-Господин Маринков, какъв е експлоатационният живот на един асансьор?
-Ако говорим за старите асансьори, техният експлоатационен живот се определя от инструкцията на производителя. В нея има таблица, която показва на какъв период се правят основни ремонти. При административните сгради над 9 етажа на всеки 6 години трябва да има такъв ремонт, при който техническите характеристики на асансьора стават като на нов. При жилищните сгради този срок е между 9 и 15 години в зависимост от броя на етажите.
-Значи излиза, че асансьорите са вечни, стига да са правени такива основни ремонти редовно?
-Проблемът обаче е, че те въобще не са правени. Това е доказуемо. Основен ремонт значи асансьорът да се разглоби, да се отнесе в работилница и там всичко, което има нужда да се смени. Затова твърдя, че в масовия случай в България асансьорите не са изправни и безопасни, защото не са поддържани както трябва. И то защото хората обикновено казват, че нямат пари за такъв ремонт.
-С какво точно пълната подмяна на асансьорите в сградите, които ще се санират, ще повиши нивото на безопасност?
-Тези асансьори са тотално капнали, пред разпадане са. Големият проблем е, че след толкова години без основен ремонт, тези асансьори вече са неспасяеми. Разбира се, състоянието им е различно и асансьорите могат да се разделят в няколко основни групи в зависимост от него, но за да се определи към коя принадлежи всеки, трябва пълно обследване.
-Колко струва една пълна подмяна на асансьор?
-Пълната подмяна не може да стане като с магическа пръчка. Целият бранш има капацитет да подмени за една година най-много 4000 асансьора. А те са към 80 000, т.е. ще ни трябват към 20 години и то ако се занимаваме само с това. Затова искаме да се почне поне с подмяната на асансьорите в панелните блокове, които ще се санират, а на останалите да се прави модернизация. В крайна сметка санирането ще се финансира от държавния бюджет и не става въпрос за интереса ни като бранш, а за реалността. Даже смятаме, че програмата трябва да има нещо като обществен съвет, който да осъществява контрол върху всички дейности.
-Но програмата за саниране може да поеме разходите само за повишаване на енергийната ефективност на асансьорите?
-Примерът с подмяна на крушката, така че да не свети, когато няма човек вътре, е смешен. Това е все едно да сложите LED-фарове на един стар москвич. Основният проблем при асансьорите е безопасността и на нея трябва да се обърне внимание.
Произвежданите в момента асансьори харчат от 3 до 5 пъти по-малко електроенергия от старите. Основният консуматор не е крушката, а захранването. Изчислили сме, че ако се подменят всички 80 000 асансьора, на година ще се икономисва между 220 млн. и 250 млн. киловатчаса ток.
Разбира се, асансьорът струва пари. Чисто нов е до около 30 000 лв., включително и монтажа. Зависи от броя на етажите. Основният ремонт няма как да изчисля поради простата причина, че за него трябват оригинални резервни части, а такива не се произвеждат от 1992 година насам. Ако почнем да го модифицираме, на практика ще правим друг асансьор и цената ще е съизмерима с тази да се купи чисто нов, което става безсмислено.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш