Иновационни слушалки заглушават хъркането на партньора

Белгийските власти ще разгледат жалба срещу инстаграм, свързана с новите правила за личните данни

Слави Несторов: С Боян Петров имахме уговорка да се срещнем на Еверест и това да е първата българска среща на върха

Александър Вучич: Ще бъдем готови на компромис с Косово

Предотвратиха контрабанда на близо 200 килограма наркотици на ГКПП “Капитан Андреево”

Сапьори обезвредиха бомбата в Дрезден от Втората световна война

Търговските преговори между Китай и САЩ ще бъдат възобновени на 2 юни в Пекин

Какво е наказанието за лошите баби?

Екатерина Захариева: Визитата на Борисов в Москва е координирана отдавна, не е по спешност

Еврогрупата не взе решение по последния транш от помощта за Гърция

Историкът Спас Ташев: Името „Илинденска Македония” не решава проблемите в региона

Откриха втората черна кутия на катастрофиралия в Куба пътнически самолет

Пътен полицай взима пари от столичен шофьор, инструктира как да му даде рушвета

Поп-фолк певицата Емилия в болница след катастрофа 19-годишно момче, което е шофирало, е с опасност за живота

Временни ограничения на движението в София

КАТ пуска фотостудио на колела за Великден

Мобилните камери на КАТ започват да снимат с пълен капацитет в първите дни на април. Това научи “Труд” от пътни полицаи, които вече готвят планове за големите пътувания преди и след четирите почивни дни на Великден – 10-13 април.

148-те радара, монтирани в полицейски коли, работят и сега, но катаджиите не могат да издават електронен фиш по снимките от тях. Патрулите трябва да спират на пътя нарушителите, заснети с превишена скорост, за да им съставят акт или фиш. Това е така, защото през февруари миналата година Върховният административен съд излезе с тълкувателно решение, с което забрани издаването на електронни фишове от мобилни камери, а само от стационарни. Докладчик по делото бе съдия Лозан Панов, който преди дни бе избран з председател на Върховния касационен съд.

Необходима бе промяна в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), но тя така и не бе приета от предишния парламент. В 43-тото народно събрание вече минаха на първо четене поправки, регламентиращи използването на мобилните камери. Сега действащият текст изисква електронен фиш да се издава в отсъствието на контролен орган (полицаи от КАТ), а радарите са в патрулните авномобили, в които присъстват катаджии.

Новата редакция на закона създава ново определение “Автоматизирани технически средства”. Това са “уреди, одобрени и проверени като тип средство за измерване на скоростта съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствието или отсъствието на контролен орган”. Те са два вида – стационарни, прикрепени към земята, които се обслужват периодично от контролен орган, и мобилни, монтирани в автомобили или на временни установки край пътя “в присъствието на контролен орган, който дава начало и край на работния процес”. Регламентиран е и 7-дневен срок след получаване на жалба, тя да се изпраща за разглеждане в съда, както всяко наказателно постановление на КАТ.

Със същите промени се въвежда и евродирективата за плащане на глобите за пътни нарушения, независимо в коя от страните от ЕС са наложени. В списъка са включени 9 нарушения, сред които шофиране след употреба на алкохол или наркотици, минаването на червен сигнал на светофара, превишена скорост и др. Прието е също изискването детските столчета в колите за малчугани на възраст до година и 3 месеца да се слагат обратно на посоката движение.

До края на февруари се очаква поправките в ЗДвП да бъдат приети на второ четене. Те задължават министъра на вътрешните работи до 3 месеца да издаде наредба за използването на автоматизирани технически средства от Пътна полиция. Според катаджии документът ще бъде подписан и обнародван най-късно до края на март. Това ще позволи пращането по пътищата на всички мобилни камери.

С какви уреди ни снимат 

Катаджиите засичат и издават електронен фиш с два типа радари – стационарни и мобилни. Техните снимащи уреди не бива да се бъркат с камерите от градското видеонаблюдение, които не могат да измерват скоростта. Не се издава електронен фиш по снимка от вътрешните камери, с които ще са оборудвани 120 коли на пътната полиция и са предназначени да заснемат самите униформени при проверка и съставяне на акт или фиш на шофьора.

Стационарните радари имат светкавица и се вижда как “щракат” и през деня. Те излъчват вълни със занижена мощност и обективите им имат фокус на дължина 30 метра, тоест правят снимка на колата нарушител, когато тя е на точно това разстояние. Затова този тип устройства са трудни за неутрализиране с антирадар, защото излъчват слаб сигнал и не могат да бъдат засечени достатъчно рано.

25 стационарни радара работят у нас от 2011 г. и шофьорите добре знаят местата им. Те излизат и на GPS устройствата в автомобилите.

Мобилните камери са 148 и са монтирани в патрулни коли. Повече от година катаджиите пускат в сайтовете на областните дирекции на МВР местата, на които ще дежурят през седмицата, като от няколко месеца са задължени да пишат и часовете, в които снимат. Само 20 от мобилните радари имат допълнителни инфрачервени устройства и могат да правят нощни снимки. Сигналът, излъчван от патрулките, засича от около 100 метра.

МВР: 31 души повече са загинали заради висока скорост

31 души са загинали повече през миналата година в сравнение с 2013 г. заради превишена и несъобразена скорост. Това се дължи на решението на Върховния административен съд, заради което от февруари 2014 г. бе преустановена работата с мобилните камери за контрол на скоростта. Това се твърди в доклад на МВР за състоянието на безопасността на движението по пътищата.

Общо 660 души са загинали, а 8631 са били ранени при катастрофи през миналата година. Убитите са с 59 повече в сравнение с 2013 г., сочи черната статистика. Най-много катастрофи са станали по вина на шофьорите – 6731, което е 96 процента от всички автосблъсъци. Високата скорост продължава да е най-честото нарушение и заради нея са загинали 318 души.
Според КАТ в градовете са станали 4281 катастрофи, при които са убити 192-ма дущи. В селата автосблъсъците са 587 с 58 загинали. На магистралите са регистрирани 198 пътни инцидента, а починалите са 38. През 2013 г. броят на загиналите по аутобаните е бил 20 . Най-много шофьори и пътници – 247, са намерили смъртта си при единични удари – в дърво, стълб, стена, преобръщане. При катастрофи между два автомобила убитите са 208.
Статистиката сочи и че всеки трети загинал е от автосблъсък в петък и събота. Всеки пети убит е от катастрофа, станала между 17 и 20 часа.

Как да надхитрим радарите?

ЦВЕТАН ТОМЧЕВ

Използването на уред, популярен като антирадар, у нас се наказва с глоба до 50 лв., докато в Гърция е 2000 евро, в Австрия и Германия – 1000 евро. В магазините свободно се продават всякакви модели, като най-евтините започват от 80 лв. Скъпите от типа “Стелт”, които засичат от голямо разстояние целия диапазон на излъчване от всякакви радари, стигат до 800-900 лв.
В интернет има множество търговци, които предлагат всевъзможни устройства, но е много възможно да попаднете на обикновени измамници.

Показва се например щорен механизъм, който се задейства по координати, зададени от GPS-а в колата. Чрез него пада “перде” пред една или две цифри от номера на автомобила, или цялата табелка се завърта под ъгъл така, че да не се види на снимката.

Широко рекламирани са различни видове прозрачно фолио (нарича се още NANO фолио), което се лепи върху номера. То не се вижда лесно на дневна светлина, но при нощни снимки цифрите се размазват, тъй като разсейва светлината от светкавицата на полицейската камера.

Находчиви продавачи твърдят, че същият ефект се постига и при напръскване със специален спрей. Цената на флаконите варира от 50 до 300 лв. Експеримент на „Труд” с подобен спрей доказа, че той е абсолютно неефективен и не пречи на снимането на табелката нито денем, нито нощем.

По сигнал на граждани в Главна дирекция “Охранителна полиция” са правили проучване сред специализираните фирми, вносители на фолио и спрей, както и експерименти. Установено е, че те не пречат на камерите на КАТ.

Във форумите за автоманиаци самоуки майстори се хвалят, че с подръчни средства са си направили табелки като на Джеймс Бонд, които се преобръщат и цифрите им се променят, ако антирадарът в купето се задейства на сигнал. Те обаче рискуват при залавяне да бъдат глобени до 2000 лв., тъй като приспособлението им може да бъде изтълкувано като конструктивно изменение на автомобила.

Създадени са и защити от сферата на компютърните технологии. Съществуват устройства, които приемат импулса от радара и за части от секундата включват лед-светлини около номера така, че на снимката някои от цифрите да не се разчетат. Има и софтуерни изобретения, които изпращат сигнал в “отговор” от импулса на радара. Получава се изображение, при което номерът не е на фокус. На същия принцип до радара може да се изпрати и погрешна информация, например, че автомобилът е заснет да се движи не със 150 км/ч, а с 450 км/ч, което е очевидна грешка и дори КАТ да напише такъв електронен фиш, той ще бъде отменен в съда.

Законът за движение по пътищата не прави разлика между едни и други способи за надхитряване на камерите. Глобата неизменно е 50 лв., колкото дължи и шофьор, ако кара с изкаляни номера.

200 шофьори „изгоряха“ за броени дни до Дупница

Кирил ФАЛИН
Над 200 нарушения заснела поставената преди няколко дни камера за видеонаблюдение на главен път Е-79 в района на автокъщите в Дупница на изхода за София. Записите сега се обработвали и след няколко дни нарушителите ще получат “честитките” за глобите, твърди тираджията Данчо Костадинов (40 г.). Нито от КАТ, нито от областното пътно управление в Кюстендил, нито от общината потвърдиха дали има и колко са вече нарушителите, засечени от видеоустройството.

Видеокамера беше поставена по решение на комисията по транспорта в общината, за да се намалят катастрофите на главния път. В участък от 5-6 километра от Пиперево до Блатино ограничението е от 60 км. в час, но то масово не се спазва. Предстои да бъде поставена още една камера в района.

 

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.