Вижте какво ще решава Министерски съвет на 23 май 2018 г.

17 училища и забавачки обновяват в София това лято Психолози помагат на учители и родители с нов проект на Столична община

МРРБ и АПИ отказаха да предявяват граждански искове срещу бившия шеф на пътната агенция Лазар Лазаров

Шофьор на лек автомобил е пострадал тежко след като е катастрофирал с два автобуса, превозващи деца край село Антон

Стоичков: В казармата исках да напусна България

Нина Добрев: Обичам те, мамо, до луната и обратно Звездата сподели множество фотографии, на които е заедно с майка си

„Росатом“ обяви, че ще участва в търга за строителството на АЕЦ „Белене“

САЩ вдигнаха митата за китайската стомана, внасяна през Виетнам

Кампания “Селфи с книгата, която чета” стартира в Търново Близо 60% от българските мъже не са прочели нито една книга през изминалата година, а при жените този процент е 42.2%

Мотофреза размаза мъж насред село

Германия бави предаването на наш наркопласьор

Задържаха двама телефонни измамници в Силистра

Николина Ангелкова: Българските услуги в СПА туризма са на много високо ниво, дестинациите са с потенциал да ги доразвият

Радев в Сочи: Поднових поканата си към президента Путин да посети България (ВИДЕО)

Форматът на Първа лига остава, полемиките за него – също

Никакви салами, кренвирши и суджуци за децата до 3 г.

Шест кариеса повече при малките, които пият подсладени напитки

Децата, които ядат сладкиши като вафли, кексове и пасти между основните хранения, имат средно по 2 кариеса повече от останалите свои връстници. А средно с по 6 повече са онези, които пият подсладени безалкохолни напитки. Това показват проучвания у нас, съобщи за „Труд“ проф. Стефка Петрова, експерт по хранене от Националния център по обществено здраве и анализи. Тя обясни, че захарта и другите добавени захари в изкусителните за децата сладкиши и сокове са източник на т. нар. празни калории. Т.е. те не доставят други полезни вещества като витамини, минерали, растителни влакнини, незаменими аминокиселини, биоактивни вещества за разлика от плодовете, зеленчуците и млякото, които пък са източници на естествените захари.

„Не е препоръчително децата често да консумират безалкохолни напитки, независимо дали са подсладени със захар или с некалоричен подсладител. На мъниците до 3 г. не давайте такива напитки, а научете по-големите да пият повече вода, айрян, мляко, плодови сокове. Опитайте се да убедите децата да не пият и енергийни напитки“, посъветва проф. Петрова.

Много важно е българчетата да се хранят с разнообразни храни в умерени количества поне 3-4 пъти дневно и да не пропускат закуската. „А всеки ден в менюто им да се включват зърнените храни (като пшеница, ръж, ориз, овесени ядки царевица), плодове и зеленчуци, мляко и млечни продукти, богати на белтък храни (яйца, месо, риба) или техните растителни алтернативи – бобовите храни (боб, леща, нахут)“, изброи проф. Петрова.

За хората от всички възрасти е препоръчително да консумират меса без тлъстини, като се предпочита птичето, но без кожа. „Салами, кренвирши, луканки, суджуци да не се дават на деца до 3 г., тъй като те съдържат обичайно много сол. Хранителната им стойност е значително по-ниска от тази на месото, защото количеството му най-често е много по-малко от това в мляното месо, имат и много добавки, включително консерванти“, обясни проф. Стефка Петрова. Тя съветва родителите да предлагат на децата си натурални меса, повече риба и яйца, повече бобови храни, защото те наистина са много полезни храни.

Не лишавайте малките от картофи и хляб

Децата не трябва да се лишават от картофите и хляба. А асортиментът на зърнените храни може да се обогати с популярните семена на киноа, амарант и чия. Тази група са основен източник на енергия и е препоръчително във всяко основно ядене (сутрешна закуска, обяд и вечеря) да има известно количество от тях. Трябва да се избягват обаче пържените картофи и чипсът, тъй като те съдържат 3 пъти повече енергия от варените картофи заради поетата мазнина. След едногодишна възраст постепенно в малки количества в храненето на детето може да се въвежда пълнозърнест хляб, а след 7-ата година е препоръчително той да достигне поне 50% от общото количество.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.