На 22 май 2018 да почерпят

Президентът Радев поздрави културни дейци и представители на българската общност в Москва по повод 24 май

Лондон си затваря очите за мръсни пари Депутати зоват Мей за мерки срещу активи на Кремъл на Острова

Хасан Рохани: САЩ не могат да решават за Иран

Главният архитект на София Здравко Здравков пред “Труд”: Волята на съда е да наруша закона НАГ не позволява да се строи небостъргач върху градинка в “Стрелбище”

Лавров: Наесен се очаква да започнат преговори за създаване на зона за свободна търговия между Евразийския икономически съюз и Индия

Любо Пенев отпадна за пост в ЦСКА

Сръбският премиер заяви, че целта на страната й е да се присъедини към ЕС въпреки призивите на министъра на отбраната за промяна на политиката

Италианската популистка коалиция предлага юриста Джузепе Конте за премиер

Лесбийка президент на САЩ? Засега само на кино Политическа комедия на “Нетфликс” вкарва Дженифър Анистън и гей секса в Белия дом

Премиерът Зоран Заев не се отказва от името “Илинденска Македония”

Вижте акцентите от броя на “Труд” във вторник, 22 май 2018

Словенската полиция е намерила трима нелегални мигранти, скрити в български камион

Джина Хаспъл положи клетва като директор на ЦРУ

Възрастни съпрузи починаха в един и същи ден след 61-годишен брак

Дългите маршрути вече са по-изгодни с автобус

Съкращането на влакове на БДЖ, които носят повече разходи на компанията, отколкото приходи, не успя. Хората, живеещи в малки селища в Северозападна България, около Карлово, Сливен и Габрово, твърдят, че нямат алтернативен превоз и заради протестите им повечето свалени от разписанието влакове бяха върнати.

Но има една малка подробност – ситуацията с цените на горивата е такава, че много автобусни превозвачи започнаха да намаляват цените на билетите. Макар и малко, вече има примери, в които пътуването с влак по един маршрут излиза ако не по-евтино, то поне на същата цена като с влака. Железниците ни са над 70% електрифицирани, т.е. ако цената на дизеловото гориво продължи да пада и автобусните фирми продължат да намаляват цените, тази тенденция само ще се задълбочава.

В дните около Нова година например „Юнион Ивкони“ намали с около 7% цената на пътуването между София и Бургас. Вместо 30 лева билетът в едната посока вече струва 28 лева, а в двете посоки от 50 лева цената падна на 44,80 лв.

Ако обаче човек реши да пътува сравнително удобно с влак и предпочете първа класа в експреса по подбалканската линия, който потегля в 16,30 часа от София и пристига в Бургас късно вечерта в 22,30 часа, той ще трябва да се бръкне 31,10 лв. за билета в едната посока. Т.е. с 3 лева и 10 стотинки повече. Разбира се, с втора класа все още е по-евтино от автобуса – само 25 лева.

Бързите влакове София – Бургас, които минават през Пловдив и се движат нощно време, наистина са все още по-евтини. При тях билетът струва 25,50 лева за първа класа и 20,40 лева за втора класа. Но се доплащат 10 лева, ако искаш място в спален вагон, а и нощният влак все пак пътува 8 часа и половина до Бургас. При това не е много сигурно, че може да се поспи, макар вагоните да са сравнително нови и с доста удобства. Защото инфраструктурата е в непрекъснати ремонти, вагоните друсат и са шумни, а на места влакът пълзи едвам-едвам. А все пак става въпрос за 2,50 лева разлика в цената между седящо място във влака и автобуса.

Колкото по-дълго, толкова по-изгодно

Такива примери има още много, като някои разлики в цените са и по-драстични. Например еднопосочен билет София – Варна с автобус след намалението вече е 30,20 лв., а друпосочен – 51,20 лв. Специално „Юнион-Ивкони“, които държат линията София – Варна, позволяват и 20% намаление, ако билетът се купи онлайн, т.е. цените стават съответно 23,80 лв. и 40,96 лв. Пътуването по разписание е 7,15 часа. Същото разстояние се взема за над 8 часа с влак, но пътуването в първа класа с него е 39,60 лв., а във втора – 31,80 лв. И тук за спално място се доплащат 10 лева. Сравнението определено не е в полза на БДЖ и същото важи и за двупосочните билети – влакът отново излиза с 10 лева по-скъпо.

Разбира се, тези разлики се стопяват, когато се пътува на по-малко разстояние. Например еднопосочният билет с автобус от столицата до Пловдив е 13 лева (10,40 лв., ако се купи онлайн), а с влак – съответно 11,30 лв. за първа класа и 9 лева за втора. Но пък и най-бързият влак до Пловдив взема разстоянието за над 2 часа, а автобусът стига по магистралата за малко над 1 час.

При още по-късите пътувания цената все още е в полза на влака. Например разстоянието София – Перник се взема за около 1 час с влак и еднопосочният билет струва 2,30 лева за втора класа (първа няма). Автобусните компании все още не са намалили цената на билета и той струва 3 лева в едната посока. Пътниците по линията обаче имат възможност за избор, тъй като маршрутите на влака и на автобуса не съвпадат напълно и всеки предпочита онова превозно средство, което го докарва най-близо и удобно до дома му.

Има обаче и сравнително къси маршрути, които са хем по-удобни с автобус, хем на същата или по-ниска цена. Например ако софиянец реши да отиде във Велинград, просто няма как да избере БДЖ въпреки романтичното иначе пътуване с теснолинейката. Защото тя се движи само три пъти на ден и на нея трябва да се качи от гара Септември, т.е. трябва да съобрази разписанията на два влака. Така пътуването отнема половин ден срещу общо 13 лева цена на билетите и за двата влака – от София до Септември и от Септември до Велинград. За автобус, който ще го откара за около 2 часа от столицата до Велинград, билетът струва само с два лева повече – 15 лева.

Изборът между лека кола и автобус

И ако през зимата Велинград не е много посещаван, то за двата зимни курорта Банско и Пампорово софиянецът трябва да избира между автобус и пътуване с лична кола. След намалението на цените еднопосочният билет за автобуса София – Банско е 16 лева, а за София – Пампорово – 22 лева.

Пътуването с лека кола между София и Банско при среден разход от 8 литра на 100 километра излиза в момента 23,45 лева при бензин и 24,32 лв. при дизел. По-скъпо е от автобусния билет, но ако има още един спътник в колата, шофьорът може да намали разхода наполовина и още повече – ако вози и други хора. Разбира се, Банско също може да се достигне с теснолинейката от София през Септември, но такова пътуване могат да си позволят само хора без работа.

Разстоянието от столицата до Пампорово е 228 километра според пътните карти. Пътуване с лека кола излиза 35,58 лева с дизел и 34,30 лева с бензин. И съответно също се намалява наполовина, ако шофьорът има спътник, така че сравнението с автобуса също е в полза на леката кола.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.