Ахилесовата пета на мениджърите

Да бъдете строг, но справедлив ръководител не е лесна работа. За съжаление високите позиции в компанията не носят само по-висока заплата, служебна кола и отделен кабинет, но и много отговорности и задължения. Неслучайно някои специалисти описват управлението на хора като минно поле, в което дори наглед малките грешни стъпки могат да доведат до големи последствия. Кои са най-често срещаните слабости на мениджърите? 

Не познават хората си

Установяването на връзка със служителите е ключов фактор за успеха на всеки мениджър. Не става въпрос да влизате в ролята на консултант при разводи или психолог за решаване на семейни проблеми, но е добре да имате представа какво се случва в живота им извън работа. Например да знаете, че синът на някой колега е спечелил училищен турнир по тенис или че кучето му е починало. Това ще ви помогне да разбирате по-добре емоционалното състояние и настроението на подчинените си и да разпределяте по-ефективно служебните задачи, което често се оказва ахилесовата пета на всяко управление.

Не дават ясни задачи

Надали има нещо, което да е по-дразнещо от неясните или разнопосочните задачи от ръководството. Някои хора се изнервят и започват да мрънкат, други решават да действат на своя глава, а трети изпадат в ступор и не правят нищо, защото не са разбрали какво трябва да свършат. За да не допускате подобен хаос, трябва ясно да очертаете приоритетите и целите, към които се стремите. Важно е служителите да знаят какво точно се иска от тях и как да отговорят на очакванията. Необходимо е да разработите правила и ясни критерии за изпълнението на работните задачи. Така всеки ще знае какво и как да свърши.

Не вярват на екипа

Когато мениджърът няма доверие на хората си, това влияе негативно върху цялостните резултати и влошава атмосферата в екипа. За да е сигурен, че всичко върви както трябва, той постоянно проверява работата на служителите или директно се нагърбва с изпълнението на техни задължения, вместо да следи и ръководи процеса в цялост. Това води до изоставане в сроковете и до по-некачествена работа. Хората се чувстват неоценени и спират да проявяват самоинициативност. Ако се опитвате да правите всичко сами и не се доверявате на никого, може да изпаднете в изолация. Използвайте качествата на вашите служители, когато търсите решения. А когато не знаете нещо, не се страхувайте да го признаете.

Пренебрегват чуждото мнение

Вслушването в мнението на служителите е ключово умение за всеки мениджър. Това е начин да демонстрирате, че цените хората си, че вярвате на техните способности и професионализъм. Ако постоянно търсите обратна връзка, ще откриете добри идеи, които ще направят бизнесът по-ефективен.

Пренебрегването на служителите демотивира екипа и блокира креативността. Когато бъдат назначени на висока позиция, някои мениджъри забравят откъде са тръгнали. Но истинските лидери не гледат на своите подчинени от високо. Уважението към другите е задължителен елемент от поведението на всеки ръководител. Проявявайте уважение не само към вашите сътрудници, но и към всички в компанията. Това помага за изграждане на добър имидж.

Оставят проблемите по течението

Някои мениджъри предпочитат да не обръщат внимание на конфликти между служители и смятат, че проблемът ще отшуми от само себе си. Така може да е по-лесно, но прилагайки подобна тактика може да изтървете положението от контрол и да се отрови атмосферата в целия екип. Влизането в ролята на рефер е трудна задача, но кой е казал, че ролята на мениджъра е лесна. Трябва да изслушате всички страни и да се опитате да вземете справедливо решение. Не само защото ще покажете, че не търпите непрофесионално поведение, но и ще предотвратите драми и истерии, от които никой няма полза.


Без похвали


По една или друга причина има ръководители, които никога не хвалят хората си. След като екипът завърши една задача, те веднага поставят следващата, без да кажат и една добра дума. Трябва обаче да имате предвид, че репутацията на строг началник не означава да игнорирате постиженията на екипа. Ако постоянно пришпорвате хората, без да оцените труда им, по-скоро ще ги демотивирате, вместо да ги вдъхновите за още по-добри резултати.

Зад гърба на подчинените


Способността за поемане на отговорност в напечени моменти е важно не само при управлението на хора. Немалко мениджъри обаче са много далеч от това ценно качество. Ако нещо се обърка и трябва да отговарят пред по-висш началник, те винаги се оправдават с грешките на подчинените си. Може да си мислите, че по този начин ще се спасите от критики, но замисляли ли сте се как изглеждате в очите на служителите? Не се съмнявайте, че те скоро ще разберат за поведението ви и надали ще ви се доверят в бъдеще. Скриването зад гърба на подчинените не ви прави добра услуга и пред висшия мениджмънт. Възможно е подобна грешка да накара шефовете ви да преосмислят дали сте способни да ръководите екип.


Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Новини