Германският министър на външните работи нарече Асад “безчовечен” в реч в ООН

Полицията спря шествията на феновете

Тома Биков: ГЕРБ не се страхува от президента

Ген. Румен Миланов: Колкото по-шумен е един арест, толкова повече грешки се допускат

Арестуваха босненски гражданин с автомобил, пълен с оръжия в Италия

Еманюел Макрон: Франция и САЩ ще работят за ново ядрено споразумение с Иран

Съвместна проверка на плаж „Делфин“ направиха експерти от РИОСВ – Бургас и Министерството на туризма

Лиляна Павлова: Готови сме за клуба на развитите страни

Виетнамците се завръщат Десетки студенти от далечната страна ще се трудят в "Албена"

България, Румъния, Гърция и Сърбия формират работни групи за ускоряване на инфраструктурните проекти на Балканите

Вижте акцентите от броя на “Труд” в сряда, 25 април 2018

Унгария начело на Вишеградската четворка взе наградата за „Оригинално представяне“ Призът бе връчен на Международното туристическо изложение във Велико Търново

36% от българите ще спестяват през 2018 г.

Вижте Бойко Борисов на Балканската среща в Букурещ през обектива на “Труд”

Столичната община – шампион по рециклиране на битов отпадък Преизпълнява Националните цели

Д-р Хасан Адемов: Ще сезираме КС, ако гласуват плащане на здравни вноски 15 г. назад

Интервю на ДИАНА ТЕНЧЕВА с депутата от ДПС д-р Хасан Адемов, член на здравната и председател на социалната комисия в парламента, за последиците от промените в Закона за здравното осигуряване и за контрола и ръководството на НЗОК

– На последното заседание на парламентарната здравна комисия заявихте, че министър Петър Москов прави не реформа, а е изготвил просто пакет от мерки. Обяснете виждането си, д-р Адемов.

– Да, защото не става дума за радикална реформа, както имат претенции хората от Министерството на здравеопазването, а за мерки с цел да се оптимизира здравната система. Убеден съм обаче, че с такива частични действия няма как да вървим към по-добро здравеопазване. Още повече, ако няма такъв комплексен подход, който чакаме да се приложи от толкова години. Реформа имаше през 2001 г., когато се смени начинът на финансиране – от данъчно към здравно осигуряване и когато се извършиха кардинални промени. А днес се предлага разделяне на задължителното осигуряване на три пакета – спешен, основен и доброволен. И тук е един от големите проблеми. Спешният пакет е ясен – той се финансира от държавата.

Но при положение че в основния пакет влизат заболяванията, от които най-много умираме (тук са и профилактиката, диагностиката, лечението, майчиното и детското здравеопазване), доброволният ще е за страдания, за чието лечение ще има листа на чакащи. Така обаче ще се получи неравнопоставеност на осигурените граждани.

Независимо че плащат една и съща здравна вноска, едните ще имат гарантирани права, а другите ще ги реализират чак след изчакване в листа или ако сключили т.нар. здравна застраховка. Не може за една и съща здравна услуга да се плаща по два пъти! Т. е. внасяш здравна вноска, която трябва да покрива и основния, и допълнителния пакет, и втори пък – ако не искаш да чакаш за грижи по допълнителния пакет, плащаш и застраховка.

– Възможно ли е да се стигне до лавина от дела на болни българи, които заради ненавреме оказаното лечение са се влошили?

– Трябва да има много точно дефинирани критерии, по които специалистът ще прецени кога да отлага терапията. Кой обаче ще поеме риска и отговорността при стигане до усложнения при пациента? Затова, да, възможно е тези българи, които влязат в листата на чакащите, да заведат дела в административните съдилища, а те пък ще зачетат правните основания на осигурените лица, тъй като всички плащат една и съща вноска. И няма как тези основания да бъдат разделени на такива в основния пакет и на такива в листа на чакащите. Ще се стигне до невероятна суматоха, като виновен ще излиза изпълнителят на медицинската помощ, а тези, които ще страдат, ще са болните.

Затова между първо и второ четене изключително сериозно трябва да се обмисли идеята за пакетите. Да не говорим, че ако при задължителното осигуряване въведеш и здравна застраховка, така смесваш осигурителен със застрахователен модел, което го няма нито в Европа, нито в света. Ще бъде чисто българска иновация… Само че от нея никой няма да печели.

– Кои са положителните текстове в промените на Закона за здравното осигуряване?

– Такива са връщането на договорното начало, което бе премахнато през 2010 г., въвеждането на арбитражните комисии и на съвместния котрол. Добре е да го има и е добре НЗОК да бъде снабдена с такива „инструменти“ за надзор. Но като гледам състава на комисиите, които ще го извършват, могат да възникнат много сериозни проблеми. В комисите влизат районната здравна инспекция, „Медицинският одит“, който може да провери качеството на медицинската услуга по отношение на спазването на медицинските стандарти, докато една част от НЗОК и регионалните й поделения са държавни служители. Намесата на държавен служител в контрола на качеството на медицинската дейност, от една страна, и от друга – спазването на правилата на добрата медицинска практика, означава, че свободната лекарска професия ще бъде подложена на нерегламентиран контрол. А доминиращ трябва да бъде самоконтролът.

Разбирам, че обществото има сериозни критики към него, но за да се осъществи той, Българският лекарски съюз трябва да предложи правилата за добра медицинска практика, които все още ги няма. Трябва да има обективни критерии, които да посочват коя предложена медицинска дейност е качествена и коя е некачествена. Докато всичко това липсва, ще има хаос, арбитражи и съдебни процедури, което не са в ничий интерес. Ако няма ясни критерии и за друга написана поправка в закона – при системна неудовлетвореност на пациентите от болницата тя да губи договора си с НЗОК, може да се стигне до неоснователното му прекратяване!

– Не е изключено и конкурентни клиники да вменят на пациенти силна и системна неудовлетвореност, нали?

– А има специалности, в които това може да се случи много лесно, тъй като изходът не от всяко заболяване е благоприятен. Добре е пациентът да бъде включен в контрола, но не смятам, че предложеният начин дава най-добрия инструмент за реализирането му.

– Ако управляващите подкрепят текста да се плащат здравни осигуровки за 15 години назад, ДПС заедно с други депутати ще го даде ли на Конституционния съд?

– Нека да видим какви текстове ще се приемат на второ четене, защото ние ще предложим това да отпадне. А решението да се търсят вноски 15 г. назад е сериозен удар върху фигурата на погасителната давност у нас – нещо, което противоречи на Данъчно процесуално-осигурителен кодекс и на логиката на законодателството заради своето ретроактивно действие. Как да накараш някого да плаща, като толкова години агенциите и държавата не са направили нищо, за да си приберат дължимото?! Ако това мине на второ четене, ще търсим възможност с други парламентарни групи да сезираме и Конституционния съд. Големият въпрос с неосигурените не може да се реши само с наказателни мерки. Трябва да се помисли и за стимули за изрядните платци, както и за това как онези близо 250 000 българи, които имат финансовата възможност, но не го правят, да платят осигуровките си. В момента те са извън системата, защото като отидат в лечебното заведение, навсякъде се доплаща и така се демотивират още повече. За да променим тези тенденции,трябва да върнем доверието в системата.

– Какви предложения ще внесе ДПС преди второто четене на закона?

– Безработният член от семейството да може да се осигурява от работещия с допълнителна вноска. Тя може да е примерно 5% от осигурителната вноска на заетия, както бе до 2002 г. Но задължителното условие за това ще е неработещият да е регистриран в бюрото по труда и активно да търси работа! Т. е. тези, които не отговарят на условията за социално осигуряване, а са трайно безработни, да могат да се включат в осигурителната система. И не на последно място – как така държавата всяка година ще увеличава настоящата половин вноска, която превежда за здравето на осигуряваните от нея групи, чак след 10 години ще превежда реалната им вноска, а в същото време ще иска от българи на момента да платят за 15 г. назад, ако не са участвали в осигуряването?! Моята позиция в никакъв случай не е да не се плащат осигуровки, а да се създаде възможен ред, по който това да се извършва.

– Какви грешки виждате в работата на здравния министър д-р Петър Москов, който стигна по рейтинг премиера Бойко Борисов?

– Министър Москов се опитва да говори това, което искат да чуят българските граждани. Друг е въпросът дали с управленски решения отговаря на дадените заявки. Спомнете си тезата му за болниците, които да не са търговски дружества, за това всеки лицензиран лекар, а не ТЕЛК, да освидетелства и подобни въпроси, които останаха ей така, без да са подплатени с действия. Като човек с много голям опит в социалните системи и в здравеопазването му препоръчвам да внимава с тези, които са готови на всякакъв вид чупки в кръста и на всякакъв тип съглашателство, особено със зависимите от неговите решения, защото те няма да бъдат сериозен коректив на провежданите от него политики. Много по-важно е да се вслуша в критичните бележки на своите опоненти, опозицията и членовете на управляващата коалиция, тъй като на разглеждането на промените на първо четене в комисията аз не видях достатъчна подкрепа от представителите на управляващото мнозинство… Тъкмо обратното. Ако това продължи, както и липсата на съгласуваност между парламентарните групи и решенията на министерството или то обявява намерения, без да са договорени в коалицията, те няма да бъдат най-добрите. Не е ясно и дали ще бъдат приети.

Нашият гост:

Д-р Хасан Адемов е роден на 24 януари 1953 г. в Исперих.

Лекар със специалност анестезиология и реанимация.

Депутат от ДПС в последните шест парламента.

В сегашното 43-то народно събрание е член на здравната и председател на социалната комисия.

Женен, с 2 деца.

Владее английски и руски език.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.