Цветелин Цветанов: Започваме проверки на незаконните “Юбер” таксита

- Какво показва взаимната свързаност между пунктовете за технически прегледи на колите и общините, г-н Цветанов? Какъв е броят на нерегистрираните в общините коли?

- Пунктовете за технически прегледи вече над 3 години са свързани помежду си в единна информационна система, която е уеб базирана. Резултатите от всеки преглед се регистрират в нея, включително снимки и видеозапис от прегледа. Проверката за платен данък доскоро се правеше, като посетителят показва квитанция. От началото на тази година в пункта вече имат възможност да правят директно проверка в информационните масиви на общините. Откакто в. „Труд“ писа за проблема, вече 133 общини от 264 реално се свързаха с нашата информационна система.

- Предполагам, че всички големи градове са свързани.

- Обратното е - има големи градове, между които например Варна, които още не са свързани. Много от общините си мислят, че като подпишат договор с нас, и са свършили работата. А то не е така.

От началото на годината са извършени 122 000 технически прегледа. Около 41 000 от тях са в общини, с които имаме електронна връзка. Проверката показва, че 26 000 от автомобилите не са имали задължения, а 7200 са имали задължение, което е трябвало първо да платят и едва тогава да минат на преглед. Но за близо 7700 системата не е намерила никаква информация. Твърде е възможно онези, за които няма данни, да имат регистрация в КАТ, но да нямат регистрация в общината. Проблемът обаче е в самата община. За да се разреши, той трябва да има взаимна свързаност между КАТ и общините, но не е коректно аз да коментирам защо няма.

- Част от реформата в БДЖ ще е синхронизиране на жп и автобусните разписания. Възможно ли е това, при положение че всички автобусни превозвачи са частни?

- В момента се работи по изготвяне на нова републиканска пътна схема. Министър Ивайло Московски съобщи, че е възложил на БАН да провери сегашния математически модел, върху който е направена схемата, за да се открият евентуални грешки в нея и да се изработи нова. Тя вече ще бъде съобразена с разписанията на влаковете.

- За първи път чувам, че има математически модел.

- Така е, въз основа на него се определя схемата с разписанията на автобусите, като само се въвеждат данните за съответното населено място. После общините провеждат търгове за назначаване на превозвачи по съответните линии по зададените от модела параметри. До края на годината републиканската схема ще бъде сменена с нова.

- Според вас има ли място в България за такситата, обединени от платформата „Юбер“ и ще бъде ли допусната тя да работи легално?

- За да се извършва таксиметров превоз в България, нашата агенция трябва да издаде разрешение за това. Юридическото лице подава заявление и съответния набор от документи, те се разглеждат и се издава или отказва разрешение. До момента никъде не са подавани документи от „Юбер“.

Имахме среща с браншовите организации на таксиметровите превозвачи, които се оказа, че са дали сигнал до прокуратурата срещу „Юбер“. Тя излезе с определение да й подадем определена информация и ние го направихме. Сега предстои да извършваме съвместни проверки с НАП и МВР за такива нерегламентирани превози. Нашата агенция по закон не може да извършва проверки на частни лични коли, с каквито извършва превозите „Юбер“. А трябва да се докаже, че пътникът в автомобила е заплатил за превоза. Такава проверка може да извърши само МВР. Ако заплащането се докаже, следва спиране на автомобила от движение до 6 месеца и 1500 лева глоба при първо нарушение и 3000 лева глоба плюс спиране на автомобила за една година при повторно нарушение. Стига, разбира се, наказателното постановление да е влязло в сила.

- Таксиметровите превозвачи нерекъснато искат колите им да нямат големи ограничения за възраст. Докъде според вас може да се стигне?

- Преди време с промяна в наредбата възрастта беше вдигната от 10 на 15 години. Изглежда, че това е оптималната възраст. Ако я вдигнем на 20 години, самите коли няма да могат вече да покриват техническите изисквания. Впрочем в Европейската комисия се работи по всеобхватен регламент, който да уеднакви техническите изисквания към леките автомобили, защото в момента всяка страна, ако изключим екологичните изисквания, има свои критерии. Най-старите автомобили едва ли ще могат да отговарят на изискванията. Споровете обаче са много и едва ли скоро ще се стигне до взаимно приемлив документ. Но когато регламентът бъде приет, ние ще трябва да го въведем в законодателството си.

- Възможно ли е в България шофьорските изпити да бъдат дадени на външна компания на концесия?

- Не е невъзможно, макар че в момента не се работи в тази посока. Но ако все пак това стане, контролът ще продължи да се прави от страна на държавата. В момента работим върху обучаването на изпитващите с лектори от Франция и Германия, бенефициент сме на една програма по Оперативна програма “Административен капацитет”. По принцип, въпреки нагласата на обществото към тях, изискванията към изпитващите са много високи и те непрекъснато минават през различни обучения.

- Преглеждате ли редовно какво записват камерите, които преди 2 години бяха поставени, за да следят теоретичните и практическите изпити за шофьори?

- Преглеждат се редовно. Практически не е възможно това да става за 100% от изпитите, но записите се съхраняват и когато има сигнали и възражения, съответният изпит се преглежда на видео от комисия. Миналата година системата за записване бе ъпгрейдната и вече записва видео и звук от колата и видео пред автомобила. И е свързана с таблет в ръката на изпитващия, който своевременно записва грешката на изпитвания. Всички практически изпити вече се записват.

- А теоретичните?

- Преди няколко години бяха въведени електронни теоретични изпити - отговорите се нанасят върху таблет и веднага се вижда дали отговорът е грешен или правилен. Но се дава възможност и за решаване на хартиени листовки. Беше даден преходен период до началото на 2016 г. хартиените листовки да бъдат напълно премахнати, но ние решихме да съкратим този срок и изхвърляме хартията още от 1 юли. От 1 февруари във всички регионални дирекции вече има достатъчно таблети за тази цел. Системата е така направена, че дори токът да спре, пак работи.

- Това ще пресече ли черния пазар на шофьорски книжки?

- Сигурен съм, че ще стане. Но все още има доста случаи на явяване на изпит с фалшиви лични карти или дипломи. Даже скоро имаше гупа от 4 души в Перник с фалшиви лични карти, които се явяват вместо други на изпити. Заловени са по време на провеждането на изпита.

НАШИЯТ ГОСТ

Цветелин Цветанов бе назначен за изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ към транспортното министерство на 13 януари тази година. Той е бивш диектор на регионалното й поделение в Плевен. По образование е машинен инженер. Работил е в „Луфтханза Техник“ и е бил ръководител на общинското дружество „Инжстрой“ в Плевен.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта