Румяна Арнаудова: Ценко Чоков е имал разрешение да се отклони от мярката „домашен арест“, за да посети стоматолог

Затвор за рецидивист, ограбил шотландец на плажа

Папа Франциск призова националистите да не обвиняват мигрантите за всички злини

Корнелия Нинова: Призовавам Борисов да спре концесията на Летище София

Планински спасители свалиха от Троянския балкан турист с опасност за живота

„Топлофикация София“ дава смартфони в коледна игра за лоялните клиенти

Министър-председателят Борисов проведе телефонен разговор с държавния секретар на САЩ Майк Помпео Премиерът отново е уверил, че България стриктно изпълнява ангажиментите си към НАТО

Прожектират първата българска коледна комедия като подарък за децата на Велико Търново

Полиция и частни охранители ще се грижат за реда по празниците в Търновско Специално внимание ще се обръща на агресивни лица и такива с неадекватно поведение

Осъдиха мъж да гледа 12 пъти „Бамби” заради бракониерство

Президентът на Иран пристига на двудневно посещение в Турция

Увеличение на заплатата за всички, работещи по празници

Учителка от Царево майстори елхи с клонки от морето

Работна група ще обсъжда цената на нощния труд Искането на синдикатите за чувствително повишение на ставката предизвика напрежение в тристранката

Зам.-държавният секретар Джон Съливан: САЩ стои до Македония, Русия иска да подкопае Преспанския договор

Българчета ще танцуват с Имперския руски балет в НДК

Познатата на цял свят музика на Чайковски ще звучи тази вечер в зала 1 на НДК, където зрителите ще гледат “Лебедово езеро” в изпълнение на Имперския руски балет. Утре предстои спектакъл, в който са включени “Кармина Бурана” на Карл Орф и “Болеро” от Равел, но не с известната хореография на Бежар, а с танци, създадени от трупата. На 12 февруари е “Дон Кихот” от Минкус.

Новината е, че в спектаклите ще има и българско участие, при това не на солистите на Софийската опера, а на ученици от частното руско балетно училище с ръководител Шара Карсакпаева. Директорът на Имперския балет Гедиминас Таранда съобщи пред журналисти, че е поканил българско момиченце да танцува заедно с елитните балетисти. 9-годишната Ивана Харизанова ще играе амурче в балета „Дон Кихот”.

Гедиминас Таранда забелязал Ивана още през 2013-а, когато тя участва във фестивала „Звезди на световния балет” в Украйна. 7-годишното дете танцува същата партия в спектакъл със солисти на Болшой театър. Други две деца ще участват в представлението на 11 февруари.

“Имаме планове да направим съвместен спектакъл с децата от това хореографско училище – догодина смятаме да поставим в България “Лешникотрошачката”. Тогава ще включим около 30 българчета на възраст от 4 до 10 г. Този спектакъл ще трябва да се покаже и по малките градове, не само в София – каза Таранда. – Участието на местни деца в “Лешникотрошачката” не е прецедент. В Мадрид направихме цели 15 представления и пак нямаше билети.”

КАКВО ДА ОЧАКВАМЕ?

Публиката се залива от смях на “Дон Кихот”

Ето как директорът на Имперския руски балет представя трите участия на трупата си довечера, утре и вдругиден:
“В “Лебедово езеро”, разбира се, ще видите красиви костюми и специфично, нестандартно сценично оформление. Украинците Андрей Злобин и Анна Ипатиева са много талантливи сценографи. Те не създават прости декори, а дават храна за асоциативното мислене на зрителя. Втората вечер ще видите три балета – “Дивертименто”, в което са ангажирани и двама български ученици, “Болеро” и “Кармина Бурана”. Творбата на Карл Орф е с хореография на естонката Мая Мурма. Музиката на Равел в “Болеро” ви сграбчва за душата още с първия вопъл и навива, навива. Като водовъртеж, безкраен кръг. Цялата хореография върви в кръг и е толкова въздействаща, че сякаш губите съзнание. И когато се свестите накрая, имате чувството, че са минали три минути.
“Дон Кихот” е колкото хореографски, толкова и драматичен спектакъл. Възстановили сме много от старинния мизансцен, има много хумор, публиката винаги се смее. Не са само пируети, скокове и т.н. Разбира се, зрителите ще си получат и любимите 32 фуетета. За да се подготвим за спектакъла, в продължение на цял месец трупата изучаваше фламенко в Мадрид, така че ще видите автентични испански танци, дори звучи и испанска реч.”

ТРУПАТА

40 души сме, всичко правим заедно

Имперският руски балет е частна трупа, създадена преди 20 г. по идея на Мая Плисецкая. Компанията се стреми да съхрани и разнесе по света най-доброто от руската балетна традиция.
Трупата се състои от 40 души от различни националности. Освен руснаци има и четирима украинци, две испанки, италианец, мексиканка, двама литовци. Солистите Лина Шевельова и Нариман Бегжанов са от Молдова и Казахстан. “От 4 години съм в Имперския балет – казва Лина. – Различни хора сме, но ни е интересно заедно, помагаме си, караме се, купонясваме, но след това пак сме в отлична форма за представленията.”
Директорът Таранда обяснява: “Навремето беше много по-лесно да се прави спектакъл. Сега е безумно скъпо. Цените са стократно по-високи. Например през 1994 г. една балетна пачка струваше $50, а сега – 700-1000. Шием в чужбина, търсим къде е по-евтино. Но не правим компромис с качеството на костюмите и декорите.”
“Помага ни това, че носим марката “руски балет”, но то носи и голяма отговорност. Ние сме Имперския руски балет – длъжни сме през цялото време да сме на висота. Много е различно да си мениджър на частна и държавна компания. Мениджърът на държавен театър е по-спокоен, защото заплатата му тече. Той си седи в кабинета, вдига телефона: “Ало, Китай? Не става? Е, щом не става…” Или пък: “Каква ви е сцената? А колко зрителски места има? Триста? Не, не ни интересува.”
Докато в частната трупа трябва да си като спортист – спортистът трябва да бъде винаги малко гладен. Когато е сит и си има всичко, става ленив. Когато е гладен като млад вълк, той все търси, бори се, иска да постигне повече. Така е и в Имперския балет.
В частната компания никой нищо не ни дава. Така че сами трябва да се борим. Какво правя аз? Звъня в Китай, оттам ми отказват. Обаждам се в малко селце, с всичко на всичко 300 жители. Ама нямало сцена – няма проблем! Ана Павлова, която е легенда, тя е танцувала направо на пясъка.
Все едно ни е какви са условията – дали ще танцуваме на сняг, на асфалт или на разкошната сцена на Гранд опера. Моите артисти могат всичко. Може да имат спектакъл на сутринта, на вечерта, през нощта – днес на едно място, пътуват 15 часа и директно излизат на сцена. Това са те, руските балетни щурмуваци! Но е тежко – на всеки 20 новопостъпили, издържат едва петима. Много е трудно – за една година научават колкото за 5.”

ПРИМАБАЛЕРИНАТА

Лина Шевельова за себе си: “Отдавам това, че ме избраха в трупата, на подготовката ми в балетното училище и на възприемчивостта си.

Гедиминас Таранда за нея: “Тя има всички необходими качества за една прима. Много балерини могат да направят 32 фуетета и да си вдигат краката до главата, но това, което прави Лина уникална, е състоянието, наричано от Пушкин “душой исполненный полет” (полет, изпълнен с душа).

ПРЕМИЕР БАЛЕТИСТЪТ

Нариман Бегжанов за себе си: “Избраха ме вероятно благодарение на напредъка, който съм показал. Нямам специфични качества, аз съм обикновен човек, ям същата храна като всички останали.”

Гедиминас Таранда за него: “Той е много възприемчив, отговорен. Иначе като танцьор има страхотен скок, много добра техника, прекрасни стъпала, силен е – това е важно за балетиста. Обаятелен е и има мъжествено излъчване. Балетът е силов, мъжки танц – това е нещо типично за руския балет, но в Европа се е загубило.”

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.