Челен сблъсък между кола и камион в Кирково, четирима души са тежко ранени

Равнището на регистрираната безработица продължава да е 5.7 на сто и през юли

Шефката на Агенцията по вписванията: Когато дойде време за оставки, всички ще разберат Манипулация и изчезване на данни не е възможно, увери Зорница Даскалова

Купата от Световното по волейбол идва в Шумен

Заловиха контрабандни цигари за над 922 хил. лв. в столицата Стотиците кутии били укрити в дъски, издълбани като шкафчета

В Банско откриха пешеходна арт улица за 3,6 млн. лева

Жител на ромския квартал на Пазарджик нападна жандармерист

Съдът пусна предсрочно от затвора Иван Евстатиев Остатъкът от присъдата му е заменен с пробационна мярка

Премиерът Борисов разпореди да се направи план за ремонт на всички мостове по магистралите едновременно (СТЕНОГРАМА) Ще се търси заем или целеви средства от бюджета

„Къртицата“ на метрото стигна до Попа (ВИДЕО) Завърши фрезоването на участъка от бул. “България” между бул. “Иван Гешов” и бул. “Г. Делчев”

Хиляди се поклониха пред чудотворната икона на Богородица в Арбанаси На Светата литургия присъстваха кметът на Велико Търново Даниел Панов, председателят на най-голямата парламентарна група Цветан Цветанов и кметът на Арбанаси Тошо Кръстев

Евгени Крусев, зам.-кмет на София: 440 хил. лв. струва новоизграденото кръгово кръстовище в кв. „Драгалевци“

Адвокат на Пейко Янков: Не се е укривал Спецпрокурор опроверга напълно твърденията на защитника

Иванчева чете „още малко“ материалите срещу нея

Турски кораб горя край Крапец, загина моряк

Разгадаха тайната за предпазване от рак

Учени откриха липсваща връзка в начина, по който клетките се предпазват сами от рака. Те вече имат обяснение за това как клетките включват специален ген, наречен „р53”, който от своя страна блокира развитието на тумори, ако се активизира.

Онколози, микробиолози и вирусолози от два екипа – единият в Сингапур, а другият в Университета в Дънди – Англия, смятат, че откритието им може да изиграе важна роля за диагностиката и лечението на онкозаболяванията занапред. Според тях, ако се открие механизъм за регулиране на дейността на „p53”, ще бъдат създадени по-ефикасни лекарства и тестове за откриване на рака, пише медицинското издание Genes And Development, цитирано от „Монитор“.

За съществуването на въпросния ген загатват учени още преди 30 години. Още тогава те изказват хипотезата, че той играе жизненоважна роля в поддържането на тялото здраво, като „нарежда” на увредените клетки да се самоубиват. В половината от всички случаи на рак този ген е или увреден, или неактивен, давайки възможност на увредените клетки да управляват безнаказано, да продължават да се делят и да създават раковите образувания.

За проучването си смесеният екип е използвал генетичен трик, с който се дава зелена светлина на гена, като по този начин е изследван начинът, по който той регулира процесите. Установено е, че той не само произвежда протеин, но и вариант на алтернативен „контролен ключ” на протеина „p53”, познат като изоформ.

Рибата зебра, която притежава същия ген като човешкия, може да понесе неголеми дози радиация, което причинява увреждане на ДНК, тъй като генът влиза в действие, за да отстрани увреждането. Подобен процес не се случва при рибите зебра без „превключването” и те умират след излагането им на радиационно въздействие. Според изследователите това е доказателство, че процесът на ”включване” играе решаваща роля при даването на възможност на „р53” да извърши възстановителната си дейност.