Марта Вачкова опипа Наум Шопов Между снимките на „Откраднат живот”

748 кандидати се явиха на изпит за 31 прокурорски места

Държавният департамент за България: Корупцията във всички клонове на властта остава проблем

Турски съд прати в затвора учителка с 6-месено бебе

Министър Нанков: През 2024 г. ще пътуваме по „Хемус“ от София до Варна

Ердоган: Бизнесът трябва да приветства извънредното положение, то забранява стачките

ВМРО: Предложението за депутатските заплати е популистко

“Левски” би “Верея” с резервите, лоша вест за Делио Роси

Таекуон-До клуб “Фолкън” с модерна зала в парк „Македония“

Разчистиха още незаконни обекти на плаж Слънчев бряг-север

Британец поиска да се ожени за любимото си ястие, от ресторанта приеха

77-годишна жена убита в момчилградско село Задържан е неин съселянин, който се бил заключил в къщата си

Църква благославя пиенето на алкохол

Рафаел Надал спря Григор Димитров на полуфинала в Монако

95% от населението на света диша мръсен въздух

Немирова режисира Шостакович по оригинални партитури

Русенска внучка на писателя Добри Немиров откри оригиналните партитури с лични ремарки на Дмитрий Шостакович, по които ще режисира операта му “Катерина Измайлова”. Вера Немирова ще я постави отново след 50 г. в Държавната опера на крайдунавския град, където още витаят сянката на нейния баща и духът на великия композитор.

Шостакович присъства лично на репетициите и премиерата на спектакъла, режисиран за първи път от Евгени Немиров. Той изготвя специално партитурите за операта и ги подарява на Русе.

“Личните ремарки на Шостакович имат голяма музикално-историческа стойност, той е един от най-важните композитори на двадесети век”, напомня Вера Немирова.

Изключителната находка в архива я въодушевява да направи нов прочит на уникалното произведение в памет на баща си и да пренареди ангажиментите си по световните сцени във Виена, Берлин, Базел и Залцбург.

Известната режисьорка, която живее и работи от 30 г. в Германия, вече репетира “Катерина Измаилова” в Русе. Операта ще дефилира на 25 март т.г. на международния музикален фестивал “Мартенски музикални дни”.

Вера Немирова се натъква случайно на партитурите преди 2 г., когато се запознава в Русе с директора на операта Найден Тодоров. Очарован от историята на “Катерина Измаилова”, той й предлага да я направи в същата редакция на Шостакович, без зачеркнатите сцени от съветската цензура.

Преди половин век оперният режисьор Евгени Немиров и диригентът Ромео Райчев заминават за Москва с партийна благословия. Те получават от Маестрото нова версия на прочутото произведение от 1931 г., което се играе в Европа като “Лейди Макбет от Нценски уест”.

Репресираният Шостакович е трогнат, че от България му подават ръка. Той предоставя новата си версия под заглавието “Катерина Измайлова” и прави някои партии по-удобни за певците. Оригиналната опера не е одобрена от Сталин, който присъства на премиерата й в Москва през 1934 г. и напуска ложата. На другия ден под негов диктат във в. “Правда” излиза унищожителна статия за Шостакович и той изпада в немилост.

Маестрото е поканен и пристига в Русе, където работи две седмици с изпълнителите в операта. Съпругата на Евгени Немиров – Соня, още помни разказите за неспокойния композитор, който при гостуването си счупва три чаши за чай от притеснение.

На репетициите той седи на първия ред на балкона и отбелязва специални ремарки в партитурите за диригента. Същите вметки има и по щимовете на музикантите. Така Шостакович иска певците и оркестърът да постигнат максимален израз и характер. Премиерата има невероятен успех.

“Тази гениална творба открива пътя за съвременния музикален театър, тя изисква от всеки изпълнител да достигне своите граници и дори да ги прекрачи”, категорична е Вера Немирова. Тя определя “Катерина Измайлова” като “изключително силно произведение с неповторимо разтърсваща драматургия за съдбата на една жена”. Героинята живее под натиска на семейството на нейния съпруг и търси път на свобода и еманципация. Така тя тръгва по пътя на престъплението, защото няма друг изход.

“Да се направи тази постановка е предизвикателство, защото е много сценична и драматична, наситена с емоции и крайни страсти”, признава Вера Немирова. За нея “Катерина Измайлова” е истински подарък за всеки режисьор. Вера Немирова е обнадеждена след репетициите, че ансамбълът на Русенската опера е много добър и е амбициран да се справи.

Партиите са трудни и режисьорката непрекъснато разговаря с изпълнителите. Около нея непрекъснато е и духът на баща й, който 20 г. кръстосва коридорите и салона на операта.

Дъщеря му за първи път работи на място, където е бил и той. “За мен това е изключително вълнуващо, загубих баща си рано и непрекъснато го търся. Искам да се запозная с него като творец по-отблизо. Това усещане, енергия и заряд е много интересно”, разказва Вера Немирова.

В Русенската опера още има негови съвременници, които й разказват спомените си. Баща й режисира и 11 симфония на Шостакович. “Вървя по стъпките на една традиция, но търся собствен начин и път”, казва режисьорката. Като “дете на операта”, отгледано от майка оперна певица и баща режисьор, Вера Немирова приема за нормално да изучи една от техните професии.

След като завършва оперна режисура в Музикалната академия в Берлин, тя записва второ висше образование за режисура в медиите /филм и телевизия за опера/.

“Започнах със съвременна музика и премиери на някои композитори за първи път”, разкрива режисьорката. В работата я интересува балансът между традицията и експеримента да се преоткрива непрекъснато и с всяко произведение “да развърже собствените си резерви по нов начин”. Вече 15 г. Вера Немирова е търсен режисьор на свободна практика в Германия, Австрия и Швейцария.

Сред поставените от нея над 90 заглавия по света има шест опери на Верди и още толкова на Вагнер. Тя е първата българка, която прави операта “Пръстенът на нибелунга” в Германия.

“Строг режисьор съм, но обичам изпълнителите си, искам да им помогна да стигнат до края на изразните си средства”, не крие тя. Независимо дали режисира във Виена, Берлин или София, Вера Немирова се води от професионализма и чувството за отговорност към произведението.

“Когато искам да разкажа съвсем честно намеренията си към него, трябва да бъда честна към изпълнителите, публиката и себе си”, категорична е режисьорката.

Отнася се респект и любов към композиторите и твърди, че само когато режисьорът обича нещо или някого, може да влезе в диалог с него, да го промени и съхрани за бъдещето. Само така, казва Вера, тези произведения имат шанс да се разберат от млада публика.

“Хората искат хубав и интересен театър, а не да кажат след представлението: артистите имаха много добри костюми и те им стояха добре. Това значи, че не е имало спектакъл, а костюмиран концерт”, убедена е Вера Немирова.

За нея операта трябва да е театър със съдържание и важни за обществото теми. Там всичко се случва на живо и зрителите могат да видят емоциите на артиста, да чуят човешкия глас в неговата прелест. “Само в операта седим на първия ред, а не пред екрана”, напомня режисьорката.

Вера Немирова приема за предимство, че е посланик на България по света. “Това за мен е много важно, винаги казвам, че съм българка”, подчертава режисьорката. След шестседмичните репетиции и гастрола на “Катерина Измайлова” в Русе тя ще продължи с най-новия си проект в Базел.

Там ще направи модерна опера на композитора Петер Ружичка за живота на поета Хьолдерлин. В Дойче опера в Берлин пък ще постави операта “Васко да Гама” – първата версия на “Африканката” от Майербер.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.