението. И след като са изпълнени изискванията на закона на втория тур би могло да се гласува и с машини.

Доц. д-р Борислав Цеков, Консервативен форум, пред “Труд news”: В развитите държави не приемат машинен вот, защото е рисков

ВАС потвърди, че решението на ЦИК да премахне машините от първия тур е напълно законосъобразно. Ще прибавя, че няма никакво значение дали пробивът в сигурността на машините е плод на небрежност или на престъпни намерения на един зам.-министър от ППДБ, или пък е някакъв друг “заговор”. Единственото, което има значение е пробивът в сигурността, който компрометира цялата организация на машинното гласуване. Сега този пробив беше засечен от ДАНС. Но възниква въпроса - а колко пъти досега не е бил засичан? Примерно на онези избори, за които Кирил Петков призна, че са правили “ала-бала през президента” и са пуснали “един кон”. А в бъдеще? Неслучайно в цивилизования демократичен свят няма машинно гласуване и машинно изчисляване на резултатите по секции. Машинното гласуване ни прати в Третия свят - при Венецуела и Бутан. За втория тур ЦИК не трябва да има никакви колебания отново да забрани машините, ако те не бъдат надлежно сертифицирани.

Но това са палиативни мерки. Крайно време е да бъде променен Изборния кодекс и да се приключи с машинното гласуване, а машините да отидат за скрап, както в Ирландия. Стотици милиони бюджетни пари бяха похарчени за авантюрата с машинното гласуване и България стана за смях по света. Навсякъде в развитите държава не приемат машинен вот, защото е рисков, но Бай Ганьо, понеже бил голямо IT, знаел повече. Все едно цяла Европа да забрани един автомобил, защото е опасен, но Бай Ганьо да реши да го произвежда, че даже и да ни задължава да го ползваме. Изборният процес не е работа за IT-та, защото те нищо не разбират от смисъла и съдържанието на избирателните права. В България може да се мисли само за устройства от типа BMD, които ползват в САЩ - тъчскрийн, отпечатване на бюлетина, без флашки, без кодове, без съхраняване на вота в паметта на машините. Просто печатане на бюлетините на място в секциите. Нищо повече. И не трябва да участват частни фирми в поддръжката им.

Наталия Киселова, доцент по конституционно право, пред “Труд news”: Министърът на е-управлението трябва да сертифицира машините

Решението на ВАС казва две неща - първо, че е необходимо в процеса по сертифициране да участва министъра на електронното управление. Второ, че тогава, когато е невъзможно да се изпълнят изискванията на закона е възможно машините да не бъдат използвани като средство за гласуване.

Предстои пред ЦИК да бъде представен нов документ за сертифициране на машините, подписан от министъра на е-управлението и въз основа на него комисията да допусне машините отново да бъдат използвани за гласуване. Предполагам че този път ще бъдат изпълнени изискванията на чл. 213, а от Изборния кодекс, за да бъде решението законосъобразно.

Решението на ВАС няма да постави под съмнение предишни избори, при които машините са сертифицирани от заместник-министъра, защото там сроковете вече са изтекли.

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Труд news

Този уебсайт използва "бисквитки"