81-годишен шофьор отнел предимство и предизвикал катастрофа

Изложба, посветена на Йордан Радичков, откриват на биеналето „Тенец” в Монтана

Време за отпечатъци

Йоханес Хан: Страните от ЕС не бива да предлагат финансова помощ на Турция

Свищовска професионална гимназия „Алеко Константинов“ с Харта за мобилност Сертификатът е по програма „Еразъм+“

Полата на участничка в британския ВИП Брадър се смъкна в ефир (ВИДЕО)

Кирил Ананиев с две предложения за здравноосигурителен модел: НЗОК и застрахователни фондове или пълна демонополизация

Зам.-председателите на общинската структура на БСП в Търново станаха трима Михаил Михалев ще работи в ресор „Медийна политика и връзки с обществеността“

Мостовете в музей „Етър” в Габрово са уникални, делови, романтични, патриотични и забележителни

Делян Добрев: С новите промени в Закона за енергетиката КЕВР ще се произнася последна по сделките, но това не означава, че ще има решаващ глас

Инж. Светослав Глосов: 30 км е проблемният участък между Чирпан и Стара Загора по автомагистрала „Тракия“ До зимния сезон ще бъдат направени само локални ремонти

Обезпечителни мерки са наложени върху имуществото за 2 375 664,55 лв. на бившия министър на енергетиката Трайчо Трайков

Фандъкова ядосана на ремонтиращи фирми: За три повдигнати шахти накрая всички в София ще се смеят Плащаме редовно и достатъчно, затова искаме да се работи много много качествено, заяви столичният кмет

Пожарът край Дренково е заради човешка небрежност, обхвана около 400 дка борова гора

Новият регионален министър: Нашият топ приоритет остава безопасността на пътната инфраструктура 2019 г. ще бъде ключова и за пътното строителство, заяви Петя Аврамова

Санирането не е локомотив

Двама производители на асансьори поискаха наскоро при предстоящата програма за саниране на панелните блокове освен всичко друго да се подменят и всички асансьори. Тъй като в тези сгради те са на възраст не по-малка от 30 години и вече са амортизирани и дори опасни.

Много е просто да се пресметне, че при близо 20 000 панелни блока в България с по средно 4 асансьора във всеки, това ще осигури на фирмите стабилна поръчка за над 80 000 асансьора. А един асансьор струва средно 10-12 хил. евро.

Производителите и вносителите на тръби за домашни инсталации за студена и топла вода вече може да се каже, че са си осигурили такава тлъста поръчка, тъй като при предстоящото саниране тези инсталации ще се подменят.

Същото може да се каже и за фирмите за дограми, тъй като дограмите също ще се подменят. Да не говорим за производителите на мазилка, стиропор и прочие елементи, използвани при топлоизолирането на сградите.

Сега остава вносителите на битова техника да пожелаят пълна подмяна на домакинските електроуреди на 700-те хиляди семейства, живеещи в панелни блокове. И някой да ги послуша, както тях, така и производителите на асансьори. Тогава щастието ще е пълно.

Да, но в същността си програмата за саниране представлява един огромен заем от най-малко 1 милиард лева, който ще трябва да бъде връщан от бюджета. Т.е. от всички данъкоплатци, а не само от обитателите на панелни блокове. Те може и да не са доволни от решението да се санират само блоковете с над 36 апартамента, каквото е условието, но никой не ги е питал.

Освен това колкото повече се повишават разходите за саниране, толкова повече те се доближават до разходите за построяване на нови, съвременни жилища. В един момент можем да се замислим кое е по-добре – да осъвременим панелните блокове, които все пак ще си останат панелни, или същите пари да се хвърлят за изцяло ново строителство, което ще отговаря на съвременните изисквания за енергийна ефективност. И в което заради по-ниската етажност асансьорите май ще са по-скоро изключение, а не правило.

Някой може да възрази, че асансьорите са действително опасни. Миналата година дори имаше трагичен инцидент с асансьор, при който загина една жена, а друга едвам оцеля. Да, но последвалите проверки в цялата страна показаха, че основната слабост при тези съоръжения не е възрастта им, а поддръжката. В някои стари кооперации в центъра на София има асансьори, които са произведени преди повече от 70 години, но още вървят и никой не помисля да ги сменя, макар че сигурно живеещите там имат финансовата възможност за това.

Така че санирането може и да е локомотив, който да изтегли строителните фирми от дъното, в което се намират. Но не е казано, че за него трябва да се закачат всички.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.