Гърция ще излезе от спасителната си програма без да иска предпазна кредитна линия, заяви Ципрас

Германец се отмести от пътя на Григор

Министър Нено Димов: Няма критични язовири в страната Източват 10 млн. кубика от „Искър“, събраха тон боклук от „Огоста”

Най-строгият рефер свири дербито

Затворник по време на отпуска набил и ограбил сливенец

Постоянен арест за Йордан Исаев, който рани полицайка с бомба на мач Разказал за случилото се на майка си и на приятелката си, но нито една от тях не се обадила в полицията

Столичната община ще проведе пилотен проект за скринингово флуорографско изследване на дихателната система

Сълзи от щастие и среден пръст за „Юве“

Премиерът Бойко Борисов ще участва в Съвета за сътрудничество на високо равнище между, България, Румъния, Сърбия и Гърция

Премиерът Бойко Борисов ще участва в Срещата на върха на ПСЮИЕ

Лек автомобил се блъсна във военен камион на магистрала “Тракия”, няма пострадали

Засипаха с критики проектите за разделяне на три на Закона за движение по пътищата

Настаниха в общинско жилище бедстваща самотна майка с две деца Едното от момчетата е в инвалидна количка и майката изминаваше по 4 км пеша, за да го води на училище

Министър-председателят на Армения подаде оставка

Британски финансов експерт съди Фейсбук за фалшиви реклами от негово име

Най-голямото летище се предаде на фантазията на Заха Хадид

Когато пътуваме със самолет, не се замисляме кой е сътворил дизайна на летището или защо е точно такъв. Да не говорим, че успяваме да го зърнем в цялост отвън евентуално при излитане или кацане.

Пътешествието ни в сградата е свързано най-често с намирането на точките за чекиране, паспортния контрол, рентген контрола, местоположението на изходите към ръкавите или магазините. В действителност това са архитектурни шедьоври – функционални, лесно достъпни, но и достатъчно красиви, за да бъдат запомнящ се символ на съответния град. И мисията да ги превърнат в такива е закодирана в таланта и въобръжението на най-известните архитекти в света. Досега един от тях – родената в Иран британска архитектка Заха Хадид, не се бе впускала в авантюрата, но дойде време и за нейния дебют. А той обещава да е повече от впечатляващ – с най-големия пътнически терминал в света – в Дасин, южно от Пекин.

Всичко започва през 2011-а, когато френската компания ADPI, специализирана в проектиране на летища, печели китайския конкурс за новия терминал. Французите търсят партньор и решават, че ако обединят усилия с въобръжението на Заха Хадид (64 г.), резултатът ще е отличен. Не грешат, въпреки че Заха до този момент никога не е създавала летище. Авторите на проекта го разкриха в началото на този месец и направиха нетърпението за практическата реализация още по-силно. Мнозина оприличават новия терминал на космическа станция, а гледан отвисоко, той представлява звезда с 6 лъча с меки линии. Дизайн замислен, за да отговори на целта – обслужване на 45 млн. пътници годишно. Това е над половината от 86-те милиона, които сега преминават през всички терминали на старото пекинско летище и надвишават планирания му капацитет. Преди 18 месеца то бе обявено за аеропорта, генериращ най-много закъснения заради бавно обслужване. Облекчението с терминала на Хадид трябва да дойде след 3 години, за когато е планирано откриването. Той ще се разпрострира на впечатляващите 700 000 кв. м, ще струва $13,8 млрд. И ще се свърже с националната и местната жп мрежа.

Очаква се още едно летище, проектирано от Заха Хадид, да бъде реализирано скоро – през декември 2016-а. То е в столицата на Хърватия Загреб и е значително по-малко от пекинското – за 5 млн. пътници годишно.

Сред най-модерните и интригуващи нови летища е и това в Ню Мексико, САЩ, което е първото в света за туристически пътувания в Космоса. То бе открито през 2011-а, а дизайнът е дело на легендарното британско архитектурно ателие “Фостър и партнърс”, основано от Норман Фостър (79) през 1967 г. Летището е собственост на сър Ричард Брансън и засега от него се провеждат тестове на туристически космически кораби.

Санкт Петербург също си има нов терминал. Отвън той не впечатлява особено с правоъгълната си форма, но ключът е в детайлите. Точно на тях наблягат от лондонското архитектурно студио “Гримшоу”, за да спечелят през 2007 г. конкурса за проект. Реализират идеята си да пренесат същността на Санкт Петербург – град с острови и мостове, в сградата, като така свързват различните зони в нея. Търсен и постигнат е ефектът за много естествена светлина. Това става чрез особената конструкция на покрива и тавана, в които са вплетени стъклени панели. Създаващ донякъде илюзията за множество платна едно до друго, таванът има една изключителна кулминационна характеристика – в неговите панели има злато. Иначе конструкцията на покрива е изцяло съобразена с типичните местни климатични условия, а именно обилните снеговалежи през зимата, които със сигурност утежняват конструкцията.

Смел проект за летище в устието на Темза разбуни духовете във Великобритания. Идеята на “Генслър” предвижда то да е на 50 мили източно от Лондон, да има 4 писти и да се свързва със сушата с подводни тунели. London Britania Airport ще има връзка и с жп транспорта, включително с този за Европа. Идеята е настоящето летище “Хийтроу” да бъде изведено от експлоатация, а там да се построят жилища за 300 000 души. Еколози обаче остро критикуват проекта на „Генслър“ и дори го определят като лична амбиция на кмета Борис Джонсън. В битката за изпълнение на проекта за ново лондонско летище участва и “Фостър и партнърс”. Тяхната идея е подобна на тази на “Генслър” и пак е на вода. Финалното решение на властите обаче ще бъде обявено след парламентарните избори през май тази година.

А че “Фостър и партнърс” са майстори на летищата, е съвсем ясно. Освен проекти те имат и реализирани идеи. Една от тях е “Кралица Алиа” в столицата на Йордания Аман. Строителството завърши през 2012 г. и сега оттам преминават по 3,2 млн. пътници, като разширяването му до 2030-а ще направи капацитета 12 млн. Вдъхновението за забавната форма на покрива дошло у архитектите от бедуинските палатки.

Терминал 3 в китайския град Шънчжън, който работи от 2013-а, е първото летище в биографията на италианското архитектурно студио “Фуксас”, по-точно на Масимилиано (71 г.) и Дориана Фуксас, но е толкова впечатляващо, че чак спира дъха. Талантливите италианци реализират нестандартна концепция – терминалът да прилича на рибата манта, която за да диша под водата, сякаш разперва птичи крила. Според Фуксас движението наподобява точно летенето на птиците в безкрая, което от своя страна може да вдъхнови фантазията на пътниците от предстоящия полет. И тук идеята да има много естествена светлина е осъществена, като ефектът се засилва от лъскавия под в някои от зоните, който отразява формите на стъклата от покрива и създава илюзията за пчелна пита.

„Големият бял слон“ скандализира Токио

Пет години и половина преди началото на летните олимпийски игри, на които Токио е домакин, дискусиите около централния стадион стават все по-горещи и са на ръба на скандала. След години на триумф по всичко личи, че сега Заха Хадид ще има доста инфарктни моменти заради проекта си. С доза ревност водещи японски архитекти критикуваха остро идеята й и отсякоха, че стадионът ще загрози Токио. Най-безпощаден и образен бе 83-годишният Арата Исодзаки. Според него творението на Хадид прилича или на лежаща костенурка, която чака всичко наоколо да потъне, за да заплува, или на голям бял слон, който ще е ненужен на града. Всъщност мъките на Заха по проекта за стадион за 80 000 зрители започнаха още когато Токио кандидатства за домакинството. Тя предложи вариант, който после преработи заради критики, но според японските архитекти корекциите били само козметични. „Ако стадионът бъде построен в този вид, ще е позор за бъдещите поколения”, отсича Исодзаки, който създаде стадиона за олимпиадата в Барселона през 1992 г. и „Паласпорт олимпико”, където се играха мачовете от турнира по хокей на лед от зимната олимпиада в Торино през 2006 г.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.