Велосипедисти, които използват мобилен телефон, докато карат в Япония, могат да получат до шест месеца затвор според строги нови правила, въведени в петък, пише BBC.
Тези, които нарушават ревизирания закон за движение по пътищата, могат да бъдат наказани с максимална присъда от шест месеца затвор или глоба от 100 000 йени (равняващо се на 1188 български лева).
Крутите мерки бяха необходими, защото броят на злополуките с велосипедисти започна да нараства през 2021 г., пишат местните медии. Тогава повече хора избраха да карат колело, вместо да използват обществен транспорт по време на пандемията и сега местните власти търсят постоянно начини да ги регулират.
Освен че ограничават използването на телефони, новите правила са насочени и към велосипедисти, каращи под въздействието на алкохол, с наказание до три години затвор или глоба от 500 000 йени (5940 лева).
Часове, след като новите закони влязоха в сила в петък, властите в Осака потвърдиха, че вече са записали пет нарушения, включително двама мъже, които са били хванати да карат велосипеди, докато са били пияни. Един от тях се е блъснал в друг велосипедист, но няма данни за пострадали.
Съгласно новите правила велосипедистите, които причиняват злополуки, могат да бъдат глобени до 300 000 йени (3563.86 лева) или затвор до една година.
Повече от 72 000 катастрофи с велосипеди в Япония през 2023 година
Общият брой на пътнотранспортните произшествия в Япония може да намалява, но произшествията с велосипедисти се увеличават.
Повече от 72 000 велосипедни произшествия са регистрирани в Япония през 2023 г., което представлява над 20% от всички пътнотранспортни произшествия в страната. През първата половина на 2024 г. е регистриран един смъртен случай и 17 тежки наранявания от инциденти с велосипедисти, използващи телефоните си - най-високият брой, откакто полицията започва да прави подобна статистика през 2007 г.
Между 2018 г. и 2022 г. е имало 454 произшествия, причинени от велосипедисти, използващи телефони, според полицията - 50% увеличение спрямо предходния петгодишен период. Най-новите правила идват на фона на поредица от разпоредби за безопасност, насочени към защита на безопасността на велосипедистите и пешеходците.
Миналата година властите задължиха велосипедистите да носят каски. През май японският парламент прие законопроект, позволяващ на полицията да ги глобява за нарушения на пътя. За разлика от много други страни, карането на велосипед по тротоарите е законно в Япония и е обичайна практика.