На 22 август 2018 да почерпят

Кралев пожела пълна зала на гимнастичките

Български лекари спасиха мъж с имплантиране на аортна клапа през бедрото

Военен хеликоптер „Кугър” прекъсна електропровод край град Стамболийски

Втори фалит на застраховател очаква опозицията Спецслужбите съобщили на премиера Бойко Борисов, че има сериозен проблем в сектора

Кремъл отрича твърденията на „Майкрософт“ за руски предизборни кибератаки в САЩ

91 000 учители излизат на протест Искат да запазят авторитета на професията

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 22 август 2018

Доминик Рааб: През октомври ще бъде възможно сключване на договор с ЕС за Брекзит

До $150 000 награда за заловен престъпник дава Москва

По-ниски данъци за празни жилища Предлагат стимули за собствениците да ги дават под наем

Разширяват пакета на НЗОК Новите дейности ще се гарантират от НРД за 2019 г.

Владимир Савов поема временно поста на Ралица Агайн в КФН

Планирайте море до 12 септември Есенен полъх от следващата седмица, температурите падат с 10 градуса

Financial Times с нов проект в България

Диригент свири на пиано, барабани и китара

22-годишен диригент очарова публиката във Виена и Русе, но не се отказва да импровизира на пиано, бабарани, бас и соло китари, хармоника или с песен на микрофона. Преди да размаха палката от пулта, Димитър Косев взривява София и страната с универсалния си талант в компанията на хеви метъл, рок и блус банди. Последната му мечта е да се научи да свири на каба гайда.

„Най-трудно е да превключиш на пръчка, която е и най-евтиният инструмент“, признава диригентът. М.г. той се дипломира с отличие във виенската Prayner Konservatorium по специалността „Дирижиране и пиано при проф. Максимилиан Ченчич и проф. Щефан Мьолер. Вродената му

страст към музиката

продължава да го изкушава да експериментира в различни стилове. След дебюта на диригентския подиум миналия ноември, когато открива международния конкурс Франц Шуберт заедно с Русенската Филхармония и солиста Щефан Мьолер в родния си град, т.г. Димитър Косев отново се връща с Новогодишен виенски концерт. След него веднага отпътува за австрийската столица, за да участва в нови проекти. С връчената му златна значка „Русе“ от кмета Пламен Стоилов, възпитаникът на НУИ „Проф. Веселин Стоянов“ вече е и посланик на „малката Виена“ по света като „Град на свободния дух“.
„Когато бях шестгодишен, седнах малко насила пред пианото с първите уроци на Евгени Желязков, родителското побутване по гърба не ме изненада“, спомня си Димитър Косев. Цялата му фамилия е от музиканти и малчуганът няма как да избяга от клавишите, а детският шанс да прави нещо друго е нулев. Много пъти му идва да се откаже, но семейната традиция се оказва по-силна от виковете и караниците да свири.
Ученикът минава през дългите години на уроци, репетиции, многобройни участия в майсторски класове и училищни конкурси. Печели втора награда на 18-ия национален конкурс за млади инструменталисти и певци „Светослав Обретенов“ в Провадия. После става и лауреат на първа награда за модерна музика на Lothar Bandermann в майсторския клас – Vienna Young Pianists VYP Academy, и за изпълнение на Едвард Григ.

почувствах се най-щастлив

като завърших, връчването на дипломите във Виенската консерватория беше грандиозно“, спомня си русенецът. Тогава абсолвентите свирят на концерт една от най-красивите симфонии „Ероика“ на Бетовен, а сред публиката са близки и приятели на Димитър Косев. Тогава той си казва: „Успях“ и за 1 г. става асистент-професор по дирижиране в оперен клас в консерваторията.
„Диригентската палка е житейски избор, всичко оттук-нататък е награда за труда“, казва музикантът. Засега той живее във Виена, където се надява да продължи кариерата му. В момента е първи пианист на детската опера „Fang den Konig“ /“Catch the King“/, която гастролира успешно в Австрия, Германия и Южна Африка. Наскоро го канят във Виена традишънъл класикъл оркестра, където трупа опит.
„Никога не съм се ограничавал, имам дарбата да подреждам ангажиментите си и винаги надделява свободното време за развлечения“, не крие Димитър Косев. Задължително участва в майсторски класове на световноизвестни професори, защото променят мисленето и техниката му. „Няма да спра с рока, поп и джаз музиката, те приземяват музиканта и не го оставят да се рее в облаците с класиката“, отсича Димитър Косев.
Преди да замине за Виена, той свири 3 г. в България с групите Division One, Lumberjack Blues Band и Jimi Nicoll Blues Band. Излиза на една сцена с Димитър Симеонов и група Сленг, Тома Здравков, Александър и Радослав Славчеви от Low Step и „High Time“, с Константин и Александър Владигерови, Стоян Янкулов – Стунджи и Янко Бреков от The Pomorians.
Оперната певица Крис Керчева го събира с класически музиканти от Русенската опера в акустичния проект Kristal Bardess, а в австрийската столица българинът опитва с Paulo Luemba – Family Business. „Експериментът с музикалните стилове

няма граници

публиката слуша това, което й покажеш на сцената“, смята Димитър Косев. Великият Бетовен винаги ще остане един от първите му „богове“. Сега преоткрива Щраус, защото от по-модерната му музика научава, че не е нужно диригентът да маха с палка, за да свири оркестърът постоянно. Той може и да спре, а изпълнението да продължи с въображение. „Магията се случва при аплауза“, разкрива русенецът. Прекрасна музика, оркестър, диригент, но накрая публиката решава съдбата на целия концерт. Ако няма аплодисменти, диригентът разбира, че не си е свършил работата.
„Личният егоизъм тук е на съвсем друго ниво и се притъпява с малко самоуважение, кариерата ми зависи от много други хора и отношенията с тях са изключително важни“, обяснява Димитър Косев. Маестрото на пулта е свързан с още около 60 човека в оркестъра като жив организъм. Диригентът трябва да се съобразява с емоциите и характера на всеки музикант. Понякога има хора с два пъти по-голям стаж от неговите години, което е истинско предизвикателство. Младият русенец ги печели с уважение, респект и малко повече усмивки.
Когато се налага, Димитър Косев свири на тимпани или е замества на пиано в оркестъра. От неписаните правила на диригента той е запомнил най-смешният:

Не гледай към тромбоните

защото това само ги насърчава“. Иначе неговият принцип е: „Не пречи“. Няма кумири сред световните диригенти, макар че е опитвал неуспешно да си ги създаде. Вече предпочита да се развива като личност, отколкото да си губи времето и да подражава.
Димитър Косев общува във Виена предимно с българи, защото за австрийците остава чужденец. Прескача до Русе, защото му липсват „приятелите, баба, котката и другите роднини“. След всяко завръщане се разочарова, че хората и ситуацията в България не се променят. „Ако успееш в чужбина, върни се и покажи“, съветва младите си връстници диригентът. Той си идва и от благодарност. Както и да помага на тези, които са го учили у дома и в Националното училище по изкуствата. С участието си в концерти им показва, че са свършили работата си перфектно.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.