Северна Корея “вързала тенекия” на американския екип по време на подготовката за срещата Ким-Тръмп

Организират сценарна работилница “От Идеята до Филма“ на остров Света Анастасия

Полицията издирва 13-годишна, изчезнала от училище в Монтана

ПСС предупреждава: В следобедните часове има риск от гръмотевични бури и валежи

Бойко Борисов покани папа Франциск на посещение в България (СНИМКА)

Пиян заплашвал деца и възрастни с нож, оказал съпротива на полицаи

В Турция закриват седем министерства, включително и това по европейските въпроси

Млада шофьорка прегази 77-годишна велосипедистка Старицата издъхнала в болницата във Велико Търново

Тежка катастрофа заради несъобразена скорост отне живота на млад мъж край Стара Загора

200 кг хероин са заловили митничарите на „Капитан Андреево“

Маскиран нападнал мъж и му задигнал портфейла с 1500 лева

Трима мъже в ареста по сигнали на съпругите

Пиян шофьор заби кола в къща Двама младежи са в болница

Камион и лека кола осъмнаха с потрошени стъкла

Северна Корея съжалява за отменената среща между Тръмп и Ким Чен-ун

400 лева средно обезщетение по „Гражданска отговорност“

Колко ще получите, ако пострадате при катастрофа или автомобилът ви е претърпял щета?

По закон лимитите на обезщетенията по „Гражданска отговорност“ за неимуществените щети (смърт, трайна неработоспособност и др.) в момента са от 2 до 10 млн. лева, а по имуществени – до 2 млн. лева.

Тези тавани все още не са достигани у нас. В момента например средното обезщетение по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ е около 400 лв.. По доброволната застраховка „Автокаско“ сумите достигат до около 700 лева, по данни от застрахователните компании.

„Размерът на обезщетенията, определен в законодателството, е предостатъчен. Като цяло цените на материалните щети по автомобилите се приравниха до европейските стандарти. По отношение на неимуществените вреди обаче е нужно да се прецезира законодателството, а не да се вдигат лимитите“, коментира ръководителят на отдел автомобилно застраховане на „Групама Застраховане“ Борис Димчев.

Дълги години у нас имаше тенденция хората да застраховат колата, но не и дома си. В последно време нещата малко се измениха, твърдят застрахователи, като при това грижата за дома не измести автомобила от приоритетите на българина. В последните години обаче се задълбочава проблемът с „хитруването“ при задължителната полица „Гражданска отговорност“ когато застраховката се сключва на разсрочено плащане, но след първата или втората вноска клиентът „забравя“ да плати. Обяснението на брокери е обедняването на населението заради финансовата криза.

„Доста хора застраховат автомобилите си по „Гражданска отговорност“, само заради задължителния характер на полицата и последващите санкции. Тъй като сумата, която трябва да платят накуп им се вижда много висока, предпочитат да платят разсрочено. Масово след като платят една или две вноски спират да изплащат задължението си, а полиците автоматично се прекратяват. Това е характерно не само при автомобилните застраховки, но и при всички останали“, коментира Борис Димчев.

Цените без промяна

Цените на автомобилните застраховки остават стабилни и не се очертава ръст.
„Цените най-често мърдат, когато има надпревара и дъмпинг между компаниите. В момента има добра воля това да се прекрати и пазарът да върви стабилно. Очаква се нормален ръст, но не и голямо поскъпване на “, обясниха застрахователи.
„По принцип леко поскъпване на застраховките „Каско“ и „Гражданска отговорност“ е нормално, имайки предвид увеличаването на разходите за обезщетения, които застрахователите следва да изплащат. Но в условията на остра конкуренция, каквато има на нашия пазар, въпреки увеличаването на риска, смятам че цените ще се запазят“, заяви Калин Костов, изпълнителен директор на ЗАД „Алианц България“ .
Според Костов интересът към застраховка „Гражданска отговорност“ е по-силен през първите месеци на годината, тъй като по това време изтичат голям брой полици. В резултат на силната конкуренция през този период дори може да се достигне леко понижение на цените в различните региони на страната и за различните класове автомобили.

„Българският пазар е силно конкурентен при ниски нива на платежоспособно търсене, така че по-вероятно е през 2015 година да наблюдаваме задържане на ценовите равнища или временно минимално увеличение”, коментира Десислава Алексиева от застрахователна компания „Уника”.

Нужни са законови промени

За неимуществените вреди у нас никога не е имало единна система за определянето на размерите им. Затова такива казуси в по-голямата си част влизат в съдебна зала и решаването им се бави с години. За да се промени тази практика още миналата година работна група започна подготовка на промени в Закона за застраховането, но честата смяна на властта забави промените.

„Новото, което се очаква, е революционно и изглажда неща, които от 6-7 години единствено се коментираха. Работи се върху методика за по-точно определяне на неимуществените вреди, което липсва в България. Прецизират се и стойностите по ремонт на автомобили. И всички законови текстове, които привеждат нашето законодателство по-близо до европейските директиви“, обясниха застрахователи.

„Промяна в Кодекса за застраховане е напълно достатъчна, за да се регулира сектора и да се направи автомобилното ни застраховане близко до западноевропейското в частите, в които изоставаше. Освен това ще се регламентират доста спорни точки, които до момента се тълкуваха многостранно от адвокати, компании и клиенти. Идеята на промените е това да се избегне и да се стесни контактът между застраховател и клиент. Така решенията ще се вземат на доброволни начала на базата на изготвена скала. Подобни системи са разпространени в много държави. Такъв нормативен акт не може да задължи изцяло клиента да го приеме и да няма последващ иск, но ако все пак има някакви параметри ще бъде много по-лесно“, коментира Борис Димчев.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.