Агенцията за закрила на детето дава 140 000 лв. за социологическо проучване

Държавната агенция за закрила на детето се готви да даде 140 000 лв., с ДДС, за социологическо проучване на изпълнението на "Плана за действие към Визията за деинституционализация на децата в България".

Това става ясно от обявената от ДАЗД обществена поръчка, предаде репортер на БГНЕС. Срокът за кандидатстване е 17 март, а критерият за избор на изпълнител е "икономически най-изгодна оферта".

Срещу сумата от максимум 140 000 лв., от Държавната агенция искат представително за страната социологическо проучване с обем от 6000 анкетирани на възраст над 18 години, както и количествени проучвания на "основните целеви групи от ангажирани с процеса на деинститулизация" с общ обем до 1200 анкетирани. В поръчката са включени и провеждането на 12 фокус групи с ангажирани в процеса участници и поне 50 индивидуални интервюта. Основна цел на социологическото проучване е да се установи какви са постигнатите резултати от процеса на извеждането на децата от социалните домове и интернати в периода 2010-2014 г. През февруари 2010 г. правителството прие "Визия за деинституционализация на децата в България", в която е поставена като цел до 2025 г. да бъдат закрити всички социални институции за деца, недопускане на отглеждането на новородени в "домове за сираци" и др. Финансирането на социологическото проучване е с европейски средства по Проект "Подкрепа" на Оперативна програма "Техническа помощ".

В последния работен ден преди Коледните празници, БГНЕС установи, че по същия проект, ДАЗД се канеше да плати 60 000 лв. за изработването на един видеоклип, с продължителност 30 секунди. Справка на БГНЕС сред рекламни агенции тогава показа, че подобни видеоклипове могат да се изработят на цени между 15 000 и 30 000 лв. На втория работен ден след Нова година обществената поръчка е анулирана, за да бъде обявена повторно на 21 януари. Този път ДАЗД е била готова да плати 60 000 лв., но не за един, а за два видеоклипа от по 30 секунди, всеки от които с варианти от по 15 и 5 секунди. В конкурсната процедура участие взимат шест фирми, с опит в изготвянето на видеоклипове, финансирани с европейски пари. Нито една от офертите обаче не отговаря на критериите. Поради това в петък оценяващата комисия взима решение и предлага на председателя на ДАЗД Ева Жечева прекратяване на процедурата за изработката на ПР-клип.

Изразходването на европейски средства за социологическо проучване и телевизионни клипове, общо около 200 000 лв., става на фона на лошото състояние на домовете за социални грижи за деца и на невъзможността за тяхната бърза деинституционализация, които са породени основно от липсата на финансов ресурс. Проблемът обаче не е само в политиката на ДАЗД, която се явява бенефициент по Проект "Подкрепа". Неефективното разходване на европейското финансиране е било заложено от Управляващия орган на Оперативна програма "Техническа помощ", който е одобрил проектното финансиране през 2012 г.

Изготвянето на социологическо проучване и провеждането на ПР кампании от държавни институции като ДАЗД, финансирани с публични средства, на практика се припокриват и с дейността редица неправителствени организации, ангажирани с децата в социалните домове, които често са дотирани от бюджета или от еврофондовете.

Справка на БГНЕС показа, че по данни на Националния статистически институт в края на 2013 г. домовете за медико-социални грижи за деца у нас са били 29. Настанени в тях към онзи момент са били 1204 деца. Годишно в домовете медико-социални грижи постъпват по около 1100-1200 деца, като над 80% от тях са на възраст до една година, сочат данните на НСИ.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Новини