МРРБ: Електронната уикенд винетка ще струва 10 лв.

Тереза Мей назначи нов министър на труда

Цигани убиха пътник във влак (обзор) Задържани са брат и сестра от клана Мутафчиеви от Ихтиман

Нинова: Докато съм председател, няма да има коалиция с ГЕРБ

Марин Льо Пен: Европа греши, че води Студена война срещу Русия

Кариерен форум за българи в Германия на 29 ноември

Словакия удостои трима българи с най-високото си отличие

Oтбелязват 130-годишнината от рождението и 70 години от мъченическата смърт на митрополит Борис Неврокопски

България, Турция и Русия с общ проект за гастрономически туризъм в региона на Черно море

Спипаха 22-годишен да драска по паметника на Съветската армия в София, арестуваха го (СНИМКИ)

МЗ купува 280 нови линейки за 38,3 млн. лева Подписват договорите в понеделник

Цветан Цветанов: Един президент трябва да е независим, а Румен Радев много ясно вече се позиционира при БСП

8 жертви и тотален хаос по пътищата в САЩ след първия сняг (ВИДЕО, СНИМКИ)

Кюстендилският съд отложи делото срещу братя Галеви за март

Министър Вълчев: Намалява миграцията на ученици в чужбина, но имаме 60 000 рискови деца Ръста на заплатите увеличил интереса към педагогиката

Диригент свири на пиано, барабани и китара

22-годишен диригент очарова публиката във Виена и Русе, но не се отказва да импровизира на пиано, бабарани, бас и соло китари, хармоника или с песен на микрофона. Преди да размаха палката от пулта, Димитър Косев взривява София и страната с универсалния си талант в компанията на хеви метъл, рок и блус банди. Последната му мечта е да се научи да свири на каба гайда.

„Най-трудно е да превключиш на пръчка, която е и най-евтиният инструмент“, признава диригентът. М.г. той се дипломира с отличие във виенската Prayner Konservatorium по специалността „Дирижиране и пиано при проф. Максимилиан Ченчич и проф. Щефан Мьолер. Вродената му

страст към музиката

продължава да го изкушава да експериментира в различни стилове. След дебюта на диригентския подиум миналия ноември, когато открива международния конкурс Франц Шуберт заедно с Русенската Филхармония и солиста Щефан Мьолер в родния си град, т.г. Димитър Косев отново се връща с Новогодишен виенски концерт. След него веднага отпътува за австрийската столица, за да участва в нови проекти. С връчената му златна значка „Русе“ от кмета Пламен Стоилов, възпитаникът на НУИ „Проф. Веселин Стоянов“ вече е и посланик на „малката Виена“ по света като „Град на свободния дух“.
„Когато бях шестгодишен, седнах малко насила пред пианото с първите уроци на Евгени Желязков, родителското побутване по гърба не ме изненада“, спомня си Димитър Косев. Цялата му фамилия е от музиканти и малчуганът няма как да избяга от клавишите, а детският шанс да прави нещо друго е нулев. Много пъти му идва да се откаже, но семейната традиция се оказва по-силна от виковете и караниците да свири.
Ученикът минава през дългите години на уроци, репетиции, многобройни участия в майсторски класове и училищни конкурси. Печели втора награда на 18-ия национален конкурс за млади инструменталисти и певци „Светослав Обретенов“ в Провадия. После става и лауреат на първа награда за модерна музика на Lothar Bandermann в майсторския клас – Vienna Young Pianists VYP Academy, и за изпълнение на Едвард Григ.

почувствах се най-щастлив

като завърших, връчването на дипломите във Виенската консерватория беше грандиозно“, спомня си русенецът. Тогава абсолвентите свирят на концерт една от най-красивите симфонии „Ероика“ на Бетовен, а сред публиката са близки и приятели на Димитър Косев. Тогава той си казва: „Успях“ и за 1 г. става асистент-професор по дирижиране в оперен клас в консерваторията.
„Диригентската палка е житейски избор, всичко оттук-нататък е награда за труда“, казва музикантът. Засега той живее във Виена, където се надява да продължи кариерата му. В момента е първи пианист на детската опера „Fang den Konig“ /“Catch the King“/, която гастролира успешно в Австрия, Германия и Южна Африка. Наскоро го канят във Виена традишънъл класикъл оркестра, където трупа опит.
„Никога не съм се ограничавал, имам дарбата да подреждам ангажиментите си и винаги надделява свободното време за развлечения“, не крие Димитър Косев. Задължително участва в майсторски класове на световноизвестни професори, защото променят мисленето и техниката му. „Няма да спра с рока, поп и джаз музиката, те приземяват музиканта и не го оставят да се рее в облаците с класиката“, отсича Димитър Косев.
Преди да замине за Виена, той свири 3 г. в България с групите Division One, Lumberjack Blues Band и Jimi Nicoll Blues Band. Излиза на една сцена с Димитър Симеонов и група Сленг, Тома Здравков, Александър и Радослав Славчеви от Low Step и „High Time“, с Константин и Александър Владигерови, Стоян Янкулов – Стунджи и Янко Бреков от The Pomorians.
Оперната певица Крис Керчева го събира с класически музиканти от Русенската опера в акустичния проект Kristal Bardess, а в австрийската столица българинът опитва с Paulo Luemba – Family Business. „Експериментът с музикалните стилове

няма граници

публиката слуша това, което й покажеш на сцената“, смята Димитър Косев. Великият Бетовен винаги ще остане един от първите му „богове“. Сега преоткрива Щраус, защото от по-модерната му музика научава, че не е нужно диригентът да маха с палка, за да свири оркестърът постоянно. Той може и да спре, а изпълнението да продължи с въображение. „Магията се случва при аплауза“, разкрива русенецът. Прекрасна музика, оркестър, диригент, но накрая публиката решава съдбата на целия концерт. Ако няма аплодисменти, диригентът разбира, че не си е свършил работата.
„Личният егоизъм тук е на съвсем друго ниво и се притъпява с малко самоуважение, кариерата ми зависи от много други хора и отношенията с тях са изключително важни“, обяснява Димитър Косев. Маестрото на пулта е свързан с още около 60 човека в оркестъра като жив организъм. Диригентът трябва да се съобразява с емоциите и характера на всеки музикант. Понякога има хора с два пъти по-голям стаж от неговите години, което е истинско предизвикателство. Младият русенец ги печели с уважение, респект и малко повече усмивки.
Когато се налага, Димитър Косев свири на тимпани или е замества на пиано в оркестъра. От неписаните правила на диригента той е запомнил най-смешният:

Не гледай към тромбоните

защото това само ги насърчава“. Иначе неговият принцип е: „Не пречи“. Няма кумири сред световните диригенти, макар че е опитвал неуспешно да си ги създаде. Вече предпочита да се развива като личност, отколкото да си губи времето и да подражава.
Димитър Косев общува във Виена предимно с българи, защото за австрийците остава чужденец. Прескача до Русе, защото му липсват „приятелите, баба, котката и другите роднини“. След всяко завръщане се разочарова, че хората и ситуацията в България не се променят. „Ако успееш в чужбина, върни се и покажи“, съветва младите си връстници диригентът. Той си идва и от благодарност. Както и да помага на тези, които са го учили у дома и в Националното училище по изкуствата. С участието си в концерти им показва, че са свършили работата си перфектно.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.