Валентин Попов: Ако върнат конкурсите в МВР каквито бяха, по-добре да ги няма

 Интервю на Анна Заркова с председателя на Синдикалната федерация на служителите в МВР (СФСМВР) за реформите в сферата на сигурността и полицейските неволи

Въпросът в МВР не е „Кой", въпросът е, че „Няма кой" - казва Валентин Попов  

- Г-н Попов, участваха ли синдикатите на МВР в разчертаването на пътната карта на МВР, която новият вътрешен министър Вучков представи?

- Не. Ние от медиите разбрахме, че има такава карта и отидохме преди няколко дни на представянето й в хотел „Радисън".

- Как мислите, по верен път ли поема МВР съгласно тази карта?

- Не. От това, което чухме за нея, само две неща не подлежат на съмнение. Първо, цифрите - за числения състав на МВР и за бюджета (47130 служители, 1 млрд. лв. - б.а.) Второ, че няма голяма разлика в дейността на две счетоводителки - ако едната работи в голяма фирма, а другата в областна дирекция на МВР, и следователно няма защо условията, при които се пенсионират да се различават толкова драстично, т.е. тази от МВР да взима 20 заплати накуп.

- Затова в картата на реформите е отбелязано-20 заплати накуп само за полицаи и пожарникари.

- Дотук добре. Но по-нататък пътят е грешен. Имаме неприятното усещане, че ще станем свидетели на поредната реформа на парче. Идва ново правителство, хваща нещо от МВР и го променя. Този път се хващат за администрацията. А МВР се нуждае от цялостна реформа. Министър Вучков спомена между другото, че са отворени за дискусия - дали мястото на някои структури като например специалната куриерската служба и дирекцията за личните документи е в МВР или не. В пътната карта това не е отбелязано, както и мястото на огнеборците и спасителите. Лично аз виждам службите по пожарна безопасност, телефон 112 и спешната помощ накуп извън МВР, в една държавна агенция, както е в много държави. Това е въпрос на професионална дискусия, разбира се. Но не така - нарисували карта и сега две седмици да сме били дискутирали. Абсурд! Така процесът на реформата е обърнат наопаки.

- Как наопаки?

- Каруцата пред коня. Ако ще правим глобална реформа, трябва да започнем от основната задача на МВР, а именно - да предоставя на народа една услуга, която се нарича „сигурност". Първо трябва да попитаме хората как им изглежда тази услуга в момента.

- Те ще кажат -зле.
- Всички виждаме, разбира се - качеството на услугата е ниско. Ами хайде тогава да попитаме хората какво точно искат да получават от МВР срещу това, което дават от своите данъци. После да се съберем - експерти от МВР, от правосъдието, от синдикалните, съсловни и неправителствени организации и да помислим според това, което искат гражданите, какво да се направи. Чак след това политическото ръководство на МВР да начертае пътна карта с план, а после да започне да търси и да намери широк политически консенсус за него. Повтарям - консенсус!, който ще гарантира, че следващото правителство няма да седне да прави реформа наобратно. Нещо, което и сега -  за кой ли път! - наблюдаваме.

- Прав сте. Не мина и година, откакто предишното Народно събрание прие нов Закон за МВР. И ето че новата власт пришпорва депутатите да върнат стария.

- И  новият Закон за МВР беше направен на парче. Извадиха ГДБОП от МВР, приеха някои искания на синдикатите и дотам.

- Нима лъжеше бившият министър Йовчев като заявяваше, че новият Закон се прави и от синдикатите?

- Не.  Г-н Йовчев даже ни покани на национално съвещение на директорите - нещо, което никой министър не е правил. Там имахме уникалната възможност на забележим, че идеите за реформи на политическото ръководство не срещат разбиране и даже се саботират от професионалните ръководители. Средният ешелон в МВР отдавна е проблем за рефоматорски настроените министри. Така ще е и с министър Вучков...Тъй или инак, при министър Йовчев в Закона за МВР се приеха по наше искане 18 поправки, на които държим и сега. Но това са европейски директиви - за работното време в МВР, за заплащането на нощния и извънредния труд, за дежурствата по празници и т.н. България беше на косъм от наказателна процедура заради проблемите с тях. А за преструктурирането на министерството никой не ни е питал - и тогава, както и сега. Но вие като питате за лъжите на министрите, нека и аз да попитам.

- Питайте.

- Излъга ли Цветанов като каза през 2012 г., че реформата в МВР е завършила на сто процента и Дянков го подкрепи?

- Е, излъга ли?
- Ами ако не е излъгал, защо тогавашният му заместник сега започва пак реформа?

- Вие не сте ли съгласни с новата власт, че приетият от предишния парламент закон трябва спешно да се поправи и МВР да стане отново такова, каквото беше при министър Цветанов?

- Има три неща в този закон, които те искат да преправят. Първото е за главният секретар - кой да го назначава и да има ли мандат. По новия закон Министерският съвет(МС) назначава главния секретар по предложение на министъра. А те искат президентът да го назначава по предложение на МС, както беше по-рано. И не искат мандат - нещо, което беше въведено в новия закон, за да се премахне зависимостта на професионалния шеф на МВР от често сменящите се правителства.
Второто, на което държат, е ГДБОП да се извади от ДАНС и да се върне в МВР, както си беше. И трето - искат да върнат конкурсите в кариерното развитие. Те бяха премахнати м.г. като остана само конкурсът при назначаване.

- А как да бъде според вас? Кой да назначава главният секретар и дали да има той мандат?

- За нас е по-важно колко и какви кандидати ще има за главен секретар, отколкото това кой ще избира между тях. И дали някой от кандидатите ще представи концепция за работата в МВР или ще чака министърът да му каже какво да прави.

- А не мислите ли, че тия дебати имат за цел само смяната на Светлозар Лазаров?

- Може да е така, може да не е така. Въпросът дали ще дойде по-добър на негово място.

- А добре ли е да се извади ГДБОП от ДАНС? Не е тайна - предишната власт я премести с основната цел да разбие една група в нея, наречена „частната ГДБОП".

- Да речем, че сега я местят обратно само заради философията на новото ръководство - че ДАНС трябва да е чисто информационна служба, контраразузнавателна, която няма да задържа и разследва, т.е. няма да има и полицейски функции, каквато е ФБР. Ние нямаме против ръководството да избере разумна философия. Но напомняме, че преместването на антимафиотите м.г. струваше 20 милиона.

- Мен ако питате, тук не философията е водеща, а хората.

- Права сте - хората, моралът, професионализмъът. А качествените професионалисти намаляха до минимум - от политическите чистки и по много други причини. Въпросът в МВР не е кой, въпросът е, че вече няма кой.

- Ами конкурсите?

- Ако върнат конкурсите за растеж в кариерата в МВР такива, каквито бяха по-рано, по-добре да ги няма. Освен протакането на назначенията и деморалицацията на кандидатите, те не даваха друг резултат. Конкурсното начало, което го имаше в стария закон, не гарантираше конкурсен край. Ако са измислили как да не бъде така - добре. Ако не, тая лъжа не ни трябва. Чел съм условия за конкурс, в които го няма само ЕГН-то на тоя, който трябва да го спечели. По-честно е по-горният началник да си избере човек, с когото иска да работи.

- Грешат ли тия редови полицаи, които не вярват на синдикатите в МВР. Те са 8 вече, май. Един бил на ГЕРБ, друг на БСП, казват, а всички гледали да са добре с властта.

- Грешат по отношение на СФСМВР. Няма политическо ръководство в МВР от 2008 г. насам, при което ние да не сме излизали на протест.

Визитка  
Роден е през 1964 г. в Дупница
Завършил математическа гимназия "Акад.С.П.Корольов" и ЮЗУ "Неофит Рилски" в Благоевград.
Работи в МВР от 1993 г. като командир на отделение на ГКПП "Станке Лисичково", в ГПУ - Благоевград и РДГП - Кюстендил.
Един от учредителите на Синдикалната Федерация на служителите в МВР (СФСМВР), председател на Управителния съвет през 2009-2010 г. и от 2011 г. досега.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта