На 19 юли 2018 да почерпят

Тръмп каза, че никой президент на САЩ не е бил толкова твърд към Русия като него

Поругаха гроба на Стефан Стамболов Разрушен е и паметникът на Каблешкови

Берлин незаконно депортирал екстремист Върнатият на Тунис Сами А. е бил бодигард на Осама бен Ладен

Четири уволнения заради чумата разпореди Борисов (обзор) Браншът и правителството се споразумяха, карантината ще продължи шест месеца

Животновъди даряват кози от стадата си на засегнатите от чумата

20% по-малко безработни жени 14,4% разлика в заплатите на двата пола

Баварски патрули на границата с Австрия

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 18 юли 2018

„Боинг“ получи поръчка за два нови „Еър Форс 1“ Сделката е на стойност 3,9 млрд. долара

Плащаме в брой до 5000 лева

Криминално проявен мъж буйствал в автобус на градския транспорт и отправил заплахи към водача

12 000 деца са отпаднали от клас 2000 върнати, но отново напуснали

САЩ добиха 11 милиона барела суров петрол за един ден за първи път в историята

Унгария се изтегля от миграционен пакт на ООН Споразумението ще бъде окончателно прието през декември

Да успееш в мисията на учител

“Децата ни са прекрасни! Виж как пазят. Една драскотина няма по коридорите”. Думите не са на ръководител на престижна частна гимназия, а на кметския наместник в столичния ромски квартал “Филиповци” Мирослав Колев, който въвежда екипа ни в местното 103-о основно училище “Васил Левски”. Директорката Милена Бенкова и екипа й също не спират да хвалят учениците и с гордост показват многобройните табла по коридорите, свидетелство за техните постижения и разностранни интереси.

Зад всеобщия ентусиазъм освен любов към децата се крие много работа и професионализъм. Но и огромна доза кураж да бъдеш учител в ромската общност, печално известна с неграмотност, бедност, малолетни родилки и кражби на ток.

За да направи училището по-привлекателно и за да осигури повече възможности за възпитаниците си, екипът на школото кандидатства с проект за извънкласни дейности “УСПЕХ” и спечелва финансиране по оперативната програма “Развитие на човешките ресурси”. Основната цел е да се осмисли свободното време на учениците като се насочат към предпочитани от тях занимания, да се повиши мотивацията им да учат. Плюс е и възможността за допълнителен доход на учителите, които ръководят извънкласните занимания.

“Но не парите бяха водещият фактор, за да кандидатстваме с европроект”, казва Милена Бенкова. “Започнахме, за да накараме децата да идват редовно на училище, да има какво да правят в свободното си време, а не да мислят за глупости и да ходят по кофите. После усетихме ползата и от финансовата част”, добавя тя.

Училището изпълнява проект за извънкласни дейности за четвърта поредна учебна година. През настоящата 2014/2015 г. децата могат да избират между 22 групи с различни дейности. Част от тях са през учебно време по 2 часа всеки ден след редовните часове, но повечето са през ваканцията. Учителите идват по време на отпуската, за да работят, но никой не се оплаква. “Стоят от сутрин до вечер. Станахме като семейство. И работа в по-престижно училище да ви предложат, няма да напуснете”, не може да се нарадва на сплотения си учителски екип директорката.

Футбол и информационни технологии

“Разпределението на учениците не е лесно. Съобразяваме се с желанията и интересите на децата. Момчетата искат да се запишат на всичко – футбол, бадминтон, тенис на маса, информационни технологии, но няма как. Може само в една група”, казва директорката. “Първата година ревах и не исках да идвам, но после ми стана интересно. Сега не помислям за друго място. Тук го има призванието да бъдеш учител”, потвърждава думите й преподавателката по рисуване Теменужка Димитрова.

“Повече възпитаваме, отколкото обучаваме. Опитваме се да ги научим да идват навреме, да поздравяват. Да, понякога казват на обяд добро утро, но се стараят”, описва положението директорката Бенкова.

Логично най-оживеното място в училището е футболното игрище. “Сами направихме площадката. След часовете и в събота и неделя децата от целия квартал идват да играят. Иначе няма къде, разказва Бенкова. “Госпожо може ли да играем”, мигом я наобикалят няколко момчета. “Не може сега, ще пречите на малките. Като свърши техният час, тогава”, справедливо отсича директорката. “Yes”, радостно изкрещяват последователите на Кристиано Роналдо и хукват към двора.

Перник – краят на света

“Това са деца, които рядко напускат квартала. Знаят само “Филиповци” и “Люлин” и приемат Перник за края на света. Спортът и другите извънкласни дейности им дават шанс да разширят кръгозора си”, казва треньорът по футбол Иво Христов, който преподава история и география.

“Организираме мачове с други училища. Участвахме и в турнира на “Кока Кола”, разказва младият учител. Допълнителните часове спорт оказват положително влияние не само върху физическо развитие. “Децата, които спортуват, посещават училище по-редовно, по-дисциплинирани са и имат по-висок успех”, казва Христов.
Състезателният хъс е завладял и клуба по тенис на маса. Две момчета разиграват, а съучениците им внимателно следят играта и отброяват резултата, докато чакат да им дойде редът. Усилията в тренировките дават резултат. През 2014 г. момчетата стават шампиони на район “Люлин”. “Чакаме да излезе жребият за зоновото първенство. Ако го спечелим, ще отидем на градско, което ще е голяма работа”, доволен е учителят по физкултура Николай Първанов. Бадминтонистите също са се представили достойно и са заели 2-ро място в локалното първенство.

Диктовка вместо физическо

Учениците са винаги навреме за извънкласните дейности, но за редовните часове понякога закъсняват. “Наказанието им е да не играят физическо, а да правят диктовка. Или да седят на пейката, когато другите играят. За тях това е кошмар”, казва Николай Първанов.

В клуба по декоративно изкуство децата се подготвят да посрещнат баба Марта и старателно оформят бяла и червена прежда в красиви мартеници. “Благодарение на проекта “УСПЕХ” имаме материали за рисуване и в редовните часове. Иначе не може да ги накараш да си купят бои и материали”, казва Димитрова.
Сериозна атмосфера цари и в часа по информационни технологии. Децата се учат да правят презентация на програмата “PowerPoint”. “Отвори нов слайд, иди в клипарта, избери картинка”, нарежда учителят Мариян Радулов, а петокласникът Асен изпълнява чинно. Програмата му харесва, но най-голяма радост му доставят компютърните игри. “Играем футбол, караме коли”, със светнали очи казва детето и добавя скромно – “понякога пишем и домашни”.

Сред най-атрактивните клубове е Училището за млади госпожици. Момичетата от 8-и клас се учат как да подреждат маса, да си правят прически, маникюр, да имат правилна стойка, да общуват с момчета и да избягват вредни навици като пушенето, разказва преподавателката Светлана Самарина. Децата изнасят и театрални спектакли в други училища на родния на учителката руски език.

Участието по проект “УСПЕХ” не е единственият опит на 103-о училище с европроекти. Школото е изпълнявало и проект за ограмотяване на възрастни по схема “Нов шанс за успех”. “Случвало ми се е за няколко години да преподавам на дъщерята, майка й и баба й. Това е уникално”, казва Иво Христов. Сред учениците имало и 73-годишна баба, която била изключително щастлива, че вече може да чете Библията.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.