Възобновено е подаването на данни от Търговския регистър към средата за междурегистров обмен

Младежите на ПП АБВ се срещнаха с Красимир Вълчев с конкретни предложения за промени в сектора

РЗИ пусна „Какао бийч“ да работи

18 водолази издирваха второто момче край вълнолома във Варна

Иззеха хероин и амфетамин от младежи в Търговищко

Путин и Ердоган ще проведат отделна среща през септември в Техеран

Инвестициите в минната индустрия достигнаха 5,5 млрд. лв.

Сексът не е табу за преживелите инфаркт Облекчава болката, стимулира сърцето, ускорява зарастването на рани

Двоен ръст на жилищно строителство в Шуменско

Коли и камиони вървят по мост на 5 века Кадин мост в село Невестино е построен през далечната 1470 г.

Губернаторът на Търново обходи проблемни пътни участъци в Златаришко

Стартът на Серия А пряко в ефира на MAX Sport в събота и неделя

КЕВР започва проверка за отклоненията във водата в Харманли

Пиян шофьор уцели две паркирани коли

2600 литра нелегален алкохол откриха в склад в Бургас

Аз, детето и парите… или да плащаме ли на хлапетата?

Хайде да сме честни – правилно ли се отнасяте към парите? Мълчите?! Добре, задаваме въпроса по друг начин: винаги ли харчите разумно? „Е, сега…“ – няма такъв отговор. Огледайте се, вкъщи само нужни неща ли има, или е пълно с плодове на малоумни харчове, продиктувани от поредната реклама? Второто, нали?! Защото ви е трудно да се спрете в моменти на „безпричинно“ умопомрачение. Отпуснете се, всички го правят. Номерът е да е по-рядко. Другият номер е да опитате да помогнете на децата си да се контролират, далеч преди да стигнат вашата уж зряла възраст.

Според изследване на британската агенция Money Advice Service всички човешки навици, свързани с боравенето с пари, се формират до 7-годишна възраст. Тоест, ако дотогава не сте се научили да пестите, да си поставяте приоритети и финансови цели, сега неизменно се проваляте в тази сфера. Не обаче и вашите деца, ако се постараете да им създадете привички, докато не е станало късно. Например:

1. Само да припечелва
Не е лошо, че давате на детето си пари за лакомства или че понякога му купувате скъпа игра заради изненадващата шестица по математика. Родител сте – ако вие не го поглезите, кой друг? Това обаче са неочаквани придобивки и независимо дали са заслужени, или не, детето би трябвало да ги възприема така, както вие бонусите в работата – приятно е, но не формира бюджета.
Създайте ситуация, в която детето само може да си заработи джобни пари. Не е важно за какво ще му плащате, важното е да е редовно. Изчистило е с прохосмукачката, забавлявало е по-малкото си братче, изхвърлило е боклука – изборът е ваш. Важно е да е нещо, което то да прави редовно, за да може редовно да заработва пари. Сега мнозина си мислят, че детето е длъжно да върши всичко това безплатно, защото вие така сте правили. Да, но идеални ли сте сега? Разбира се, глупаво е да мислите, че сте длъжни да плащате на детето си за всичко, което прави. Със сигурност обаче има нещо, което то никак не обича да върши. А и (това може да си остане между нас!) – има нещо, което вие никак не обичате да правите. Е, можете да го прехвърлите на своя наследник. Така никога вече няма да бършете прах например, а той ще се открие връзката между труда и парите. И най-важното – ще разбере, че да си изкараш сам джобните е далеч по-приятно, отколкото да ги получиш даром.

2. Да пести
След като парите вече са спечелени с труд, трябва да се научим правилно да боравим с тях. На едно 5-годишно дете, да не говорим за по-големите, спокойно може да се обясни принципа на двете купчинки. Предложете му да раздели паричките си на две части – по-малка и по-голяма. Първата може да харчи за каквото си поиска: лакомства, стикери, дрънкулки и прочее „магнити“, които трудно отминаваш, когато си малък. Много е важно изобщо да не се месите в харченето на тези пари, правото е само на детето. Но можете да обсъдите харча и да оставите решение на него. Ако изборът не ви допада, споделете съмненията си, нека помисли, но не забранявайте. То само трябва да улови връзката: свободно е да се разпорежда с парите, които лично е заработило, както му харесва.
Колкото до втората купчинка, там е задължително да се добавя, а не да се харчи. И то с цел – точно определена и постижима, особено когато е за първи път. Не се напъвайте да измисляте нещо интересно – детето ви само си знае какво точно би искало да има.
Сега, когато целта е поставена (велосипед, нова игра и т.н.), помогнете му да спестява. Тук си струва да проявите твърдост и в никакъв случай да не купувате предмета, за който детето само събира пари. От друга страна, да не ви и хрумва да му се разсърдите, ако случайно е бръкнало в купчинката, за да си купи сладолед. Това също е важен урок – колкото повече харчиш, толкова по-дълго ще спестяваш. Обяснете му тази закономерност и търпеливо чакайте.
Ако искате да му помогнете, измислете още начини да заработва пари. А когато нужната сума бъде събрана, превърнете похода из магазините в празник. Хлапето не си е изпросило скъпа вещ, а само си я е изработило – факт, достоен за гордост.

3. Да устои на рекламите
Реклами на всевъзможни желани стоки се леят отвсякъде, включително в училище. Само някое хлапе да се сдобие с айпад, тутакси всички искат айпад. Затова обяснете на детето, че рекламата е направена така, че веднага да поискаш да имаш въпросното „нещо“, без което животът ти едва ли не ще е лишен от радости.
Колкото по-рано се научи да контролира вътрешния си инстинкт, толкова по-добре. И не бива да му се сърдите, когато не успява. Признайте си, че се заглеждате по „онзи“ парфюм или мобилен телефон! В случая най-ефективната техника е т.нар. отложена покупка. Дори детето да има необходимата сума, за да си купи „нещото“ от рекламата, научете го да отлага подобни решения. Обсъдете какво още би могло да си вземе с тези пари. Въпросното „нещо“ на първо място ли е? Иска нов телефон, но защо именно този? Помогнете му да се научи да сравнява, преди да решава. Може би има по-добър модел, макар и по-скъп.
Тогава покупката може да се отложи, докато се събере нужната сума. А може и обратно – може да си купи по-евтин модел и да му останат пари за още нещо. Давайте на детето възможност да прави грешки – предупредили сте го, но решава то. Основната ви задача е да направите така, че по-нататък в живота си то да не прави импулсивни покупки. За разлика от вас…

4. Да гледа спокойно на парите
И сега идва най-важното – абсолютно невъзможно е да научите детето си на всичко това, ако сами не мислите така. Но все пак опитайте, нали искате да е щастливо. То трябва да разбира, че парите – да, правят живота ни по-прост, приятен, комфортен и да изкарваш много, е в пъти по-добре, отколкото да заработваш по-малко – са само част от живота и то не най-главната. Научете го, че щастието и настроението ни не трябва да зависи от това дали имаме пари, или не. Това, разбира се, е невъзможен урок, особено при статистиката, че около 70% от семейните спорове са свързани с пари. Но въпреки това – не си позволявайте да сте нещастни, просто защото те не ви достигат. Не предавайте този страшен порок на детето си. Покажете му, че приятните преживявания не са свързани само с шума на банкнотите. Има и неща като обич, семейство, приятели. Че можеш да си щастлив от скъпа дрешка, но и от… ягодов сладолед.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.