36% от българите ще спестяват през 2018 г.

Вижте посещението на Бойко Борисов в Букурещ през обектива на “Труд”

Столичната община – шампион по рециклиране на битов отпадък Преизпълнява Националните цели

Александър Вучич: Благодаря на премиерите на България, Гърция и Румъния за подкрепата по пътя ни към Европа

„Зелените“ пак лъжат, този път за „Корал“ Няма защитени растителни видове в имота край плажа, собственост на испански мега инвеститор

Алексис Ципрас: Когато говорим за Западните Балкани става дума за Европа

Разпределят парите от продажбата на Общинска банка

Виорика Дънчила, министър-председател на Румъния: Уверявам Бойко Борисов в нашата подкрепа за постигане на целите на Българското председателство

Бойко Борисов: Горд съм с политическия елит на Балканите Вучич слуша българския премиер без преводач

Даяджии прибирали до 600 евро от фирми Над 11 инспектори арестувани по подозрение за рекет, преценяват колко ще обвинят

Джамбазки за двойния стандарт при храните: Когато фактите говорят, брюкселските лицемери и българските им микрофони мълчат

Чрез камбанен звън бе изпълнена песен на Авичи в негова памет

Съперничка топи разликата с Ердоган

КЕВР без право на глас по сделката с ЧЕЗ Депутатите се отказаха да увеличат правомощията на регулатора

Велико Търново увеличи населението си с 1000 души за година

Колата те шпионира

Почти никой днес не използва пътни карти. Който не знае маршрута, се доверява на навигационната система в автомобила. Тя е една от електронните програми, които улесняват работата на водача. Модерните коли са натъпкани с такива асистенти – автоматична спирачка, разпознаване на пешеходци, поддържане на лентата на движение, четене на пътните знаци и т.н. От октомври 2015 г. всички нови превозни средства в Европейския съюз трябва да бъдат оборудвани със система за подаване на авариен сигнал при злополука. Щом сензорите в автомобила уловят данни за катастрофа, активират автоматично обаждане на тел. 112 и подават точните координати на инцидента, времето и посоката на движение, за да реагират по-бързо и адекватно спасителните екипи. Тази система и сега се вгражда като екстра в някои по-скъпи модели.

Многобройната електроника в автомобила непрекъснато събира данни. Една нова кола разполага с около 70 датчика, които произвеждат информация и тя се складира в компютъра. Собственикът на автомобила дори не предполагат колко много може да се разбере за него от колата му.

Историята от навигационната система показва по какви маршрути се движи. Асистентът за светлините издава дали пътува по-често на светло или на тъмно. Данните от бордовия компютър дават индикации колко километра средно на ден се изминават и с каква скорост, какъв е стилът на шофиране, доколко се амортизира автомобилът, какви ремонти се извършват, прави ли се навреме сервизното обслужване и др.

Колата и нейните системи могат да се разглеждат като електронно досие на собственика. Цялата събрана информация е интересна за полицията, за застрахователите, вероятно и за останалите членове на семейството, но най-вече за самите търговци. Чрез навигацията и GPS-а в автомобила може да се разбере кога и къде се пътува, от кой магазин се пазарува най-често, от коя верига бензиностанции се пълни резервоарът, кои курорти са предпочитани за ваканцията. Системата за безжично свързване на телефона с аудиото на автомобила ще издаде кога и с кой номер се провеждат разговори и колко дълги са те. Инфоразвлекателната система складира информация за музикалния вкус на водача, за любимите му радиостанции, за това кои апликации използва най-често, кои сайтове отваря в интернет. В някои държави по настояване на полицията и застрахователите тези данни могат да се разсекретят, за да се разкрие престъпление или измама. Или за да се разбере къде е отишъл Петко Сертов.

В най-близко бъдеще предстои колите да започнат да комуникират помежду си. През 2020 г. се очаква да има 250 милиона свързани в мрежа превозни средства. Това означава, че всеки пети автомобил на света ще е в мрежата, ще предава и ще получава информация – за трафика, за атмосферните условия, за инциденти. Всичко това се прави на първо място за повишаване на сигурността и за по-ефективно движение. Когато един автомобил стъпи върху лед и мигновено изпрати предупредителен сигнал за опасност от подхлъзване до тези зад него, реално се предотвратяват катастрофи.

Какво се случва обаче с цялата информация, която генерира една модерна кола? Производителите декларират, че тя не се предава на никой. Това обаче не може да се провери. Логично изглежда самите компании да използват огромната база данни за свои цели. Например да съставят профил на купувачите, да се информират за търговските им предпочитания, за това как натоварват техниката в автомобила, кои системи ползват най-често. Всичко в колата, което мига, вибрира, писука и на пръв поглед ти помага, всъщност те наблюдава. Големият брат не спи…

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.